سرود ملی کشورها معرف هویت ملی آنها در سطح جهان است

امام جمعه مریوان با بیان اینکه ما چه بخواهیم چه نخواهیم موسیقی در زندگی مردم جریان دارد، گفت: سرود ملی کشورها معرف هویت ملی آنها در سطح جهان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، حجت الاسلام زارعی امام جمعه کامیاران در چهارمین جشنواره منطقه‌ای«هوره و سیاچەمانه در کامیاران که با حضور فرماندار شهرستان و روسای ادارات و معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلام استان و همچنین هنرمندان استان‌های غرب کشور(لرستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان) و علاقمندان به هنر موسیقی برگزار شد، اظهار داشت: ما چه بخواهیم چه نخواهیم موسیقی در زندگی مردم جریان دارد و هرچقدر هم مخالفت کنیم سرود ملی کشورها معرف هویت ملی آنها در سطح جهان است.

 

وی اعلام کرد: موسیقی جاری در منطقه کُرد زبان ریشه بسیاری از سرودها و ملودی‌ها در سراسر جهان است و قوی‌ترین ملودی‌ها و فاخرترین آثار موسیقایی کشور ما برگرفته از موسیقی اصیل کردی است.

 

 امام جمعه کامیاران اظهار کرد: هوره هنر باستانی کُرده است که برگرفته از زندگی و سنن آنها بوده و با بداهه خوانی نیازمند تسلط و توانمندی بسیاری است.

 

حجت الاسلام زارعی افزود: موسیقی در زندگی مردم جهان و ما مسلمانان جریان دارد و در فاخرترین قرائت‌های قرآن نیز این مهم وجود دارد و مقام‌های موسیقایی را قبل از قرائت قرآن یاد می‌گیرند.

 

وی خاطرنشان کرد: فاخرترین آثار موسیقایی ما نگاهی به معنویت دارند و هرچقدر هدفش رشد و تعالی انسان باشد موفقیت آن بیشتر است.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان کامیاران تصریح کرد: زمان هشت سال دفاع مقدس نیز موسیقی شور و هیجان ایجاد می‌کرد و نوحه‌های آهنگران و سرودهای شجریان و ناظری بود که جوانان را برای مشارکت هر چه بیشتر در جبهه‌ها تهییج می‌کرد.

 

زارعی اذعان داشت: ما نمی‌توانیم به موسیقی بی توجه باشیم و هر چقدر به سنن خود آگاه باشیم می‌توانیم در جهان تأثیرگذار باشیم و هویت ملی خود را تقویت کنیم.

 

وی در پایان عرایضش گفت: امیدواریم این جشنواره همچنان تداوم داشته باشد و شاهد نقش آفرینی هرچه بیشتر جوانان در راستای صیانت از هنر موسیقی سنتی و آئینی باشیم.

 

در ادامه این جشنواره هنرمندان برجسته استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان به اجرای زنده هنر باستانی خود پرداختند، در پایان از هوره و سیاچه‌مانه خوانان حاضر در این جشنواره با اهدای لوح تقدیر قدردانی و تجلیل بعمل آمد.

کد خبر 1130450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha