«سلیمانی» کابوس تمام نشدنی برای آمریکا/مردی که لرزه براندام امپریالیسم انداخت

ترور سردار«قاسم سلیمانی» مردمبارزه و تدبر پیامدهای دور از انتظاری برای آمریکا و متحدان منطقه ای آن به همراه داشته است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: «قاسم سلیمانی، فردی بسیار توانمند و مدبر و دشمنی شایسته است، وی بازی خود را به خوبی انجام می دهد، اما این بازی طولانی است، پس اجازه دهید ببینیم که حوادث چگونه به پیش می رود» این سخنان، تمجید بی سابقه «ژنرال پترائوس» فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در عراق از سردار دلهاست.

 

شجاعت، شهامت، تدبر، آرامش از جمله ویژگی های سردار سلیمانی است که باعث شد دوست و دشمن بر اقتدار و شجاعت و صلابت او تاکید کنند. به طوری که «مسعود بارزانی» در مصاحبه ای با عنوان «اربیل چگونه نجات یافت» می گوید: "در نخستین شبی که درگیری نیروهای ما با عناصر داعش آغاز شد. قبل از همه ایران به ما اسلحه داد. سردار شهید سلیمانی گفته بود که من فردا بعد نماز صبح اربیل هستم. به او گفتم فردا دیر است، همین حالا بیایید. اما سردار گفت که کاک مسعود فقط امشب شهر را نگهدار".

بارزانی می گوید که "داعش به دروازه های اربیل رسیده بود. بیم آن می رفت که شهر به زودی اشغال شود. بعدها یکی ازفرماندهان داعش را اسیر کردیم و از او پرسیدیم چگونه شد که شما در حال فتح اربیل بودید به یک باره عقب نشستید. این اسیر داعشی گفت که نفوذی های ما در اربیل به ما خبر دادند که قاسم سلیمانی در اربیل است، به همین دلیل روحیه افراد ما بهم ریخت و عقب نشستیم."

 

این مسئله نشان می دهد که شهید سلیمانی در جبهه مقاومت چه نقش تعیین کننده ای داشته است حتی نام وی نیز لرزه بر اندام دشمنان  انداخت. سردار سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس نقش بسیار و حساسی داشت، وی استراتژیک فکر می کرد و تاکتیکی عمل می کرد؛ سردار سلیمانی هم در میان شیعیان، هم سنی ها و هم کردها از نفوذ شخصیتی و معنوی بسیاری برخوردار بود. این مسئله را دشمنان سلیمانی به خوبی می دانستند، به همین دلیل دشمنان منطقه ای و بین المللی پروژه حذف وی را دربرنامه کار خود قرار دادند. اگرچه دشمنانش بارها قصد ترور وی را داشتند، اما در این امر موفق نبودند.

 

اما در سوم ژانویه 2020 میلادی آمریکا و متحدانش نقشه شوم خود را اجرایی کردند. آمریکا با همکاری سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و یک سلسله خطاهای فنی، اطلاعاتی و مراقبتی مربوط به فرمانده قدس و ردگیری و نفوذ در تلفن های همراه موفق شدند تا خودروی سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرماندهان ارشد حشد شعبی عراق را در فرودگاه بغداد هدف قرار دادند و این دو فرمانده مقاومت و همراهانشان را به شهادت برسانند.

 

پیامد ترور سردار سلیمانی بر منافع آمریکا در عراق

شهادت این دو فرمانده مقاومت خشم مردم ایران و عراق و هواداران آنها در منطقه خاورمیانه را برانگیخت. آمریکا و متحدانش می انگاشتند که با حذف سردار سلیمانی، جولان دادن آنها و فرزند نامشروع شان «داعش» در منطقه بیشتر می شود. اما پیامدهای ترور حاج قاسم سلیمانی بر منافع آمریکا در عراق قابل پیش بینی نبود.

 

تنها چند روز پس از این ترور، ایران به بمباران موشکی پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق اقدام کرد که بیش از صدها سرباز آمریکایی کشته و زخمی شدند. همچنین نیروهای حشد شعبی در عراق نیز به پایگاه های آمریکا حمله کردند. در آن زمان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در سخنانی با عنوان «بازگرداند بازدارندگی: نمونه ایرانی» مدعی شد که ترور سلیمانی به برقرار سیاست بازدارندگی آمریکا با ایران کمک می کند. این سخن هنوز پس از دو سال ضعیف است.

 

حضور سلیمانی در میان نیروهای مقاومت و محبوبیتش در میان مردم عراق باعث اتحاد بود، به طوری که یکی از مسئولان عراق درباره برخی حوادث عراق از جمله ترور کاظمی، نخست وزیر عراق می گوید: اگر قاسم سلیمانی هنوز در قید حیات بود، این حوادث رخ نمی داد.

افزایش حملات به مراکز و پایگاه های آمریکایی در عراق  و تلاش اخیر برای ترور الکاظمی همه نشان می دهد که منافع آمریکا در عراق به خطر افتاده است. زیرا سربازان آمریکایی در معرض خطر قرار دارند.

 

نیازی نیست برای شهادت یک مرد قوی سوگواری کرد تا متوجه شد که تصمیم ترور سلیمانی سوء استفاده از قدرت اجرایی بوده است. این مسئله واکنش منفی بسیاری برای آمریکا دربر داشت.

برهمین اساس می توان گفت که باوجود اینکه آمریکا و متحدانش با ترور سلیمانی فکر می کردند که منافع خود را در منطقه تامین خواهند کرد، اما خشم درونی در هواداران سلیمانی و المهندس باعث شده است که آرامش را از نیروهای آمریکایی سلب کند.

 

کد خبر 1130641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha