مسجد جامع دهلی در سایه بی توجهی مقامات هندی؛ چشم انتظار مرمت

مسجد جامع دهلی ازبزرگ ترین مسجد هند که بر اثر بارش های جدید دچار آسیب شده است، نیازمند مرمت فوری است و دولت هند نسبت به آن توجهی ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «ینی سفک»، مسجد جامع دهلی  و از بزرگ ترین مساجد هند که تاریخ آن به قرن هفدهم میلادی باز می گردد، بر اثر ریزش باران و بادهای تند دچار آسیب شده  است و مناره جنوبی آن تخریب شده است.

 

این مسجد با وجود آنکه قدمت آن به سال 1658 میلادی باز می گردد در لیست آثار تاریخی قرار نگرفته است.

 

مسجد جامع دهلی بعد از تخریب بخش هایی از آن نیازمند مرمت است که همچنان مرمتی بر روی آن صورت نگرفته است. مسجد جامع دهلی یکی از اماکن گردشگری در این کشور محسوب می شود و از بزرگ ترین مساجد هند است.

 

مدیریت مسجد و برخی بخش های اسلامی هند گفت: دولت هند به مرمت این مسجد تاریخی که در زمان شاه جهان ساخته شده است، توجهی ندارد.

 

طی سال جاری این مسجد بر اثر ریزش باران و بادهای تند دچار خسارت شد و فعالان در زمینه حمایت از میراث فرهنگی نسبت به عواقب مرمت نکردن این مسجد هشدار داده و خواستار مرمت فوری این مکان تاریخی شدند.

 

محمد انصار الحق، عضو کمیته مدیریت مسجد جامع دهلی گفت: مجبور شده ایم به دلیل عدم حمایت دولت از سیمان برای جلوگیری از نشت آب به مسجد استفاده کنیم.

 

وی افزود: این مسجد نیازمند مرمت اساسی است و گنبد آن نیز آسیب دیده است و باید به سرعت مرمت شود.

 

وی تاکید کرد: برخی از سنگ های مسجد از جای خود در آمده و به زمین افتاده است و برای این کار نیازمند کارشناسان ماهر در زمینه آثار تاریخی هستیم تا به شکل علمی و جدید مرمت شود.

 

انصارالحق در ادامه گفت: سید احمد بخاری، امام مسجد از نخست وزیر هند خواسته است تا برای مرمت این مسجد اقدامی بکند که تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

 

وی همچنین گفت: امام مسجد در نامه ای به نخست وزیر تاکید کرده است که ریزش باران سنگ های مسجد را سست کرده و نیازمند مرمت فوری هستیم.

 

شورای اتحادیه مسلمانان هند نیز خواستار مرمت این مسجد شده و به دولت گفته اند که مسئولان از این مسجد بازدید کنند تا میزان خسارت را برآورد کنند، زیرا این مسجد، مکانی تاریخی است و یکی از قطب های گردشگری این کشور است.

 

نافدی حمید، رئیس شورای مسلمانان هند نیز گفت: مناره ها، گنبدها و بخش هایی از سقف مسجد آسیب دیده و ریزش باران خسارت های بسیاری به این مکان عبادی وارد کرده است.

 

مسجد جامع هند برای 25 هزار نمازگزار ظرفیت دارد و ساخت آن در سال 1658 میلادی تکمیل شده است و دارای سه در و حیاطی بزرگ است و سه گنبد دارد که به سبک معماری مغولی اسلامی بنا شده است.

کد خبر 1130725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha