لزوم توجه واعظان و سخنرانان به چگونگی برطرف شدن موانع در راه عبادت  مردم

حجت الاسلام انصاریان گفت: باید واعظان و سخنرانان در مساجد و حسینیه ها آیات قرآن کریم را به خوبی تحلیل کنند و راه چگونگی برطرف شدن موانع در راه عبادت را به مردم نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین انصاریان، استاد حوزه علمیه به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد رسول اکرم (ص) به سخنانی پرداخت و در خصوص راه عبادت و بندگی گفت: در راه عبادت و بندگی موانعی وجود دارد که اگر این موانع به وسیله انسان برطرف نشود، نمی توان به عبادت واقعی مدنظر پروردگار عالم رسید.


 وی در خصوص انفاق با استناد به آیات قرآن کریم ادامه داد: انفاق یعنی هزینه کردن در راه خداوند متعال است ، عمق کلمه انفاق یعنی پرکردن خلاء زندگی افراد در جامعه اسلامی است، در واقع هر چیزی را که دوست ندارید نباید آن را در راه خدا انفاق کرد، انفاق در راه خداوند متعال باید متاع و جنس خوب باشد حتی نماز خواندن نباید حالت سستی و تنبلی داشته باشد چرا که این گونه نماز خواندن عبادت محسوب نمی‌شود.

 

وی تاکید کرد: در مسیر عبادت حتی بوسیدن فرزند خود عبادت و بندگی خداوند محسوب می‌شود، چرا که پروردگار امر فرموده تمام حقوق زن و بچه، محبت، صحبت کردن با اعضای خانواده رعایت شود.


 وی با استناد به سخنان پیامبر اکرم (ص) در خصوص محبت کردن گفت: محبت کردن سبب می شود تا به انسان محبت کنند، البته در راه محبت به خداوند موانعی است که اگر موانع برطرف نشود از محبّت پروردگار سهمی به فرد نمی رسد.

 

استاد اخلاق با استناد به قرآن کریم و روایات درباره خلقت جهان ادامه داد: سازمان خلقت جهان بر پایه پاسخ دادن آفریده شده است،  در واقع تمام موجودات عالم هستی دارای شعور و عقل هستند، همچنین کتاب «شعور حیوانات » کتابی که هر بار  خوانده شود به پروردگار عالم نزدیک تر می شوید چرا که عالم هستی جهان شعور است.


حجت الاسلام انصاریان با استناد به سخنان حضرت زین العابدین (ع) در خصوص جهان دارای شعور است ادامه داد: عالم هستی ، جهان عکس العمل است یعنی هر کار و عملی در جهان یک روزی به سمت انسان برمی گردد البته در این دنیا نتیجه اعمال به صورت ضعیف به سمت انسان برمی گردد که آن هم به سبب لطف و محبت خداوند عالم است، اما در قیامت نتیجه اعمال بسیار قوی خواهد بود، بنابراین تنها از طریق راه عبادت است که می توان موانع را برای رسیدن به پروردگار عالم برداشت.


وی با استناد به دو آیه از سوره مبارکه حج در خصوص انواع عبادت ادامه داد : چهار نوع عبادت که شامل عبادت قلبی، عبادت نفسی،  عبادت بدنی و عبادت مالی است ، خداوند متعال در این دو آیه یک جهان مطلب بیان کرده است، در واقع انسان باید در کنار عبادت قلبی ، اخلاقی و عبادت بدنی که همان نماز خواندن است در عبادت مالی یعنی انفاق گام بردارد. البته در راه هرکدام از این عبادتها موانعی وجود دارد که با کمک پروردگار می توان این مسیر را طی کرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید واعظان و سخنرانان در مساجد و حسینیه ها آیات قرآن کریم را به خوبی تحلیل کنند و راه چگونگی برطرف شدن موانع در راه عبادت را به مردم نشان دهند ، همچنین مساجد و حسینیه‌ها وظیفه دارند که به واعظ آگاهی لازم را در جهت مسائل اعتقادی ، اخلاقی و عملی که مردم محله به آن نیازمند هستند ارایه دهند.

کد خبر 1130807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha