تجلی وحدت و هم پوشانی کانون های مساجد با شبکه سازی و کار تشکیلاتی

وحدت و هماهنگی، هم پوشانی و انسجام در فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با تشکیل شبکه های محلی و کار تشکیلاتی هدفمند تجلی و نمایان و فرصتی برای اعتلای این مراکز واقع شده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: هماهنگی و همستگی، انسجام و هم پوشانی در بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد و حرکت اتحادیه ای و یا به تعبیری فعالیت اتحادیه ای و گروهی برای حمایت از همدیگر و انجام فعالیت مشترک کمتر مشاهده می شد و البته مراکزی که چنین تعاملی داشتند از ثمرات خوب آن بهره مند و حرف و کیفیت کار آنان در آفاق به گوش می رسید.

مدل های مختلفی برای این کار مثل طرح کانون های معین پیش بینی شده بود اما ساختارمند و انسجام نداشت و یا قابل رصد نبود، اما فهما که درهای زیادی را به سوی کانون های فرهنگی و هنری گشود و فرصت ایجاد کرد، در مقوله نیز شاهراهی را فراهم و شاهد اتفاقات هدفمند و قابل رصد هستیم که بیش از هزار رابط کانونی در کشور مسئولیت شبکه این مراکز را بر عهده دارند و تعامل دو سویه و امتیازدهی سرشبکه به اعضا و اعضا به سرشبکه باعث شده تا کارها هدفمند شوند.

وحدت و هماهنگی، هم پوشانی و انسجام در فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با تشکیل شبکه های محلی و کار تشکیلاتی هدفمند تجلی و نمایان و فرصتی برای اعتلای این مراکز واقع شده که این کار تنها مربوط به فهما و رقابت بین کانونی نبوده و در طول سال ادامه دارد.

کارشناسان ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما کشور معتقدند این جریان باید تداوم داشته باشد و کانون های تحت شبکه ها نشست های مشترک و هماهنگ با همدیگر برای فعالیت های مشترک و حمایت از همدیگر را ادامه بدهند.

رابطین شبکه های کانونی که برای کسب امتیاز‏ کیفیت بخشی به فعالیت ها و برجسته سازی فعالیت های کانون ها پیشتازند توانسته اند فرصت های خوبی برای کانون ها ایجاد کنند و کانون های فعال، مراکز غیرفعال را فعال کرده و از حمایت خود برای پیشرفت دیگر نهادها کمک کرده اند.

 

*تقویت عملکرد کانون دستاورد کار شبکه ای

 

پیش از شبکه سازی، فعالیت های کانون ها به صورت پراکنده وجود داشت اما انسجام در برخی از مناطق کم بود و یا کانون هایی که به دلیل کمبود امکانات قادر به اجرای فعالیت خاص نبودند، کمترین مخاطب را داشتند و آن محله از خدمت فرهنگی کمتری برخوردار بودند.

شبکه سازی باعث شده با همکاری کانون های فعال و به اشتراک گذاری امکانات شاهد تقویت عملکرد و ارتقا فعالیت های مراکز کمتر برخوردار باشیم و توزیع منابع صورت بگیرد.

همبستگی و انسجام یکپارچگی را در بین کانون های ایجاد کرده تا همه در کنار همدیگر برای رسیدن به هدف مشترک تلاش و همت کنند.

بررسی های میدانی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد روستایی و کمتر برخوردار از رشد فعالیت های ناشی از شبکه سازی حکایت دارد.

ابراز رضایت و خرسندی بسیاری از این مدیران مسئول به دلیل حمایت سرشبکه و رابط کانونی قابل مشاهده و البته کانون هایی که رابط فعال و توانمندی داشته اند، رشد بهتری هم در فعالیت ها رقم زده اند.

 

*ایجاد پل ارتباطی بین کانون ها با ستاد مرکزی فهما

 

ارتباط کانون های مساجد با ستادهای استانی و کشوری در گذشته نسبت به تعداد مراکز کم بود اما ایجاد شبکه سازی علاوه بر تقویت ارتباط، شرایط را نیز تسهیل کرد تا مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد از طریق رابط دغدغه ها، پیشنهادات و سوالات خود را از طریق ستاد استانی و ملی پیگیری کنند.

بررسی های رابطین کانونی و اینکه این افراد از تجربه و دانش کار در مساجد با خبرند علاوه بر اینکه درک بهتری از دوستان خود دارند، دغدغه ها را به مسئولان ستاد فهما منتقل کرده و در سطح ملی نیز مسئولان از آن با خبر می شدند.

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود و رابط کانون های شهرستان فلاورجان پیرامون این موضوع گفت: دغدغه های مدیران مسئول را در بررسی های میدانی و جلسات شنیده ام و در سطح استان و شهرستان پیگر موضوع هستم.

«رضا قاسمی پور» افزود: با حضوردر بیش از 70 کانون از105 کانون شهرستان فلاورجان از وضع و نیازها و فرصت های آنان با خبر شده ام و این موضوع در پیگیری مسائل موثر است.

وی با بیان اینکه بخشی از مسائل مثل حمایت ها، نیازها و چشم انداز در بین کانون ها یکسان است، تصریح کرد: برخی از مسائل مثل اختلافات بین متولیان مسجد و نیازهای هر منطقه باید به صورت اختصاصی بررسی شود.

 

*بهره گیری از حمایت های نهادهای اداری با درخواست جمعی

 

شبکه سازی تنها در موضوع فهما و درون سازمان جلوه پیدا نکرده، بلکه باعث شده شبکه کانونی در پیگیری مطالبات خود از مسئولان محلی یک ص دا و درخواست جمعی را مطرح کنند.

بهره گیری از حمایت های محلی مثل فرمانداری، دهیاری، شهرداری، نماینده مجلس و دیگر دستگاه های متولی و خیرین با عزم همگانی و درخواست جمعی بسیار خوب به نتیجه رسیده است.

شبکه کانون های بخش مرکزی تیران و کرون نمونه ای از این اتفاق بود که در نشست با نماینده مجلس، فرماندار و خیرین توانسته اند مشارکت و حمایت خوبی را جمع آوری و دغدغه های خود را بیان کنند.

مدیرمسئول کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران و رابط کانون های این شهر گفت: این تعامل و همکاری مشترک در هم افزایی امکانات، نیروی انسانی و جلب مشارکت عمومی کارساز بوده است.

کد خبر 1130962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha