لزوم توجه ویژه مسئولان به مشکلات شغلی و شرایط اقتصادی فعالان حوزه قرآن

طباخی گفت: انتظار ما از مسئولان قرآنی این است که بهای بیشتری به حوزه قرآنی بدهند. قاریان و حافظان مشکلات زیادی در زمینه تضمین شغلی و مسایل اقتصادی و مالی دارند و همچنین جوایزی که به برگزیدگان و منتخبان قرآنی در کشور اعطا می شود، بسیار ناچیز است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، فعالان قرآنی در واقع چهره قرآنی جامعه هستند که هرچقدر پررنگ‌تر باشند مضامین قرآنی بهتر دیده خواهند شد.اما این افراد که در واقع ویترین قرآنی جامعه هستند، نیاز به توجه بیشتر برای کاهش دردهای معیشتی خود دارند.راه‌حل از بین بردن تمامی معضلات و مشکلات جامعه قرآنی، تقویت فعالان قرآنی به عنوان افرادی است که نقش بزرگی در فعالیت‌های قرآنی ایفا می‌کنند لذا در این خصوص با «سینا طباخی»، رتبه اول رشته حفظ کل قرآن چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفتگویی انجام دادیدم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

لطفا خود را کامل معرفی بفرمایید؟

سینا طباخی 21 ساله دانشجوی کارشناسی رشته فقه و مبانی حقوق از شهر تبریز، استان آذربایجان شرقی هستم.

 

شما فراگیری قرآن کریم را از چند سالگی آغاز کردید و چند سال طول کشید تا قران را حفظ کردید؟

 من از 9 سالگی شروع به حفظ قرآن کریم کردم و طی دو سال موفق به حفظ کل قرآن شدم و اکنون هم نزدیک به 10 سال است که حافظ کل قرآن کریم می باشم.

 

نزد کدام اساتید آموزش دیدید؟

من در نزد استاد زارعان که نفر اول مسابقات بین المللی قرآن کریم  می باشند، آموزش دیدم.خانواده به ویژه مادرم نقش بسیار مهمی در حفظ و فراگیری علوم قرآنی داشتند.

 

ایا به جز شما سایر اعضای خانواده هم کسی قاری یا حافظ قرآن کریم است؟

 

برادر کوچکترم (دو سال کوچک تر) نیز حافظ جزء 15 قرآن کریم می باشد.

 

تا چه اندازه قرآن کریم در زندگی شما ساری و جاری است؟

قرآن نقش بسیار زیادی در زندگی من داشت، همین که با قرآن مانوس هستم این بزرگترین نعمت برای من در زندگی است. من روزانه حداقل سه جزء و ایام نزدیک به مسابقات هم روزانه 10 جزء از قرآن کریم را تلاوت می کنم؛ بنابراین مانوس بودن من با قرآن کریم بزرگترین نعمت برای من در زندگی می باشد.

 

به کدام آیه یا سوره قرآن کریم علاقه دارید و چرا؟

به آیه سوم سوره مبارکه طلاق که خداوند می فرماید: «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدْراً» (و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مى‌دهد؛ و هركس بر خدا توكّل كند، خدا امر او را كفايت مى‌كند؛ خداوند فرمان خود را به انجام مى‌رساند؛ به يقين خدا براى هرچيزى اندازه‌اى قرار داده است). علاقه بسیار زیادی دارم. بنابراینهر کس به خداوند توکل کند برایش کفایت می کند، این آیه در زندگی من بسیار موثر بوده و همیشه سعی کردم در همه زمینه ها به خداوند توکل کنم.

 

از جمله برکاتی که قرآن کریم در زندگی شما داشته چیست؟

قرآن در موفقیت من در زندگی نقش بسیار زیادی داشته است، یکی از این برکات و موفقیت ها در زمینه تحصیلی بوده که باعث شد انگیزه ای در من ایجاد شود که هم بتوانم در زمینه قرآنی و هم در زمینه علمی فعالیت کنم؛ این خود از برکات قرآن کریم است.

 

آیا شما در عرصه بین اللملی هم رتبه ای کسب کردید؟

بله بنده مهر ماه سال جاری در مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشور کرواسی موفق به کسب رتبه ممتاز بین المللی شدم.

 

مهمترین مشکل شما در حوزه قرآنی چیست؟

مهمترین مشکل ما در حوزه قرآنی بحث «ارزش گذاری» به قاریان و فعالان قرآنی است. منظورم این است که شان و جایگاه افرادی که در حوزه قرآنی فعالیت می کنند، باید بیشتر از فعالان حوزه موسیقی و ورزشی باشد. اهمیت دادن به این حوزه باعث جذب جوانان و نوجوانان به رشته های قرآنی می شود و همچنین ارج نهادن به حافظان و قاریان باعث می شود که خانواده ها تمایل بیشتری پیدا کنند تا فرزندان خود را به این حوزه ها وارد کنند. این بزرگترین مشکل ما در جامعه قرآنی است.

 

شما چه انتظاری از مسولان برای رفع مشکلات جامعه قرآنی داید؟

بنابراین انتظار ما از مسئولان قرآنی این است که بهای بیشتری به حوزه قرآنی بدهند. قاریان و حافظان مشکلات زیادی در زمینه تضمین شغلی و مسایل اقتصادی و مالی دارند و همچنین جوایزی که به برگزیدگان و منتخبان قرآنی در کشور اعطا می شود، بسیار ناچیز است؛ فردی که چندین سال تلاش می کند تا این رتبه را کسب کند، جوایزی برایش تعلق می گیرد که در شان و جایگاه وی نیست؛ این رتبه حاصل چندین سال زحمات شبانه روزی این افراد است، پس نیاز است که مسئولان توجه ویژه ای به جوایز و همچنین بحث شغلی و شرایط اقتصادی و مالی فعالان قرآنی داشته باشند، ضمن اینکه توجه به بحث ارزش گذاری قاریان و حافظان نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

 

چگونه سبک قرآنی را در جامعه گسترش دهیم؟

ترویج سبک زندگی قرآنی، نیازمند گسترش فعالیت های قرآنی و پرداخت به این مهم در جامعه است. همچنین امروز بهره گیری از فضای مجازی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ دینی، اسلامی و قرآنی یک ضرورت است که موسسات قرآنی باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1131182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha