آل خلیفه شاخص آزادی را دور می زند/ ساختار دیکتاتوری در قالب دموکراتیک

انجمن مطبوعات بحرین تاکید کرد: از سال ۲۰۱۱ میلادی، شاخص آزادی ها در بحرین به دلیل سرکوب اعتراض های مردمی به شدت سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل ازمنامه پست، انجمن مطبوعات بحرین در گزارشی اعلام کرد: از سال 2011 میلای، شاخص آزادی ها در بحرین به دلیل سرکوب اعتراض های مردمی که هزاران بحرینی در آن شرکت داشتند، به شدت کاهش یافته است و این کشور وارد مرحله  سخت و پیچیده سیاسی و امنیتی شده است.

این انجمن اعلام کرد: مقامات بحرینی در اقدامی بی سابقه همه ورودی های آزادی بیان و عقیده به ویژه مطبوعات، جمعیت های سیاسی و اینترنت را هدف قرار دادند.

 

در این گزارش آمده است: بحرین با انتقادات شدیدی مواجه است. شاخص آزادی مربوط به مشارکت سیاسی، آزادی مطبوعاتی و رسانه ای و حتی آزادی اینترنت سقوط کرده است. اکنون به عنوان کشور سرکوبگر و غیرآزاد در انتهای فهرست سازمان های بین المللی و کزارش های سالانه  این سازمان ها قرار گرفته است.

براساس این گزارش، دولت بحرین با ایجاد ساختاری دموکراتیک تلاش دارد تا این شاخص را دور بزند. بنابراین نهادها و موسساتی را با این هدف تاسیس کرده است. اما این همه زرق و برق نتوانست واقعیت صحنه و افول زندگی سیاسی و آزادی های رسانه ای را در این کشور پنهان کند.

 

این انجمن با اشاره به شاخص «خانه مطالعات و انتشارات خلیج فارس» نوشت: مشارکت سیاسی در بحرین در رتبه چهارم قرار گرفته است و به نفع قطر به سقوط کرده است. همچنین بحرین در استاندارد« آزادی بیان و عقیده» امتیاز پایینی به دست آورده است. این کشور همچنان از نظر استاندارد های «نمایندگی گروه ها و اقلیت ها»، «دسترسی به مناصب رهبری» بالاترین میزان حضور اعضای خاندان حاکم در پست های کلیدی دولتی در پایین ترین رتبه قرار دارد.

انجمن مطبوعات بحرین اعلام کرد: گزارش سازمان«خبرنگاران بدون مرز» در مورد آزادی مطبوعات و رسانه ها در سال 2021 میلادی نشان می دهد که بحرین در فهرست بدترین کشورها در زمینه آزادی مطبوعات در سایه افزایش تعداد روزنامه نگاران زندانی، در معرض بیماری، مشکلات روزافزون روزنامه نگاران قرار دارد. رتبه بحرین در این فهرست رتبه 13 است. روزنامه نگاران محلی شاغل در رسانه های بین المللی  از سال 2016 میلادی با تمدید مجوز روبه رو هستند.

 

در این گزارش آمده است: سازمان «فریدوم هاوس» بحرین را از نظر آزادی اینترنت در زمره بدترین کشورهای عربی قرار ده است. برای دهمین سال متوالی، بحرین براساس این شاخص به هیچ وجه آزاد نیست، زیرا بحرین در بین بدترین کشورها در آزادی اینترنت در رتبه 14 قرار دارد.

این انجمن تاکید کرد: بحرین مسدود کردن پایگاه اینترنتی را ادامه می دهد و آنها را مجبور به حذف محتوا و مطالب انتقادآمیز منتشر شده علیه دولت می کند. همچنین برخی از کاربران شبکه های اجتماعی را به دلیل پست هایش بازداشت کرده است و به آنها نسبت به بحث درباره موضوعات حساس در اینترنت هشدار داده است.

 

براساس این گزارش، بحرین از سال 2011 میلادی، اقداماتی را برای بهبود چهره منفی اش در زمینه آزادی ها و حقوق بشر انجام داده است. این درحالی است که گزارش های بین المللی تاکید کردند که بحرین همچنان باید گام های بیشتری برای بهبود چهره خود انجام دهد. دستیابی به این مسئله نیاز به گام های واقعی است نه ساختگی.

این انجمن تاکید کرد: دولت بحرین باید در برخورد با واقعیت آزادی رسانه ای و مطبوعاتی در این کشور صادقانه تر و واقع بینانه تر باشد و به وضعیت وخیم آزادی بیان و عقیده که مربوط به تدوین راه حل ها و تدابیر فوری به سمت اصلاح وضعیت کنونی است، رسیدگی کند.

کد خبر 1131477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha