حوزه‌های علمیه به سمت کسب منابع پایدار بروند

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با اشاره به اینکه منابعی که الان در دست حوزه‌های علمیه می باشد به شدت تحت تاثیر عوامل بیرونی است و از این رو باید در بخش منابع حوزه‌های علمیه به فکر منابع جدیدی تحت عنوان منابع پایدار باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، حجت‌الاسلام و المسلمین « محمد عبادی‌زاده » در اجلاسیه موقوفات و منابع پایدار که به میزبانی حوزه علمیه استان هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: در طول تاریخ اسلام و طول تاریخ حوزه‌های علمیه شیعه پشتوانه اصلی حوزه‌ها مردم بود‌ه‌اند و عموما تحت حمایت مردم به حیات خود ادامه داده‌اند.

 

وی افزود: قالب اول حمایت مردم از حوزه‌ها از طریق وجوهات مردمی بوده است که مردم با پرداخت وجوهات به مراجع عظام تقلید به حیات حوزه‌ها کمک می‌کردند و قالب دوم نیز از طریق وقف بوده است که مردم با در اختیار قرار دادن موقوفات برای حوزه‌ها به استمرار حرکت آنها کمک می‌کردند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان بیان کرد: امروز برخی از مدارس علمیه در شهرهای بزرگ مانند تهران و اصفهان در دل بازار است و این نشان می‌دهد که مردم حوزه‌های علمیه را جدای از بازار نمی‌دیدند و این بسیار حساب شده بوده چرا که پشتوانه حوزه‌ها مردم بودند. 

 

وی افزود: متاسفانه امروز رابطه حوزه‌ها با بازار گسسته شده است و بخشی از ایجاد این مشکل مربوط به خود حوزه‌هاست همچنین با وجود حوزه‌ها در بازار برخی مساجد نیز در بازارها ساخته می‌شد که دارای تعریف خاصی بودند و تحت عنوان مسجد بازار معرفی می‌شدند.

 

امام جمعه بندرعباس عنوان کرد: بسیاری از واقفین حوزه‌های علمیه شیعه نیز بازاری بودند و از دل بازارها خیرین و واقفین پیدا می‌شد. 

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده گفت: منابعی که الان در دست حوزه‌های علمیه وجود دارد منابعی است که به شدت تحت تاثیر عوامل بیرونی است لذا لازم است در بخش منابع حوزه‌های علمیه به فکر منابع جدیدی تحت عنوان منابع پایدار باشیم.

 

وی افزود: منابع پایدار باید متناسب با شان و شئون حوزه‌های علمیه باشد چنانچه در گذشته اقدامات اقتصادی در حوزه‌ها انجام شد که واکنش منفی برخی از بزرگان و مردم را در پی داشت از این رو باید به مسائلی ورود کنیم که آسیب‌های اجتماعی به حوزه‌ها وارد نکند.

 

امام جمعه بندرعباس خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان ظرفیت شیلات به ویژه پرورش ماهی و میگو در مدل‌های جدید وجود دارد که اگر با کمک سرمایه‌گذاران و افراد دارای ایده از این مسئله نیز می‌توان به منابع پایدار رسید. 

 

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه را با ظرفیت‌های کوچک هم می‌توان اداره کرد به عنوان مثال در کنار مدارس علمیه مستقلات را ایجاد کنیم و به سرمایه‌گذار بدهیم و از منافع آنها برای اداره حوزه‌ها استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده اضافه کرد: امروز سیستمی که برای گلخانه‌ها آمده است سیستم‌های خوبی است که با نصف هزینه‌های تمام شده گلخانه‌های دیگر می‌توان گلخانه درست کرد که از این ظرفیت هم‌ می‌توان برای تامین درآمدهای مورد نیاز حوزه استفاده کرد. 

 

 

 

 

کد خبر 1131680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha