کنگره بین المللی میرزای نائینی برگزار می شود/شخصیت جامع میرزای نائینی اسوه و الگویی برای حوزویان

کنگره بین المللی میرزای نائینی به مناسبت یکصدمین سالگرد مهاجرت آن علامه فاضل از عراق به قم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله فرخ فال دبیرکل کنگره بین المللی میرزای نائینی امروز(سه شنبه7دی) در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری کنگره میرزای نائینی به مناسبت یکصدمین سالگرد مهاجرت آن علامه فاضل به همراه تعدادی از علما از عراق به قم گفت:یکصد سال قبل علامه نائینی بافشار انگلیس و دولت وقت عراق از این کشور تبعید شد.

 

وی افزود: به همین مناسبت به دستور آیت الله اعرافی  قرار شد این کنگره با اشراف ایشان  برای سال 1401برنامه ریزی و برگزار شود.

 

دبیرکل کنگره بین‌المللی آیت الله میرزای نائینی با بیان اینکه این کنگره در نیمه دوم سال آینده در شهرهای نجف و قم برگزار می‌شود افزود: انتظار می‌رود در این مدت مجموعه اقدامات صورت گرفته موجب آشنایی بیشتر حوزویان و آحاد مردم نسبت به شخصیت این فقیه عالیقدر شود.

 

دبیرکل کنگره بین المللی میرزای نائینی افزود: ریاست علمی کنگره به عهده آیت الله استادی است و ریاست کمیته های علمی کنگره بر عهده آیت الله علیدوست می باشد.همچنین مسئولیت شورای اجرایی کنگره بر عهده دکتر ناصر رفیعی است.

 

وی تصریح کرد:مراکز و نهادهای حوزوی در شورای سیاست گذاری کلان کنگره به ریاست آیت الله اعرافی ، عهده دار مباحث کلان کنگره هستند.

 

آیت الله فرخ فال ادامه داد: تاکنون ارتباط با بیوت مراجع و سخصیت های حوزوی و اساتید معزز حوزه های قم و نجف در خصوص این کنگره بسیار مطلوب بوده و با همکاری حوزه علمیه نجف و دیگ حوزه ها در موعد مقرر کنگره برنامه ریزی و برگزار خواهد شد.

 

شخصیت جامع میرزای نائینی اسوه و الگویی برای حوزویان

 

در ادامه این نشست رئیس کمیته علمی کنگره با بیان این که علامه نائینی حق استادی بر گردن تمام علمای متاخر دارد، گفت: سیره علمی و عملی و لخلاقی ایشان الگوی مناسبی برای همگان به ویژه علما و فضلاست.

 

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست به شخصیت اصولی میرزای نائینی و تسلط ایشان بر اصول فقه اشاره کرد و گفت: مصادره شخصیت جناب میرزا آنگونه که هست بدون این که لباس خاصی بر شخصیت حقوقی ایشان پویشده شود، باید مطرح شود

 

رئیس کنگره با  اشاره به همکاری حوزه نجف در این کنگره افزود: حوزه نجف از همان آغازین مراحل برگزاری کنگره بین المللی میرزای نائینی در جریان تمام فرایندها قرار گرفته است.

 

 وی کمیته های فقه و اصول،  قرآن وحدیث، اندیشه سیاسی، وکمیته سیره و زندگی نامه میرزای نائینی را از عناوین مهم  کنگره عنوان کرد و با بیان اینکه در هر کمیته 15 نفر از اساتید شاخص عضو هستند گفت:میرازی نائینی در اصول و فقه صاحب مکتب بوده واین موضوع رفتارها و نظریات علمی ایشان در حوزه های دیگر از جمله فقه و..را تحت الشعاع قرار داده است.

 

علی دوست یادآور شد: تلاش داریم تا آثار میرزای نائینی را تحت عنوان موسوعه که در بردارنده کتاب های چاپ شده و آثاری که هنوز چاپ نشده است  را منتشر کنیم.

 

دبیر علمی کنگره بین‌المللی آیت الله میرزای نائینی افزود: آثار این فقیه برجسته در ۲۵ جلد تحت عنوان موسوعه میرزای نائینی گردآوری و چاپ خواهد شد که این مجموعه شامل آثار چاپ شده و همچنین چاپ نشده می‌باشد؛ چرا که میرزای نائینی هنوز هم آثاری دارد که تاکنون انتشار نیافته که تلاش می‌شود در این کنگره از این آثار رونمایی شود.

 

 رئیس کمیته علمی کنگره زندگی نامه و اخلاق ایشان را اسوه و الگویی برای حوزویان دانست و افزود: کنگره بین المللی میرزای نائینی، امتداد موسع کارهایی است که تا کنون در راستای قرابت حوزه قم و نجف انجام شده است.

 

شخصیت میرزای نائینی بین المللی و متعلق به همه جهان است

 

حجت الاسلام والمسلمین ناصررفیعی نیز با اشاره به شخصیت جامع میرزای نائینی در همه ابعاد علمی، اصولی ، فقهی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی گفت: شخصیت میرزای نائینی بین المللی و متعلق به همه جهان است.

 

وی ادامه داد: یکی از ابعاد مهم زندگی میرزای نائینی همراهی ایشان با میرزای شیرازی در نهضت تنباکو  و همچنین همراهی با جریان مشروطه است.

 

رفیعی با بیان اینکه این کنگره به دو زبان فارسی و عربی برگزار خواهد شد گفت: 10 پیش نشست علمی در داخل و خارج از ایران تا قبل از برگزاری کنگره برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه تاکنون شورای اجرایی 5 جلسه برگزار کرده ادامه داد:دیدار با رهبر معظم انقلاب و استفاده از رهنمودها و فرمایشات ایشان یکی از برنامه هایی است که قبل از برگزاری کنگره انجام خواهد شد.

 

رفیعی افزود: فراخوان دریافت مقالات در محورهای مشخص شده برای این کنگره در نظر گرفته شده و مرکز مدیریت حوزه علمیه، حوزه علمیه نجف، حوزه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعة المصطفی العالمیه، آستان قدس رضوی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مؤسسه کتاب شناسی شیعه و مؤسسه آل بیت (ع) در برگزاری کنگره بین‌المللی میرزای نائینی مشارکت خواهند داشت.

 

وی افزود: علاقمندان تا ۱۵ اسفند سال جاری فرصت دارند در محورهای فراخوان این کنگره چکیده مقالات خود را به دبیرخانه ارائه کنند و در نهایت تا ۱۵ اردیبهشت مهلت ارسال کامل مقالات را خواهند داشت.

 

لازم به ذکر است در پایان این نشست از پوستر، سایت و تیزر کنگره رونمایی شد.

کد خبر 1131706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha