تنش آبی شهر بانه قبل از تابستان سال آینده حل می‌شود

وزیر نیرو در بازید از سد عباس‌آباد بانه گفت: تنش آبی شهر بانه قبل از تابستان سال آینده حل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، هفتم دیماه ۱۴۰۰ در بازید از سد عباس‌آباد بانه اظهار داشت: تامین آب پایدار شهر بانه از مسایل مهمی است که باید با جدیت پیگیری شود و این موضوع یکی از نگرانیهای مسوولان کشوری و استانی است.

 

 

وی ادامه داد: گام نخست برای حل این معضل این است که با یک سامانه مخزن سد عباس آباد به تصفیه خانه شهر بانه وصل شود که امروز در این مورد تصمیم گیری و اعتبارات آن نیز تامین می‌شود.

 

 

محرابیان با بیان اینکه این اقدام باعث حل همیشگی مشکل کم آبی بانه نمی شود گفت: این موضوع باید در جلسه اختصاصی با مدیران و کاشناسان بررسی شود.

 

 

خط انتقال آب سد عباس آباد به تصفیه‌خانه تا نیمه اول اسفند ماه امسال انجام می‌شود

 

آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در جریان بازدید وزیر نیرو از سد عباس‌آباد بانه اظهار کرد: آب شرب بانه از ۲ سد عباس آباد و سد بانه تامین می‌شود که سد بانه با چهار میلیون لیتر و سد عباس آباد  ۱۴ میلیون حجم ذخیره آب شرب ذخیره می‌کنند.

 

وی ادامه داد: با توجه به مهمان پذیر بودن شهرستان بانه برنامه ریزی منابع آب برای افق ۱۴۱۵ با مشکل مواجه شد.

 

 

آریانژاد گفت: حجم مخزن آب سد عباس آباد یک و یک دهم میلیون لیتر است و خط انتقال این سد تا تصفیه خانه بوئین ۲۲ کیلومتر است که ۱۰ کیلیومتر خط ابتدایی انجام شده ۶ کیلومتر خط سوم اجرا شده و اکنون ۲ پیمانکار با ترک تشریفات عملیات اجرایی را انجام می دهند.

 

 

وی با بیان اینکه علیرغم کمبود اعتبارات خط انتقال آب سد عباس آباد به تصفیه خانه تا نیمه اول اسفند ماه امسال انجام می‌شود، گفت: برای تکمیل ایستگاه پمپاژ آب قرارداد خرید تجهیزات منعقد شده که برای ابنبه و نیرو رسانی ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

 

 

آریانژاد اضافه کرد: نشتی سد عباس آباد بانه یک نشتی غیرمخرب از پی و تکیه گاه است به واسطه اینکه ضرورت تامین آب شرب بانه ایجاب می کرد که این سد به مدار بهره‌برداری وارد و آبگیری شود که حدود هشت هزار متر حفاری تزریق انجام شود به موقع کامل انجام نشد.

 

 

این مسوول گفت: ۵۰ لیتراز نشتی پی در مطالعات و رفرنس های اولیه علمی است که این سد ۱۲۰ لیتر از پی و تکیه گاه نشتی دارد که ۵۰ لیتر آن استاندارد است.

 

 

وی اضافه کرد: اکنون در گالری تزریق ۱۲ دستگاه حفاری تزریق شرکت شمس عمران وابسته به صنایع دفاع کار می کنند از مجموع هفت هزار متر حفاری چهار هزار متر حفاری انجام شد.

 

آریانژاد اضافه کرد: سد عباس آباد بانه از ردیف قانون ۱۴۰۰ حذف شده قراردادهای ما اعتباری ندارد که باید در ردیف متفرقه ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شود و یک هزار میلیارد ریال نیز برای تکمیل ایستگاه پمپاژ بوئین و انتقال آب به ایستگاه عثمان آباد نیاز داریم.

کد خبر 1131794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha