کاهش ۸۰ درصدی حجم آب دو  رودخانه سد بارزو

مدیر امور منابع آب شیروان از کاهش ۸۰ درصدی حجم آب دو رودخانه قوردانلو و کورکانلو سد بارزو این شهرستان خبر داد.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با اشاره به کاهش بیش از ۸۰ درصدی حجم آب عبوری این دو رودخانه اضافه کرد: براساس مطالعات و پایش ایستگاه ای هیدرومتری در سال آبی جاری حجم آب عبوری سرشاخه رودخانه کورکانلو ۴ دهم میلیون مترمکعب و سال آبی گذشته ۲.۲ میلیون مترمکعب بوده که شاهد کاهش رواناب به میزان دو میلیون مترمکعب  هستیم و طی ۵۴ سال اخیر بی سابقه  بوده است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: سرشاخه رودخانه قوردانلو یکی از سرشاخه های سد بارزو این شهرستان کاملا خشک شد.

 

خسروپناه عنوان کرد: امسال حجم آب عبوری این رودخانه صفر بوده در صورتی که سال گذشته آورد آن یک میلیون مترمکعب عنوان شده است.

 

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی های امسال و اینکه کمتر از ۱۰ درصد بارش های سال آبی محقق شده است خاطرنشان کرد: هر دو سر شاخه کورکانلو و قوردانلو در شبکه سنجش وزارت نیرو به عنوان ایستگاه های معرف هیدرومتری کشوری ثبت شده اند و بر مبنای آمارهای این ایستگاه ها مطالعات سد شکل گرفته است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: سد بارزو شیروان در یکی از سرشاخه‌های رودخانه اترک واقع شده، این حوزه ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از دو رودخانه اصلی به نام های محلی کورکانلو و قوردانلو منابع آبی آن از بالا دست سرریز می شود و در پشت سد ذخیره و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

خسروپناه افزود: شاخه کورکانلو شاخه اصلی است که با آورد متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه و شاخه قوردانلو شاخه فرعی است که در برخی مواقع سال خشک می باشد و گزارشات ایستگاه ها نشان می دهد که آورد رودخانه مبتنی بر سیلاب هایی است که بعد از فروردین ماه عمدتا در اردیبهشت و خرداد ماه اتفاق می افتد.

 

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

 

کد خبر 1131943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha