بصیرت برگ برنده مردم در عصر ظهور/ پیامدهای عدم دشمن‌شناسی و نفاق پنهان

بصیرت برگ برنده مردم در تاریخ جهان اسلام به ویژه در عصر ظهور به شمار می‌رود برگ برنده‌ای که پیامدهای سخت عدم دشمن‌شناسی و نفاق پنهان را کنار می‌زند.

خبرگزاری شبستان_ رشت، تاریخ اسلام همچون آینه‌ای است که با بررسی وقایع و تحولاتش و عملکرد افراد می‌توان عبرت‌های فراوانی از آن گرفت؛ عبرت‌ها و درس‌هایی که می‌تواند یک ملت را از ذلت به عزت یا برعکس از عزت به ذلت برساند، در این میان بی‌شک بصیرت برگ برنده مردم در تمام عصرها به ویژه در عصر ظهور به شمار می‌رود برگ برنده‌ای که پیامدهای سخت عدم دشمن‌شناسی و نفاق پنهان را کنار می‌زند.


از جمله مباحث مهم در سیره امام علی(ع)، رفتار حضرت با دشمنان است، در حقیقت امیرالمؤمنین(ع) با دشمنانی مواجه بود که پیامبر(ص) با این نوع دشمن مواجه نبود، پیغمبر اسلام با کسانی مقابله کرد که با گفتار و رفتار خود زنده باد بت!! می‌گفتند اما امام علی(ع) با کسانی رو به رو بود که سابقه درخشانی در خدمت به اسلام داشتند، اهل عبادت و قرآن و شب زنده‌داری بودند، با این همه از روح مکتب بی‌خبر بوده و همین امور، زمینه‌ساز مقابله آنان با حکومت عدالت‌گستر مولا علی(ع) شد.

 

امام علی(ع) در حقیقت با نفاق پنهان مواجه بود و پرواضح است که برخورد با این دشمن به مراتب سخت‌تر از برخورد با کفر آشکار است از سوی دیگر بی‌بصیرتی مردم آفت بزرگ دیگری محسوب می‌شد که جامعه آن رو‌ز به شدت گرفتارش بود. ناآگاهی و بی بصیرتی، نقیصه و آفت بزرگی است که آثار منفی بسیار دارد، بی‌بصیرتی مایه تباهی امور می‌شود و بسیاری از لغزش‌ها و انحرافات و دشمنی‌ها در آن پدید می‌آید اما کسی که دارای بصیرت است، جریان حق را می‌شناسد و به موقع و تا آخرین لحظه از آن حمایت می‌کند.

 

با توجه به نهم دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام «علی اکبر نژاد صفری» کارشناس مذهبی و امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیرکوچه رشت در باب مؤلفه‌های مهم بصیرت، ریشه‌های بی‌بصیرتی، دشمن شناسی و برشمردن اوصاف یاوران امام عصر(عج) انجام دادیم که شرح آن در ادامه خواهد آمد.

 

- روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است. ابعاد بصیرت و چگونگی نیل به این صفت پسندیده را تشریح بفرمایید؟

یکی از نعمات و برکات خداوند باریتعالی به ما نعمت ولایت است، انسان اولا باید با معرفت و شناخت نسبت به نعمت ولایت سعی کند شناخت خودش را بالا ببرد و در مرحله دوم متناسب با شناختی که کسب کرده در زمانی که لازم است پا به عرصه بگذارد و در واقع منویات، دستورات و آن خواسته‌هایی را که ولایت از انسان دارد را اجرایی و عملی سازد.

همانطور که می‌دانید بحث ولایت و ولی وفقیه سلسله وار به بحث امامت ارتباط پیدا می‌کند و امامت هم به نبوت و نهایتا به بحث توحید متصل می‌شود و یقینا اگر کسی بخواهد به فرمایشات ولی خدا عمل کند در واقع به همان دستور خداوند باریتعالی عمل کرده است.  ما در قرآن داریم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کونُوا أَنْصارَ اللَّهِ کما قالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیمَ لِلْحَوارِیینَ مَنْ أَنْصارِی إِلَی اللَّهِ قالَ الْحَوارِیونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ »حواریونی که در محضر حضرت عیسی(ع) بودند وقتی حضرت عیسی(ع) از آ‌ن‌ها یاری خواست و گفت یاوران من در راه خدا چه کسانی هستند؟ حواریون در جواب گفتند ما انصار خدا هستیم.

امروز ما هم وقتی ندای ولی خدا یعنی امام زمان(عج) را می‌شنویم باید بگوییم نحن انصارالله، ولی خدا امام زمان(عج) وقتی در پرده غیبت باشند یقینا ما را بدون ولی و سرپرست نمی‌گذارد و ما باید بر اساس همان دستوراتی که امام زمان(عج) فرمودند عمل کنیم و منویات مراجع تقلید و همان ولی فقیه و نایب امام زمان(عج) که امروز حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای هستند، سرلوحه کارمان قرار بگیرد.

آن‌هایی که تابع ولی خداوند هستند نباید منتظر باشند که ولی خدا امروز یک دستور جدیدی بدهد که انسان بر اساس دستور جدید وارد میدان شود، ولی خداوند یعنی ولی فقیه ما، امام خامنه‌ای و بیانات و فرمایشاتشان برای همه ما واضح و آشکار است و در واقع بسیاری از بیاناتی که ایشان دارند به عقیده بنده یک فرمان و دستور است چه در عرضه فرهنگی چه در عرصه اجتماعی، سیاسی و سایر مسائل.

امروز ما باید بر اساس دستورات و فرمایشات ایشان عمل کنیم، امروز حضرت آقا کدهایی را به ما می‌دهند که بسیار هوشمندانه و مهم است مثلا چند سال پیش بشارت نابودی اسرائیل غاصب و کودک کش را دادند که خب اینها مسائل کمی نیست و ما باید به همه آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

از طرفی آنهایی هم که امروز در خواب غفلت هستند و نسبت به ولایت توجه و معرفت ندارند، وظیفه دارند که در این بخش معرفت کسب کنند و توجه داشته باشند، نه تنها به خاطر نظاممان بلکه نوع نگاه ما باید جهانی باشد زیرا امام زمان(عج) نگاهشان نگاهی جهانی و فراگیر است.

تلاش برای حفظ نظام و منویات امامین انقلاب و شهدای گرانقدر وظیفه همه ماست و اگر عملی و حرکتی در این بخش انجام دهیم سبب می‌شود که خیلی از کشورها از روش و سبک زندگی کشور اسلامی ما تبعیت کنند و بر اساس آن حرکت کنند، کمااینکه تا به حال بسیاری از کشورها بر همین مبنا حرکت کرده و الگو گرفته‌اند.

مردم ولایتمدار استان گیلان در هشتم دی ماه و یک روز جلوتر از سایر استان‌ها اقدام کرده و وارد صحنه دفاع از ولی‌فقیه شدند و این امر در واقع بصیرت، آگاهی، ولایتمداری و ولایت‌پذیری مردم انقلابی این خطه را نشان می‌دهد، انشالله در این بخش باید سعی کنیم معرفت و شناخت خودمان را بالا ببریم و ثابت قدم بمانیم زیرا افراد زیادی بودند که شاید معرفت داشتند اما در کار خود ثابت قدم نبودند.

 

- ریشه‌های عدم بصیرت چیست؟

یکی از عوامل عدم شناخت و عدم بصیرت برمی‌گردد به شناخت نداشتن و معرفت نداشتن، یعنی انسان نسبت به جایگاه خداوند، نبی خداوند و امام اگر شناخت و معرفت نداشته باشد در نتیجه در زمان خود نسبت به ولی‌اش معرفت و شناخت نخواهد داشت، پس یکی از ریشه‌های عدم بصیرت عدم شناخت است.

یکی دیگر از عوامل عدم بصیرت، غرور، تکبر و خودبینی است یعنی فرد خودش را برتر بداند همانطور که قابیل به برادرش رو کرد و گفت؛ من حتما تو را خواهم کشت این مربوط می‌شود به آن غرور و خودبینی‌ای که نسبت به بردارش داشت و همان بی بصیرتی سبب شد تا برادر خود را از بین ببرد.

یکی دیگر از عوامل بی بصیرتی می‌تواند حسادت باشد یعنی حسادت سبب می‌شود که بعضی از افراد نسبت به نعمت ولایت و امامت و ولی خدا بی‌بصیرتی نشان بدهند و خودشان را برتر بدانند، الان افرادی هستند که در همین نظام ما چون صاحب نظر هستند خودشان را برتر از ولی خدا می‌‌دانند.


- آیا می‌توان شناخت دشمن و اقدام به موقع را یکی از تعاریف بصیرت به شمار آوریم؟

از جمله مسائلی که ما باید به آن توجه بسیار داشته باشیم همین بحث دشمن‌شناسی است، شما اگر به نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) رجوع کنید، می‌بینید که مملو از بیانات حضرت است در باب دشمن شناسی.

یک وقتی انسان معرفت و شناخت نسبت به دشمن پیدا نمی‌کند و امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) خطاب به مردم کوفه می‌فرمایند که؛ آنقدر این افراد تعلل می‌کنند و آنقدر عدم شناخت و عدم بصیرت نسبت به دشمن دارند که دشمن وارد خانه آن‌ها می‌شود.

 در بحث مدافعان حرم و در بحث دفاع از حرم آل‌الله این بصیرت و آگاهی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که مرزهای خودمان را به بیرون از کشور بردیم و با دشمن جنگیدیم زیرا نسبت به دشمن شناخت و بصیرت داشتیم. اینکه رزمندگان ما رفتند در آن مرزها و در آن کشورها جنگیدند آنجا در واقع مرزهای ما بود و انشالله به یاری خداوند متعال مرزهای ما در آینده همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند گسترش پیدا می‌کند. بنابراین بحث دشمن شناسی بحث بسیار مهمی است زیرا ما در هشت سال گذشته متاسفانه به خاطر عدم بصیرت برخی از مسئولین دشمن شناسی لازم را شاهد نبودیم و دیدیم که چگونه برخی از آن‌ها در مقابل دشمن سر تعظیم فرود می‌آوردند.

امروز در دولت انقلابی و حزب‌اللهی که داریم با اقتدار در مقابل دشمن می‌ایستیم و این به خاطر بصیرت و شناخت دشمن است زیرا اگر این شناخت وجود نداشته باشد در پای میز مذاکره توسط دشمن سرگردان شده و نتیجه‌ای به دست نمی‌آوریم. اما در دولت سیزدهم می‌توانیم ببینیم که برگ برنده در دست دولت انقلابی ماست و دشمن در حال عقب نشینی است و احساس شکست می‌کنند، بنابراین همه ما باید در امر دشمن شناسی دقت کنیم زیرا دشمن از راه‌ها و شیوه‌های مختلفی ورود می‌کند که اگر ما این راه‌ها و شیوه‌ها را نشناسیم ممکن است دچارخلل و ضربه از ناحیه دشمن شویم.


- در باب بصیرت و ریشه‌های عدم بصیرت مطالب جامعی را اشاره کردید در ادامه اوصاف یاوران امام زمان(عج) را هم تشریح بفرمایید.

خب همین بحث بصیرتی که ما تاکنون مطرح کردیم در رابطه با دولت امام عصر(عج) هم قابل تعمیم است در واقع ما امروز در حال تمرین دولت اسلامی هستیم دولتی که می‌خواهد به دولت مهدوی(عج) منتهی شود.

دولت مهدوی(عج) به افرادی نیاز دارد که اولا مطیع باشند و از فرامین الهی، فرامین نبی(ص) و ائمه معصومین(ع) حرف شنوی داشته باشد، اما دومین وظیفه یاوران امام زمان(عج) و کسانی که قرار است در دولت حضرت قرار بگیرند معرفت افزایی است یعنی شناخت خود از امام زمان(عج) را بالا ببرند تا بدین سبب هم شخصیت امام را بشناسند و هم مطیع آن حضرت شوند.

سومین وظیفه یاوران امام زمان(عج) دعا به جان آن حضرت است، خواندن دعای سلامتی امام زمان(عج)، دعای فرج برای آن حضرت و چهارمین وظیفه هم این است که انسان ساکت ننشیند زیرا منتظر حقیقی آن کسی است که حرکت بکند و آن کسی که می‌گوید امام زمان بیا اما هیچ گامی برنمی‌دارد و حرکتی ندارد در واقع منتظر حقیقی نیست زیرا  منتظر حقیقی علاوه بر اینکه برای حضرت دعا می‌خواند یار هم برای ایشان جمع می‌کند.

وظیفه دیگر ما در برابر دولت مهدوی این است که علاوه بر انجام تمام کارهای اشاره شده به دنبال این باشیم که فضا و محیط زندگی خودمان اعم از خانواده، شهر، استان، کشور و در کل جامعه را مهدوی کنیم کما اینکه الان بعضی از گروه‌ها سه‌شنبه‌های مهدوی را برپا می‌کنند یعنی مقدمه چینی برای ظهور امام زمان(عج) بنابراین لازم است که انسان خودش را هر طور که می‌تواند برای ظهور امام عصر(عج) آماده و مهیا سازد.


 

کد خبر 1131955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha