مسجدی‌ها فاطمیه را عاشورایی برگزار می‌کنند/ مکتب حاج قاسم در مساجد تبیین شود

چند تن از فضلای حوزه علمیه با بیان اینکه نقش مساجد و هیئت‌های مذهبی در برگزاری وسیع و عاشورایی ایام شهادت حضرت زهرا(س) بسیار پررنگ است گفتند: امسال باید نقش سردار سلیمانی در تشکیل شبکه‌ای از مجاهدین، در این مراکز دینی تبیین شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: در آستانه دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با چند تن از فضلای حوزه علمیه به بررسی نقش مساجد در پررنگ تر برگزار شدن ایام فاطمیه و تبیین و معرفی مکتب حاج قاسم در تشکیل شبکه ای از نیروهای مجاهد در کشورهای اسلامی در مسیر مبارزه با دشمنان پرداخته ایم که مشروح آن در ادامه می آید:

 

طلاب از ظرفیت مساجد برای توسعه و عمق بخشیدن به مجالس قاطمی استفاده کنند

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «کاظم صدیقی» با بیان اینکه روحانیون و طلاب باید خود را وقف خدمت به حضرت زهرا (س) کنند، اظهار کرد: حضرت فاطمه (س) مادر همه ما است بنابراین روحانیون و طلاب باید از همه ظرفیت ها و توانمندی ها برای هرچه وسیع تر برگزار کردن ایام فاطمیه استفاده کنند. البته کار مهمتر این قشر باید عمق بخشیدن به مجالس عزا و سرور اهل بیت(ع) باشد تا هر شرکت کننده ای، معرفتش پس از خروج از این مجالس، به اهل بیت (ع) بیشتر شود.

 

امام جمعه موقت تهران افزود: روحانیون و طلاب بیش از همه باید از ظرفیت مساجد برای با شکوه برگزار کردن مجالس روضه در ایام فاطمیه استفاده کنند که البته چنین نیز است و حقیقتا مسجدی ها در این زمینه با مدیریت ائمه جماعات نمره خوبی کسب می کنند.

 

وی گفت: مساجد خانه خدا و اهل بیت (ع)، آل الله هستند بنابراین درست تر است که مجالس مادر ائمه اطهار (ع) بیش از همه در مساجد برگزار شود که خدا را شکر چنین نیز است. هرچه مساجد بیشتر دیده شوند و جدی گرفته شوند، رشد فکری و معنوی مردم نیز بیشتر خواهد شد.

 

مسجدی ها قبل از سایر گروه‌ها پای کار فاطمیه بودند

حجت الاسلام «حسین ردایی» نیز با بیان اینکه هیچ اتفاق مثبت و بزرگی در جوامع کوچک و بزرگ اسلامی روی نمی دهد مگر اینکه نقش مساجد را در آن بیابیم، اظهار کرد: مساجد همیشه مرکز برپایی مجالس مذهبی هستند و پیش از آنکه با هدایت گری مراجع تقلید در حدود دو دهه پیش، برگزاری سوگواری فاطمی با این وسعت برگزار شود، این مساجد بودند که پایگاه برپایی مجلس روضه در ایام فاطمیه شدند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اینکه حدود بیست سال از انقلاب اسلامی گذشت تا مجالس فاطمی در کشوری که حکومت اسلامی دارد افزایش یابد، به دلیل ترسی بود که عده ای از طرح مسائل تفرقه انگیز در این برنامه ها داشتند این درحالی است که وقتی مساجد، میداندار باشند مردم به دلیل قداست و جایگاه ویژه ای که مساجد دارند، از اینگونه امور اجتناب می کنند.

 

وی تاکید کرد: مساجد در جوامع اسلامی نقش تعادل کننده همه امور را دارند بنابراین هر جا که مشکلی پیش می آید باید بررسی کرد مسجد در کجا قرار دارد؟ در گذشته وقتی دعوا و نزاعی پیش می آمد مردم نزد روحانی محله و امام جماعت مسجد می رفتند و وی را واسطه حل مشکل می کردند، همچنان که پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و زمانی که آسیب های اجتماعی موجب ناراحتی مقام معظم رهبری نیز شد، شعار مدیریت مسجدمحور محلات مطرح شد.

 

ردایی خاطرنشان کرد: همین محوریت از حدود بیست سال پیش در زمینه برگزاری مجالس فاطمی پا گرفت و امروزه شاهد هستیم در همه شهرهای و روستاهای کشور ایام فاطمیه با حفظ وحدت میان شیعه و سنی و عدم طرح مسائلی که موجب شادی و سوءاستفاده دشمنان می شود، برگزار می شود. نکته این جا است که مساجد محور بودند و هستند و باید باشند.

 

مدارس راه مساجد در ایام فاطمیه را دنبال کردند

حجت الاسلام «علی غفاری» نیز با بیان اینکه کاری که مساجد در رونق یافتن و زیاد شدن مجالس روضه و عزاداری به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) انجام دادند به تدریج از سوی مدارس علمیه نیز دنبال شد، گفت: درست است که مدارس علمیه در سالروز شهادت همه بزرگان دین تعطیل هستند و در صورت تعطیل نبودن، مجالس بسیار با شکوهی برگزار می کنند ولی به اعتقاد بنده، این مساجد بودند که متولیان و مدیران مدارس را به برگزاری پرشورتر فاطمیه تشویق کردند.

 

مدیر حوزه علمیه امام حسین (ع) شهر ری ادامه داد: امسال همچون سال گذشته خود مردم پیش از دستگاه های دولتی پیشگام گرامی داشتن نام و یاد و خاطره شهید سردار حاج قاسم سلیمانی هستند و این موضوع بیش از همه خود را در مساجد نشان می دهد.

 

وی گفت: مساجد با شروع فاطمیه دوم، یاد سردار دل ها را زنده نگه داشتند و درحالی که هنوز چند روزی به سالروز شهادت حاج قاسم مانده است، نام این شهید و همچنین ابومهدی المهندس و سایر شهدای مدافع حرم، در فضای شهر جلوه گری می کند.

 

نفوذ در قلوب موجب تعظیم ویژه مسجد‌ی‌ها به سردار دل‌ها است

حجت الاسلام «عباس نوری» نیز با بیان اینکه حاج قاسم را سردار دل ها نامیدند چون ایشان با اخلاص در راه خدا در قلوب مردم نفوذ دارد، گفت: چنین نفوذی موجب شده است اهالی مساجد نیز برای بزرگداشت این شهید مردمی، سنگ تمام بگذارند. کاری که مردم طی دو سال اخیر برای حاج قاسم انجام داده اند شبیه کاری است که مردم در دهه فجر و به صورت خودجوش در بزرگداشت ایام پیروزی انقلاب انجام می دهند.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: مساجد باید ضمن توزیع تصاویر و پوسترهای مربوط به شهید سلیمانی، اهدافی را که آن شهید دنبال می کرد و ارزش هایی را که برای آن به شهادت رسید، برای مردم تشریح کنند.

 

وی تاکید کرد: حفظ انقلاب اسلامی مهم ترین هدف حاج قاسم بود که مساجد باید امسال نیز از ظرفیت مجالس فاطمی برای روشنگری درباره تلاشی که حاج قاسم برای این هدف خود انجام می داد، استفاده کنند. در واقع پیوند مناسبت عظیم مذهبی یا یک رویداد بسیار تلخ ملی و البته به وسعت جهانی، یعنی شهادت سردار سلیمانی، باید زمینه ساز تلاش مضاعف مسجدی ها برای بیان دستاورهای نظام جمهوری اسلامی شود.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی بدون نام حضرت فاطمه زهرا (س) خالی و پوچ و بی معنا می شود و از سوی دیگر، تداوم این انقلاب عظیم بدون پیوند خوردن آن با تلاش برای رهایی ملت های دربند، ممکن نیست، از این دو مقدمه نتیجه گیری می شود که تلاشی که شهدایی همچون سردار سلیمانی و المهندس برای گسترش جبهه مقاومت اسلامی داشتند با تاسی به اولین مدافع ولایت یعنی حضرت صدیقه (س) به ثمر نشسته است.

 

حجت الاسلام نوری خاطرنشان کرد: حال نوبت بچه های مسجد است که بتوانند این حقیقت را با زبان درست و هنرمندانه برای مردم بیان کنند. مردم ما احترام ویژه برای شهید سلیمانی قائل هستند بنابراین اگر برای آنها به خوبی شرح داده شود که استمرار راهی که حاج قاسم شروع کرد بدون حمایت از ملت های مظلومی همچون یمن و بحرین و فلسطین ممکن نیست، آنگاه توانسته ایم هدفی را که حاج قاسم برای آن به شهادت رسید، دنبال کنیم.

کد خبر 1132034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha