تجلی حقیقت و از بین رفتن ظلمت از دستاوردهای حماسه ۹ دی است

حجت الاسلام ایزدی گفت:دستاورد حماسه ۹ دی، این شد که ظلمت ها از بین برود و حقیقت ها تجلی پیدا کند، دستاورد ۹ دی موجب ایجاد یک جامعه بصیر، جامعه دوست و دشمن شناس، جریان شناس و وظیفه شناس و دستاوردهای زیادی که این حماسه داشت، شد.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ حماسه نهم دی دستاورهای زیادی برای انقلاب اسبلامی داشته است از جمله دستاورد حماسه 9 دی، از بین رفتن ظلمت ها و تجلی حقیقیت ها شد، همچنین موجب ایجاد یک جامعه بصیر، جامعه دوست و دشمن شناس، جریان شناس و وظیفه شناس شد. حجت الاسلام «جمال ایزدی» معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریخ خراسان رصوی در خصوص حماسه نهم دی ماه با این خبرگزاری گفتگویی داشته است که در ادامه تقدیم می شود:

 

زمینه های مهم شکل گیری حماسه 9 دی از نظر شما چه بوده است؟

مهمترین زمینه های شکل گیری حماسه 9 دی می تواند غیرت دینی افراد باشد، اگر مردم ببینند به مقدسات و ارزشهای آنها توهین می شود خود به خود حماسه ای شکل گپرد، در هر زمانی ممکن است مردم نارضایتی هایی نسبت به وضع موجود داشته باشند به خصوص در این زمان که مردم از وضعیت اقتصادی و فرهنگی موجود راضی نیستند اما به معنای آن نیست که با اصل اسلام و اصل نظام اسلامی مخالف باشند بلکه معنای آن این است که از عملکرد برخی از مسئولین ناراضی و از فساد و تبعیض ناراضی هستند و لذا ما باید این مرزها را تشخیص دهیم و اصول را با فروع خلط نکنیم.

 

عواملی که در جامعه اسلامی موجب ایجاد فتنه می شود، چیست؟

عوامل زیادی از دیدگاه قران و روایات موجب ایجاد فتنه در جامعه اسلامی می شود  از جمله حب دنیا و دنیا پرستی،  اگر انسان ها خداگرایی را فراموش کردند و از خدا غافل شدند این غفلت و این حب دنیا باعث ایجاد فتنه می شود؛ همچنین کینه و حسد اینها در واقع فتنه ایجاد می کند، جاه طلبی و حب ریاست موجب فتنه می شود، عدم رعایت تولی و تبرا نیز فتنه به وجود می آورد، اصل دین ما این است که با دوستان خدا دوست و با دشمنان خدا دشمن باشیم اما اگر این برعکس اتفاق افتاد و با دشمنان خدا ارتباط برقرار کردیم زمینه فتنه را فراهم می کند.

 

از عوامل دیگر ایجاد فتنه جهل و ناآگاهی است که این می تواند یک موضوع مهم باشد، اگر انسان نسبت به موضوعی علم پیدا نکرد و سراغ آن نرفت، مطالعه و بررسی نکرد و ناآگاه بود می تواند زمینه فتنه را فراهم کند و عوامل دیگری در ایجاد فتنه موثر است که در این زمان کم بیان آن نمی گنجد

 

وقتی جامعه اسلامی درگیر فتنه می شود از جه مسیری باید این فتنه را خنثی کرد و چه عاملی موجب خنثی شدن فتنه می شود؟

وقتی جامعه اسلامی درگیر فتنه می شود، اولا باید به قرآن و عترت تمسک پیدا کنیم و از راهکارهایی که قران و روایات به ما می دهند استفاده کنیم که در نتیجه باید مقابله ما با این فتنه، مقابله ای همراه با تدبیر، شناخت زمان و جریان فکری زمان و همراه با مخاطب شناسی باشد سپس فطرت ها و وجدان انسان ها را بیدار و آگاه کنیم و با یک بیان و قلمی گویا و شنوا بتوانیم با این فتنه ها مقابله کنیم.

 

یکی از عوامل شکل گیری حماسه 9 دی بصیرت بود، در خصوص اهمیت نقش بصیرت در جامعه اسلامی توضیح بفرمایید؟

دین منهای بصیرت دین نیست و مذهب منهای بصیرت مذهب نیست، بصیرت یعنی توجه به تمام ابعاد دین، این گونه نیست که به برخی از آنها توجه و نسبت به برخی دیگر بی توجه باشیم و آنها را نادیده بگیریم و این انسان را به کمال نمی رساند. در روایت داریم: اسلام بر 5 رکن زکات، نماز، روزه ، حج و ولایت بنا شده است و تاکید فراوانی نسبت به مسئله ولایت دارد یعنی رکن اول آن زمانی ارزش و اهمیت پیدا می کند که با مسئله ولایت عجین شود.

 

آن مسائل و اعمال دیگر لازم است انجام شود اما کافی نیست، هر گاه که ولایت در کنار این 4 موضوع قرار گرفت و با اینها عجین شد آن موقع است که انسان می تواند به قرب الی الله برسد.

 

دین هم وجهه فردی و هم وجهه اجتماعی دارد، وجهه اجتماعی دین مهمتر از وجهه فردی دین است و شهید مطهری در کتاب انسان کامل می فرماید: انسان کامل انسانی است که  تمام ارزشهای اسلامی در حد اعلا و به طور یکنواخت در آن رشد کرده باشد و مهمترین این ارزشها از دیدگاه قرآن و روایات موضوع ولایت است .

 

می توان گفت حماسه 9 دی، روایتی عالمانه از پیوند عاشورایی بسیج با رهبر امت بود، نظر شما چیست؟

این مطلب کاملا درست است، نقش مردم در انقلاب اسلامی و در تثبیت انقلاب اسلامی و به خصوص در حماسه 9 دی نقش فاطمی بود، در حماسه 9 دی برخی از افراد باختند و برخی بردند و موفق و متحول شدند.

 

همان نقشی که حضرت زهرا (س) در حمایت از پیامبر اعظم (ص) در تاسیس اسلام و حمایت و پشتیبانی از حضرت علی (ع) در تثبیت اسلام داشتند ، همان نقش را مردم در زمان کنونی در تاسیس و تثبیت انقلاب دارند و کسانی که حماسه 9 دی را به وجود آوردند از حضرت فاطمه (س) تبعیت کردند.

 

دستاوردهای 9 دی برای انقلاب اسلامی چه بود و پیام های این حضور چیست؟

حماسه نهم دی دستاورهای زیادی برای انقلاب دارد اما اگر بخواهم یک اشاره ای داشته باشم، دستاورد حماسه 9 دی، این شد که ظلمت ها از بین برود و حقیقت ها تجلی پیدا کند، دستاورد 9 دی موجب ایجاد یک جامعه بصیر، جامعه دوست و دشمن شناس، جریان شناس و وظیفه شناس و دستاوردهای زیادی که این حماسه داشت، شد.

 

در خصوص  اهمیت و ضرورت نام گذاری ۹ دی به روز بصیرت و چرایی تکرار سالانه این حادثه توضیح بفرمایید؟

فلسه نماز خواندن و اینکه 5 نوبت در روز نماز می خوانیم این است که همیشه به یاد خدا باشیم و 9 تکرار نهم دی بیان گر این است که هر سال با ولایت باشیم و این چنین مناسبت ها مصداق آن آیه قرآنی است که می فرماید: «انسان ها باید همیشه خود را در معرض موعظه و معرض آیات و روایات قرار دهند و حقیقیت ها و مناسبت های مهم را فراموش نکنند».

 

مردم نباید تاریخ را فراموش کنند چون تاریخ به انسان خیلی کمک می کند که انسان از قطعات درست تاریخ برای زمان خود درس و عبرت بگیرد و دیگرانی که عزتمند شدند جه عواملی باعث عزت آنها شد و کسانی که خوار شدند و عاقبت به شر شدند چه عواملی باعث عاقبت به شری آنها شد. لذا تکرار می تواند ارزشمند باشد مشروط بر اینکه درست استفاده کنیم و زمینه را برای مردم فراهم کنیم.

 

 

کد خبر 1132265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha