مصحف فاطمه (س) یک مقوله معرفتی برای امامان معصوم(ع) بود

حجت الاسلام قرنی گلپایگانی گفت:مصحف فاطمه (س) یک مقوله معرفتی برای امامان معصوم(ع) بوده است. در واقع حضرت فاطمه (س) عالم غیرمتعلم هستند یعنی عالمی که به کلاس درس نرفتند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین قرنی گلپایگانی، استاد حوزه علمیه در سلسله مباحث معرفتی در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته  و با اشاره به شناخت ائمه اطهار (ع) و به خصوص حضرت فاطمه (س) از دیدگاههای مختلف، گفت: یکی از این مباحث ترسیم زندگی ظاهری آن بزرگواران است که برای تک تک مردم حاوی پیام‌ها و الگو هستند. حضرت زهرا (س) می‌تواند یک اسوه برای انسان‌ها و امامان باشد؛ از این رو زندگی ظاهری آن حضرت باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

 

استاد اخلاق درباره ودایع امامت، اظهار کرد: هر کدام از پیامبران و امامان دارای ودایع امامت هستند مانند انگشتر پیامبر اسلام (ص)، ذوالفقار امیرمومنان امام علی (ع) و غیره؛ بنابراین حضرت زهرا (س) دارای ودایع «مصحف فاطمه (س)» است. 

 

وی اظهار داشت: ودایع حضرت فاطمه (س) خیلی کمتر مورد توجه قرار گرفته بود؛ تا اینکه توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در ایام فاطمیه ودایع آن حضرت مطرح شد. از آن زمان وداع امامت حضرت زهرا (س) بیشتر معروف شده است.

 

حجت‌الاسلام قرنی گلپایگانی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) روح امین [حضرت جبرئیل (ع) ]بر حضرت فاطمه (س) نازل و از احوال دنیا تا آخرین روز قیامت به او گفته شد و امیر مومنان امام علی (ع) مطالب را می‌نوشت. این مجموعه مکتوب معروف به مصحف فاطمه (س) جز ودایع امامت محسوب می‌شود. در واقع این ودایع امامت میراثی است که از امامی به امام دیگر منتقل شده و در حال حاضر در اختیار امام زمان (عج) قرار دارد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره روایتی از امام صادق (ع) اظهار داشت: مصحف فاطمه (س) یک مقوله معرفتی برای امامان معصوم(ع) بوده است. در واقع حضرت فاطمه (س) عالم غیرمتعلم هستند یعنی عالمی که به کلاس درس نرفتند.

 

وی با اشاره به مقولات معرفتی که توسط اهل نظر درباره انبیاء الهی و ائمه اطهار (ع) مطرح می شود، اظهار داشت: مقولات شامل قوت ربانی و علم لدنی است. تمام انبیاء الهی (ص) و ائمه اطهار (ع) دارای علم لدنی هستند. پیامبر اکرم (ص) هرگز به کلاس درس و مکتب نرفته بودند اما دارای علم لدنی بود؛ لذا سلمان رشدی معلون در کتاب آیات شیطانی گفته بود پیغمبر اسلام (ص) شاگرد یکی از خاخام‌های یهودی هست؛ البته یهودیان به خاطر دشمنی سعی در بی اعتبار کردن دین مبین اسلام دارند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب نبی (ص)، کتاب صادق (ع) و کتاب رضا(ع) که توسط ائمه اطهار (ع) تالیف شده است که از این کتابها بوعلی سینا در کتاب قانون خود استفاده کرده‌است. در واقع حضرت فاطمه (س) ودایع امامت بودند چراکه در مدرسه پیامبر اکرم (ص) درس خوانده و مکتب نرفته مدرس صد مدرس شدند.

کد خبر 1132744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha