تلسکوپش را پیش ستاره ها برد

«سید جعفر علوی» نخبه جوان گیلانی می‌خواست تلسکوپی از لوژنک بام خانه بیرون بگذارد تا کودکان این شهر زیر آسمان رشت هم بتوانند ستاره ها را بشمارند. حالا خودش پیش ستاره هاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، سال پیش در چنین روزی، نخستین برنامه رشت گردی ویژه کودکان و مادران در محله ساغریسازان برگزار شد. اگرچه هنوز برخی از بناهای تاریخی به عنوان ملک مسکونی سالم و پابرجاست، اما کمتر کسی حاضر می شود، گروه گروه از خانه‌اش دیدن کنند.  با «سید جعفر علوی» نخبه جوان گیلانی پیش از این آشنا بودم. قرار بود خانه ارثی پدری را به‌عنوان یک مرکز علمی نجوم تغییر کاربری دهد.

 

خانه او را در رسانه‌ها معرفی کردم. مدتی بعد به او تماس گرفتم و اجازه خواستم برنامه رشت گردی را به‌مناسبت روز رشت در خانه تاریخی ایشان آغاز کنم و با خوشرویی تمام استقبال کرد. و آن روز کودکان رشتی چقدر شاد بودند با بودنش و حالا درست در روزی که دومین برنامه پیاده گردی در بافت‌های تاریخی ویژه کودکان را برگزار کردیم، او دیگر نبود و بر دست مشایعت کنندگان می رفت تا به خواب ابدی رود.


هنوز خیلی جوان بود و هنوز خیلی ایده‌ها در ذهن داشت تا به مرحله اجرا درآورد. می‌خواست تلسکوپی از لوژنک بام خانه بیرون بگذارد تا کودکان این شهر زیر آسمان رشت هم بتوانند ستاره ها را بشمارند. حالا جعفر علوی خودش پیش ستاره هاست.


سید جعفر علوی وقتی دانشجو بود، با اختراع «آبشش مصنوعی» به جای کپسول اکسیژن، امکان شنا به انسان در زیر آب را بدون کپسول داد و با ارتقای این دستگاه با صفحات تبادل، توانست در نمایشگاه اختراعات ارشمیدس روسیه مدال نقره را کسب کند. 

 

روی تاقچه اتاق، دیگر نشان‌های علمی سید جعفر نیز چیده شده است؛ «نشان طلای جمعی مخترعین چین و تایوان سیتی، نشان طلای مسابقات مالزی، نشان طلا و بهترین اختراع از طرف آکادمی علوم اوکراین، نشان نقره مسابقات نوآوری و فناوری فدراسیون روسیه، دیپلم افتخار و نشان طلا از بنیاد علوم پایه و نانو فدراسیون روسیه، دیپلم افتخار از موسسه افولوژیک رومانی، کسب ۲ دیپلم افتخار و نشان افتخار از دانشگاه مالزی، دیپلم افتخار از طرف مخترعین و نماینده مسابقات اینوای کرواسی، دیپلم افتخار از بنیاد نوآوری و نماینده مسابقات تسلای صربستان.»

 


روحش شاد

کد خبر 1133055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha