سامانه بچه های مسجد فرصتی برای بیان ظرفیت کانون های مساجد است

میرزایی نسب با اشاره به اهمیت ثبت فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در سامانه فهما گفت: سامانه بچه های مسجد فرصتی برای بیان ظرفیت کانون های مساجد است.

« مجتبی میرزایی نسب» در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص اجرای طرح فهما و طرح ملی یاریگران زندگی به عنوان برنامه های محوری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: سامانه بچه های مسجد فرصتی برای بیان ظرفیت کانون های مساجد است.

 

در بخش نخست سوالات به عنوان مدیرکل دفتر فرهنگی ستاد فهما کشور بفرمایید رویداد فهما با چه مبنا و هدفی شکل گرفت؟

 

سومین رویداد ملی فهما در سال جاری پس از گذشت ۲ سال از اجرای طرح فهما با هدف معرفی توان و ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد را به جامعه قرآنی کشور برنامه ریزی شد. ساماندهی سامانه بچه های مسجد در قالب طرح ملی فهما یکی از اولویت های برنامه ستاد کانون های مساجد کشور در سال جاری است.

 

استقرار نظام فهما در سامانه بچه های مسجد یک فرصت بی بدیل برای کانون های فرهنگی هنری مساجد با هدف بیان ظرفیت و توان آنان است. ساماندهی این نظام در قالب سه شبستان و دوازده رواق در قالب طرح ایران قوی زمینه ساز استقرار نظام فهما شد. 

 

اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در قالب یک رقابت سازنده و سالم در این دوره از طرح ملی فهما با هدف بیان پتانسیل و ظرفیت جامعه فرهنگی کشور حضور یافتند. 

 

تبیین اهمیت فهما را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

بنا را بر این گذاشته ایم که طی سال ۱۴۰۰ رویداد ملی فهما با شعار « به توان مردم» با نگاه و رویکردی مبتنی بر اعتقاد به ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد اجرا شود. بازه زمانی رویداد ملی فهما در سال جاری کوتاه تر از سال گذشته بود. به این واسطه ظرفیت کانون های مساجد در قالب رابطین کانون ها و اعضای کانون ها دیده شد. 

 

قائل به این هستیم که کانون های فرهنگی هنری مساجد با خاستگاه مردمی، کارکردهای مختلف مساجد را احیاء کردند و در استمرار برنامه ها آن را تقویت و تبیین کردند. دسته بندی های انجام شده در سامانه بچه های مسجد در قالب رواق های مرتبط انجام شد. 

 

ایجاد فضای رقابت در جریان طرح ملی رویداد فهما از دیگر ویژگی های این طرح است در عین حال شاکله اصلی فهما به معنای این نیست که هدف اجرایی ما رویکرد امتیازی باشد خیر؛ هدف اصلی ایجاد یک رقابت سازنده و باور به توانمندی های کانون های فرهنگی هنری مساجد است. 

 

سامانه بچه های مساجد از جمله سامانه های قوی است با این خروجی که مورد هدف احرای طرح است. تکامل سامانه نیز از جمله قوت های اجرای طرح رویداد ملی فهما است. صفحه نخست این سامانه فرصتی است تا مساجد برتر کشور معرفی می شوند، همچنین برنامه های آتی سامانه براساس تقویت ارتباط و انتقال فرهنگ ها است. 

 

در رابطه با طرح ملی یاریگران زندگی که به میزبانی استان البرز و با مشارکت ۱۰ استان کشور با همت ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد توضیح بفرمایید؟

 

سابقه برنامه ریزی برای طرح ملی یاریگران زندگی به ۲ سال گذشته برمی گردد. ستاد مبارزه با موادمخدر کشور طی نشستی با ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد طرحی را که بسیار جامع بود با همکاری دستگاه های مرتبط در قالب پیشگیری از آسیب های اجتماعی با محوریت اعتیاد مطرح کرد. 

 

با توجه به اینکه یکی از دستگاه های مرتبط که به صورت مویرگی در ارتباط با مردم قرار دارد، کانون های فرهنگی هنری مساجد است این طرح به ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور واگذار شد. در حقیقت منابع مختلفی که در حوزه اعتیاد کار شده بود به منظور اطلاع رسانی در سطح وسیع به جامعه در قالب شبکه کانون های مساجد قرار داده شد. 

 

آنچه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از این مشارکت مطالبه می کرد، اطلاع رسانی بود. اما ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با توجه به تفاهم نامه منعقد شده در دفتر تولید محتوا به این جمع بندی رسید که با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد بررسی بیشتری نسبت به طرح با توجه به جامعه هدف داشته باشیم. 

 

با توجه به اینکه یکی از مهمترین کارکردهای مسجد در حوزه اجتماعی پیشگیری از آسیب های اجتماعی است، تمرکز خود را بر ۱۰ استان کشور برای اجرای طرح قرار دادیم. وزارت کشور شناسایی استان هایی که آسیب خیز هستند را با توجه به اهمیت موضوع مورد نظر قرار داده است، که این تمرکز بر استان های معین شده با توجه به اعتبارات مالی نیز انجام گرفت. 

 

برای اجرای طرح یاریگران زندگی از طرح های پیشین ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز بهره مند شدید؟

 

برای اجرای طرح یاریگران زندگی از طرح سفیران اجتماعی استفاده کردیم. مُدل هم به این شکل است که در هر محله شهرستان، پنج کانون فرهنگی هنری مساجد از نقاط مختلف را شناسایی می کنیم و با توجه به مربی محور بودن طرح، یک مربی آقا و یک خانم را با بهره مندی از مخاطبان ۱۲ تا ۱۸ سال برمبنای آموزش ها و منابع علمی که مربیان دارند طرح یاریگران اجتماعی با محوریت اعتیاد در خانواده ها اجرا می شود.

 

برای بیان مصداق ذهنی اجرای طرح یاریگران می توان به بحث فرهنگ ترافیک از طریق بستن کمربند توسط کودکان و نوجوان اشاره کرد که به واسطه این طرح به تدریج خانواده ها به صورت خودجوش نسبت به این مسئله حساس شدند و آن را عملی کردند. 

 

ما نیز به دنبال این مطلب بودیم که پیشگیری از آسیب اجتماعی اعتیاد را به صورت یک فرهنگ تبیین کنیم. طرح مربی محور بود. در ابتدا مصاحبه های جداگانه از مربیان انجام شد. پس از انتخاب آنان دوره آموزشی در استان قرار داده شد و پس از آن نیز یک آزمون گرفته شد. ریزش هایی در طرح شاهد بودیم و در نهایت ۶۰ نفر از سراسر کشور به میزبانی استان البرز در این طرح شرکت کردند. 

 

در خصوص اساتید دوره طرح ملی یاریگران و معیارهایی که مورد نظر قرار گرفت نیز بفرمایید؟

 

انتخاب اساتید از طرف ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای اجرای طرح یاریگران زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. طبیعتا، با این ظرفیت کانون های مساجد باید اساتید شاخص در حوزه آسیب های اجتماعی مرود توجه قرار می گرفت. برای همین در تفاهم نامه ای با بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی، درخواست اساتید را انجام دادیم. مستحضر هستید تمامی این اساتید به صورت تخصصی در حوزه های مختلف آسیب های اجتماعی فعالیت دارند.

 

قریب به ۲۰ ساعت آموزشی برای این دوره از طرح یاریگران در نظر گرفته شده است. انتظار می رود متناسب با این دوره آموزشی شاهد ارتقاء میزان آگاهی مربیان نسبت به موضوع آسیب های اجتماعی با محوریت اعتیاد باشیم. منابع علمی این دوره با همراهی و هم اندیشی اساتید در تداوم طرح به صورت مستمر در اختیار مربیان قرار می گیرد. همچنین رصد روند فعالیت مربیان نیز در برنامه اجرایی مستمر این طرح قرار دارد. 

 

 

کد خبر 1133333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha