تبلور کارکرد آموزش تحصیلی مساجد در فصل امتحانات

کارکردهای متعددی مساجد و تلاش برای احیا و بازپروانی آن جز ماموریت های کانون های فرهنگی و هنری قرار گرفته که آموزش تحصیلی و کلاس های تقویتی دانش آموزان در این روزها متبلور شده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: دیماه و خردادماه دو مقطع مهم و سرنوشت ساز سال تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان با برگزاری امتحانات است که بر اساس نمرات زمینه ادامه تحصیل و کسب معدل و زمینه سازی برای آینده رقم می خورد.

فارغ از حضوری و یا مجازی بودن کلاس های آموزشی، به دلایل مختلف برخی از محصلان در زمان کلاس قادر به کسب دانش لازم برای شرکت در امتحانات نشده اند از این رو در این ایام می کوشند تا خود را به حد متوسط و مقبول برسانند از این جهت برگزاری کلاس های تقویتی در مراکز اموزشی آزاد، مدارس و نهادهای فرهنگی رقم می خورد.

در این مقطع بسترسازی برای ارائه آموزش و هدایت تحصیلی دانش آموز و دانشجو جز ماموریت های نهادهای فرهنگی قرار می گیرد تا سهم خود را برای افزایش دانش و آگاهی ایفا کنند.

این روزها که تحصیل غیرحضوری بر اساس شرایط کرونایی توسعه یافته و دانش آموزان کمتر به این چنین شرایطی آشنایی دارند، آموزش کمک درسی و کلاس های جبرانی معنای بیشتری یافته و برای آن باید کار کرد.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد که از گذشته نیز جایگاه مهمی در طول سال تحصیلی و در مقطع امتحانات برای برگزاری کلاس های آموزشی داشته اند، در دوران کرونا محوریت خاصی در این خصوص پیدا کرده و ماموریتی غیرقابل انکار و پر خیر و برکت بوده اند.

برگزاری کلاس ها که عمدتا به صورت رایگان با همکاری معلمان و دانش آموختگان رشته های مختلف انجام می شود در شرایط سخت اقتصادی مرهمی بر درد مردم بوده و جلوه ای از تلاش و همت همگانی برای رفع نیازهای جامعه است.

حال که کارکردهای متعددی مساجد و تلاش برای احیا و بازپروانی آن جز ماموریت های کانون های فرهنگی و هنری قرار گرفته که این بار کمک به تحصیل و آموزش دانشجویان و دانش آموزان وبرگزاری کلاس های تقویتی در این مراکز متبلور شده است.

 

*جنبه اقتصادی موثر و تلاش برای رفع نیاز جامعه

 

بسیاری از خدماتی که مراکز حمایتی این روزها در حوزه های مختلف عرضه می کنند متناسب با نیازهای مادی بوده اما بسیاری از ماموریت های معنوی و آموزشی به دلیل تمرکز بیشتر بر آن عرصه مغفول و نیازهای آن بدون پاسخ می ماند.

دانش آموزی که این روزها دغدغه درس و امتحان دارد و کمتر از امکانات آموزشی و تقویتی با خبر است در چنین شرایطی باید به این مراکز برود و از امکانات و آموزش ها بهره مند شود.

همیشه این آموزش ها کلاسیک و بر اساس کلاس و سازمان یافته نیستند، دانشجو و دیگر فردی که دارای اطلاعات خوب و توانایی ارائه مطلب دارد می تواند فرد را فارغ از کلاس و برنامه آموزشی، بلکه در یک ساعت معین مورد آموزش قرار دهد و یا رفع اشکال کند.

 

جنبه اقتصادی چنین ماموریتی که کانون های مساجد این روزها انجام می دهند و در گذشته هم مورد توجه و اجرا بوده، خیر برکتی دارد که علاوه بر احیا کارکردهای مساجد، زمینه ساز امیدواری و جذب شده است.

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به این دسته از فعالیت ها گفت: برگزاری کلاس های آموزشی و مهارت افزایی جزئی از برنامه های مهم این مراکز است که بر اساس سامانه بچه های مسجد در رواق های مختلف ساماندهی می شوند.

«جلال ریزانه« افزود: مهمترین رواق برای ساماندهی فعالیت های آموزشی، رواق دانش است که حداقل سه کلاس آموزشی کانون های فرهنگی و هنری برای رقابت فهما معرفی کرده اند.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس های آموزشی و تقویتی در کانون های فرهنگی و هنری انجام می شده که در این دوران کرونایی با کمک دانشجویان و اساتید جلوه و مصداق بارزتری به خود پیدا کرده است.

*کلاس های تقویتی حلقه پیوند اساتید و دانش آموختگان محلی

 

بررسی دوران دفاع مقدس حکایتی شیرینی از پیوند و همکاری بین گروه های مختلف با همدیگر بود که معلم و دانش آموز با محوریت مسجد برای فعالیت پشت جبهه های جنگ یا در یا میدان نبرد حاضر شدند و همین هیات های مذهبی و تشکل های فرهنگی مساجد بودند که این موضوع مهم را رقم زدند.

برگزاری کلاس های تقویتی و آموزشی هم نمونه ای کوچک از همین پیوند هستند که دانشجوی رشته مهندسی، پزشکی، ادبیات و دیگر رشته و یا اساتید با حضور در مساجد و با محوریت کانون های فرهنگی و هنری زمینه همکاری را فراهم ساخته اند و پیوندی برای رفع مشکل بوده است.

چنین اتفاقاتی با مرکزیت مسجد زمینه رشد فعالیت ها و جذب افراد خواهد شد و مساجد را محور فعالیت های مهم فرهنگی و هنری قرار می دهد.

 

*کلاس های آموزشی در امتداد طرح پیوند مسجد، منزل و مدرسه

طرح پیوند مسجد، منزل و مدرسه که این روزها به همت کانون های فرهنگی و هنری مساجد رقم خورده، فرصتی برای افزایش تعاملات فرهنگی و هنری و معرفی کانون ها و جذب به مساجد شده است.

اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد که عمدتا از قشر دانش آموز هستند در قالب طرح های این چنینی جذب و سازماندهی می شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در این باره اذعان داشت: طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل تنها متوسل به موضوعات فرهنگی نیست و در حوزه های آموزش تقویتی درسی نیز نقش دارد.

«مهدی اسماعیلی« افزود: بخش زیادی از معلمان در طول سال تحصیلی و تعطیلی مدارس کلاس های حضوری چند نفره و رفع اشکال برای دانش آموزان در مساجد تشکل داده اند و بسیاری از دانش آموختگان رشته های مختلف هم سهم عمومی آموزش را در مراکزی مثل کانون های فرهنگی و هنری ایفا کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه آموزشی و خدمات فرهنگی به مشارکت بخش های مختلف مثل نهادهای فرهنگی و هنری نیاز دارد.

کد خبر 1133366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha