شناسایی ۱۲۴ متهم در پرونده سردار سلیمانی

بازپرس ویژه پرونده شهید سلیمانی با اشاره به موانع بین المللی در پیگیری پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی از شناسایی ۱۲۴ متهم در پرونده چهار هزار صفحه ای سپهبد سلیمانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، فرهادی نیا، نماینده دادستان تهران و بازپرس ویژه پرونده سردار سلیمانی در همایش بررسی ابعاد حقوقی و بین المللی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی مبارز تروریسم بود و خود قربانی این پدیده شوم شد. ابتدا باید بگوییم این حادثه دارای ابعاد سیاسی- امنیتی و فرهنگی است و یک بعد آن حقوقی است و بعد حقوقی آن دارای ابعاد داخلی و بین المللی است.

 

فرهادی نیا با اشاره به ابعاد بین المللی پرونده سردار سلیمانی تصریح کرد: در دو بعد حقوقی و بین المللی پیگیری هایی انجام شده است و در بعد بین الملل شاهد نقض قوانین هستیم که از جمله آنها می توان به نقض قطعنامه ها و کنوانسیون های مختلف اشاره کرد و با توجه به اینکه سردار سلیمانی نماینده ایران در عراق بودند، کنوانسیون 1973 از این ابعاد پرونده سردار حمایت می کند.

 

بازپرس ویژه پرونده شهید سلیمانی ادامه داد: در مورد پیگیری ترور سردار سلیمانی در دادگاه بین المللی رجوع به دیوان بین المللی دادگستری نیاز به تایید صلاحیت آن دادگاه از سوی ایران و ایالت متحده دارد اما ایران و آمریکا عضو این مجمع نیستند و در رابطه با ایجاد دادگاه های خاص هم باید بگوییم این موضوع نیازمند همکاری های بین المللی است که از این منظر نیز با تنگناهایی مواجه هستیم.

 

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده در محاکم داخلی کشور عراق خاطرنشان کرد: کشور عراق به عنوان محل وقوع جرم و همچنین محکوم کردن آمریکا در این دادگاه قابل تحقیق است و می توان از ظرفیت های سازمان ملل در این زمینه استفاده کرد.

 

وی در مورد دلیل به نتیجه نرسیدن پیگیری پرونده شهید سلیمانی در شورای امنیت تصریح کرد: ایران جزو اساسنامه دیوان کیفری بین المللی نیست و از طریق شورای امنیت هم با وتوی آمریکا مواجه هستیم اما این اقدامات در کشورهای دیگر مانند عراق که محل وقوع حادثه بوده است، قابل پیگیری است.

 

وی با بیان اینکه پرونده سردار سلیمانی دارای چهار هزار صفحه است و 9 درخواست معاضدت قضایی به کشورهای دیگر در این زمینه ارسال شده است، اظهار کرد: در این پرونده 124 متهم شناسایی شدند که احضار آنها از طریق ایمیل و دفتر حافظ منافع آمریکا و همچنین درخواست جلب از طریق اینترپل صادر شده است و به زودی قرار جلب دادرسی در رابطه با بخشی از پرونده صادر می شود.

 

وی گفت: آمریکایی ها از اقدام خود با عنوان قتل هدفمند و دفاع مشروع یاد می کنند؛ دفاع مشروع در حالی است که یک حمله مسلحانه رخ بدهد اما در پرونده ترور هیچ مخاصمه ای صورت نگرفته است، این عبارت در حالی از سوی آمریکا مطرح می شود که هیچ پشتوانه حقوقی و بین المللی ندارد. آمریکا از قتل هدفمند استفاده می کند در حالی که در هیچ سند قضایی بین المللی این عبارت وجود ندارد.

 

بازپرس ویژه پرونده شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: بازپرس ویژه دادسرای امور بین الملل مسئولیت رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی را بر عهده دارد. آمریکا در مورد شهادت سردار سلیمانی اعلام کرده که ایران و سردار سلیمانی تهدیدی برای آمریکا محسوب می شوند که در گزارش های حقوق بشری چنین موضوعی صحت ندارد.

 

وی با اشاره به اقدامات آمریکا در ترور شخصیت ها از طریق پهبادهای بدون سرنشین یادـآور شد: بر اساس آماری که اخیرا اعلام شده است آمریکایی ها اقدامات زیادی را برای اعمال تروریستی خود از طریق پهبادهای بدون سرنشین انجام می دهند که این موضوع سوال و ابهامی را مطرح می کند  در حالی که استفاده از پهبادهای بدون سرنشین در خاک هر کشوری نیازمند اخذ مجوز از سوی آن کشور است و به نظر بنده استفاده از پهباد در این رابطه یک تروریسم جدید محسوب می شود و آمریکا در خاک کشور عراق بدون اخذ مجوز از پهباد برای ترور سردار سلیمانی استفاده کرده است.

کد خبر 1133532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha