تولید باید مساله اول  همه دستگاه های اجرایی باشد/ اختصاص ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنعت استان

محمدرحیمی با بیان اینکه تولید باید دغدغه اول همه دستگاه های اجرایی استان باشد، گفت: امسال ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ برای صنعت استان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در  مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید با ادغام چند دستگاه اجرایی و با تغییر ساختار سازمانی، فعالیت خود را با سبد پروژه به تعداد ۱۰ پروژه به عنوان پروژه های بازآفرینی صنعت، معدن و تجارت آغاز کرده است.

 

«رضا محمد رحیمی» افزود: این پروژه ها در سطح کشور و در سطح استان ها با رویکر چابک سازی، پاسخگویی، کاهش بروکراسی اداری، ایجاد  رضایت در فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت اجرایی می شود و یکی از پروژه های اصلی آن ایجاد مرکز پاسخگویی آنلاین به فعالان اقتصادی بوده که این طرح در استان در حال پیاده سازی است.

 

وی با بیان اینکه  یکی از پروژه های مهم دیگر، تکمیل  طرح های نیمه تمام در سطح استان ها است، بیان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری  برای تعیین تکلیف این سرمایه های بر زمین مانده، تکمیل  طرح های نیمه تمام  به عنوان  یکی از طرح های سبد پروژه های صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است.

 

صدور ۳۰ پروانه بهره برداری در حوزه صنعت استان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا کنون امسال ۳۰ پروانه بهره برداری در سطح استان با اعتباری بالغ بر ۱۰۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری و همچنین  ۲۲۰ فقره جواز تاسیس با اعتباری بالغ بر ۲۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صادر شده  است.

 

محمدرحیمی یادآور شد: طرح ها دارای پروانه بهره برداری، پرژوه های هستند که تکمیل شده و به تولید رسیده اند،  طرح های دارای جوزا تاسیس نیز پروژه های جدیدی هستند که متناسب با سند آمایش و برنامه توسعه ای استان، برای آنها مجوز صادر شده است و  در کنار اینها نیز  مساله مهمی با عنوان ظرفیت راکد تولید شامل واحدهای صنعتی غیرفعال و راکد مواجه هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه صنایع راکد به  صنایعی گفته می شود که امکان احیا و بازگشت به چرخه تولید را دارند، افزود: در کارگره تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی استان، صنایعی که امکان احیا را دارند مورد ارزیابی قرار می گیرند و زمینه فعال سازی آنها فراهم می شود، البته باید در نظر داشت که قرار نیست همه واحدهای صنعتی فعال شوند و باید شرایط اقتصادی و صرفه آن، تکنولوژی مصرف شده و بسیاری از پارامترهای دیگر را هم را در نظر گرفت و باید واحدهای که واقعا امکان احیا دارند شناسایی شوند.

 

احیای ۲۵ واحد صنعتی در سال گذشته

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با اشاره به اینکه  سال گذشته ۲۵ واحد صنعتی در سطح استان احیا شده است، گفت: امسال هم ۳۱ واحد راکد در برنامه احیای واحدهای راکد صنعتی در نظر گرفته شده است که تا کنون از این تعداد،  ۱۹ واحد در سال جاری احیا شده  و مابقی نیز شناسایی و در حال پیگیری است.

 

محمدرحیمی با اشاره به طرح نورد ایوان، ابراز کرد: این واحد صنعتی  بعد از ۴ سال به چرخه تولید برگشته و هم اکنون در حال فعالیت است، همچنین طرح کودشیمایی سولفات پتاسیم ایوان  که بعد از چند سال تعطیلی مجددا به چرخه تولید برگشته است البته این واحدها با مشکلات و مسائلی مواجه هستند اما به تولید خود ادامه می دهند.

 

وی با اشاره به اینکه تولید باید دغدغه همه دستگاه ها باشد، تصریح کرد:در امر تولید همه دستگاه ها سهیم هستند، از طرفی بانک ها هم باید به وظایف خود در حوزه تولید مولد به خاطر اشتغال  و تولید کشور عمل کنند، شرکت های خدمات رسان، آب برق و ... شرکت های دیگر نیز در امر تولید مداخله دارند، حدود ۵۰ درصد مسائلی که در کارگره رفع موانع تولید مطرح می شود مربوط به مسائل تامین مالی است، سخت گیری هایی در نظام بانکی وجود دارد که برای واحدهای تولیدی مسئله ساز است، بیمه، مالیات و محیط زیست نیز از دیگر مسائل پیش روی واحدهای صنعتی است.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: به عنوان یک مطالبه همه دغدغه مندانی که برای بخش تولید در حوزه های مختلف  و همه مجموعه اقتصادی دارند، تولید باید مساله اول دستگاه های اجرایی باشد.

 

پروژه ان.جی.ال ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

محمدرحیمی با اشاره به  طرح های نیمه تمام  در استان، ابراز کرد: پروژه ان.جی.ال  شهرستان دهلران که یک شهر صنعتی است، با اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلار، در حال حاضر ۶۰ درصد  پیشرفت فیزیکی دارد که پروژه مشترک وزارت صمت و وزارت نفت است، این طرح، گازهای سرچاهی را جمع کرده و تبدیل به خوراک ارزشمند برای پتروشیمی دهلران می کند، پتروشیمی دهلران نیز تکمیل کننده ان. جی. ال است.

 

وی تصریح کرد: سیمان دهلران هم از آذرماه با سه پیمانکار مشغول فعالیت شده  که امید است که به زودی تکمیل شود و شرط لازم و کافی برای راه اندزای این طرح، این است که پیمانکار با سرعت به تکمیل آن ادامه دهد که البته یک مطالبه عمومی در استان است و لازم است که مجریان طرح باید به این امر توجه کنند.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام افزود: فولاد آسمان در حوزه تامین زمین با اداره منابع طبیعی با مشکلاتی مواجه است، مکاتبات لازم انجام شده است، البته مجوز آنن به دلیل عدم اختصاص زمین در موعد مقرر تعلیق شده که لازم است مجوز آن مجددا احیا و بعد به سمت اختصاص زمین و ارائه تسهیلا حرکت کند، البته طرح های فولادی مشکل تامین خوراک در استان دارند و باید زمینه های تامین خوراک آن نیز فراهم شود.

 

محمدرحیمی ابراز کرد: واحد تولیدی آرد ایوان از جمله واحدهایی بوده که تعطیل شده بود و مجددا به چرخه فعالیت برگشته است، این واحد تولیدی، مسائل و مشکلاتی با شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص بدهی های مربوط به سال ۸۵ داشته است که مقرر شد بازنگری در میزان بدهی آن صورت گیرد و این مشکلات در حال رفع شدن است.

 

وی با اشاره به اینکه در کشور زنجیره تولید و توزیع در کشور شفاف نیست و بین چندین دستگاه گیر کرده است، ابراز کرد: این امر موجب می شد که مسائلی از جمله قاچاق و احتکار در سطح کشور وجود داشته باشد، در این راستا برنامه ای در راستای تقویت آمار و اطلاعات  در سطح کارگروه اقتصادی تدوین شده  و بر این ساسا سامانه جامع تجارت طراحی و راه اندازی گردیده است.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام یادآور شد: بر این اساس، فعالان اقتصادی در کشور، تحت  سامانه جامع تجارت، عملیات خرید و فروش و تولید و توزیع را انجام می دهند،  طرح بسیار خوبی است که باید البته همه چرخه ها و زیرساخت های آن فراهم شود و در نهایت نیز فعالان اقتصادی خُرد نیز به این امر اقناع شوند.

 

قانون انتزاع وظایف وزارت جهاد کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق مثبتی است

محمدرحیمی با اشاره به قانون انتزاع وظایف وزارت جهاد کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: این امر اتفاق مهم و مثبتی است، یک سری کالاهای اساسی و کشاورزی داریم که تا چندی قبل،مسئولیت آن تا حلقه توزیع با وزارت جهاد کشاورزی بود، توزیع و نظارت آن با  وزارت صمت بود. تصمیم که با تدبیر مسئولان انجام شد، مقرر گردید تمام حلقه این محصولات از تولید و واردات محصولات خوراکی و توزیع و نظارت بر آن با وزارت جهاد کشاورزی  و محصولات صنعتی غیرخورکی با وزارت صمت باشد.

 

وی بیان کرد: بر این اساس، ۵۰ درصد ناظران سازمان صمت به وزارت جهاد کشاورزی مامور شده اند، اتفاق مثبتی است که در این راستا فرماندهی واحد در حوزه توزیع و تولید موارد خوراکی می تواند بسیار موثر باشد و یان محصولات با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با اشاره به اینکه با تاکیدات استاندار محترم، کارگروهی برای بازرسی تمام واحدهای صنعتی استان تشکیل می شود، ابراز کرد: عمده واحدهای تعطیل در استان شناسایی شده است، در حوزه واحدهای صنعتی بزرگ و متوسط، واحد تعطیل نداریم، اما در حوزه واحدهای کوچک که عمدتا در شهرک های صنعتی مستقر هستند با واحدهای تعطیل مواجه هستیم که دلیل عمده آن، عدم بهره مندی از پشتوانه اقتصادی است.

 

محمدرحیمی گفت: شرط لازم احیای واحدهای تعطیل این است که مجریان طرح، خود پای کار باشند و شرط کافی  هم این است که مشکلات این واحدها از طریق دستگاه های اجرایی از جمله در حوزه های سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی، تغییر ساختار و تکنولوژی مرتفع گردد.

 

اختصاص ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ برای صنعت استان

وی با بیان اینکه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یکی از کارگروه های فعال کشور است، افزود: امسال ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ برای صنعت استان در نظر گرفته شده  که تا کنون ۲۷ طرح و واحد تولیدی با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای معرفی به بانک ها تصویب شده است که در این خصوص نیز بانک های توسعه تعاون و صنعت و معدن، بانک های عامل هستند که در قالب سه  برنامه سرمایه در گردش، بازسازی و نوسازی واحدهای موجود و تکمیل واحدهای نیمه تمام این اعتبارات اختصاص می یابد.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام ابراز کرد: طرح تام، تامین مالی بنگاه های اقتصادی با همکاری یانک های تجارت و صنعت و معدن  و طرح رونق تولید نیز با همکاری همه یانک های عامل کشور نیز از دیگر طرح های حمایتی از واحدهای تولیدی است، البته باید گفت که امکان تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی وجود دارد،اما گیر بسیاری از واحدهای تولیدی در وثایق و ضمانت نامه های بانکی است.

 

سامانه تسهیل در استان در سال جاری راه اندازی می شود

وی یادآور شد:  سامانه تسهیل در سال جاری به منظور رهیگیری مشکلات مالی واحدهای صنعتی راه اندازی شده است، باید گفت که منابع مالی بر احیای واحدهای صنعتی وجود دارد اما از سوی دیگر باید مدیران و مجریان اوحدهای صنعتی برای فعال شدن، خود نیز پای کار باشند.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: احداث  شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی دهلران توسط شرکت شهرک های صنعتی در حال انجام است و تا پایان سال آینده  امید است که راه اندازی شود، همچنین  پارک  صنایع  پایین دستی پروپیلین که  وزارت نفت مجری آن است و توسط مجموعه پترول پیگیری می شود، البته سرمایه گذار باید در استان حضور یافته، مکان یابی کرده و توجیهات اقتصادی لازم را ارائه دهد،سپس سرمایه گذار انتخاب و جانمایی انجام و وارد فاز اجرایی شود.

 

 

 

 

کد خبر 1133562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha