سیره‌ حضرت فاطمه زهرا(س) در برخورد با بحران‌های مختلف و دفاع از ولایت

پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران در مقاله ای که در دومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه منتشر شده، به تبیین «مدیریت بحران حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در زمان غصب خلافت» پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، براساس مقاله ارائه شده زهرا پریمی، پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران و طلبه مدرسه علمیه فاطمیه دامغان که در دومین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه منتشر شده و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و سیویلیکا نیز نمایه خواهد شد، موضوع «مدیریت بحران حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در زمان غصب خلافت» مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در چکیده این مقاله آورده است: مسئله مدیریت بحران یکی از مسائل مهم و کارآمد در جهان معاصربه شمار می آید. بررسی سیره ی معصومین(ع) در راستای حفظ ارزش های اصیل اسلامی، از مواردی است که علاوه بر هدایت و نجات انسان ها، نقش تأمل برانگیزی در حفظ آرمان های جامعه‌ی مسلمین ایفاء می کند، زیرا معصومین همواره در طول حیات خویش حضور در صحنه های سیاسی و اجتماعی را مسئولیتی مهم می دانستند. پس از رحلت پیامبر(ص) هجمه های روانی و تبلیغاتی بسیاری در مدینه شکل گرفت و بحران های بسیاری پدید آمد. حضرت زهرا(س) مبتکر مدیریت بحران به نحو احسن و اکمل در عصر خود بودند که با در نظر گرفتن دو بعد منطق و احساس از ابزارهای گوناگون برای روشن کردن اذهان و ایجاد بصیرت مردم بهره بردند.

در این مقاله سعی شده به روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد روایی ـ تاریخی، مدیریت بحران حضرت زهرا(س) به عنوان آغازگر دفاع از ولایت در مواجهه با جنگ نرم مخالفان حریم ولایت بازشناسی شود و این نتیجه حاصل آمده است که بعد از رحلت رسول خدا(ص) بحران هایی مانند ماجرای غصب ولایت امیر المؤمنین(ع) و غصب فدک اتفاق افتاد که حضرت شیوه های گوناگونی مثل روشنگری، افشاگری، تحریک عواطف، تشجیع و... را به کار گرفتند و لحظه ای در دفاع از امامت فرو نگذاشتند تا جایی که مدیریت این بحران توسط حضرت فاطمه(س) و سیاست دقیق و عمل عالمانه ایشان، خصوصاً در لحظات آخر زندگی، خلفا را مجبور به عقب نشینی از موضع خود می کند. از این رو، تحلیل سیره‌ حضرت در برخورد با بحران های مختلف، می تواند الگویی عملی برای استفاده و بکارگیری در عصر حاضر باشد.

 

کد خبر 1133915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha