شهید سلیمانی در یک مقام نظامی همچون سپهبد خلاصه نمی شود

سرهنگ اکبری پویا با اینکه شهید سلیمانی در میان القاب نظامی تنها واژه سرباز را برای خود انتخاب کرد و جان خود را برای آرمان انقلاب فدا کرد گفت: شهید سلیمانی در یک مقام نظامی همچون سپهبد خلاصه نمی شود.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: سردار سلیمانی دارای ابعاد شخصیتی بسیار زیادی است تا جایی ملت ایران وی را تنها مرد نظامی نمی دانند و شهید حاج قاسم سلیمانی در میان تمام اقشار و سلایق از محبوبیت بالایی برخودار است و انچه این شهید را محبوب قلوب کرد خلوص نیت در رفتار و اخلاق ، مردم داری  و ولایت مداری است تا جایی که رهبر انقلاب تعبیر مکتب سلیمانی را در توصیف این شهید بزرگوار بکار می برند در همین رابطه گفتگویی با سرهنگ رضا اکبری پویا، جانشین معاون سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر ارایه می شود.

 

سردار سلیمانی را چگونه می توانیم توصیف کنیم؟

شهید سلیمانی یا سردار سلیمانی یا آنچه که میان عموم مردم در زبان ها گفته می شود، حاج قاسم سلیمانی و یا آن گونه که خود سردار سلیمانی دوست داشتند و بر روی سنگ قبر وی حک شده است، سرباز است و نه عبارت های عنوان دار و یک فرد نظامی خود را به عنوان پایین ترین درجه نظامی معرفی می کند.

 

سرباز دارای شاخصه هایی است و کسی است که برای هدف خود آماده فداکاری است تا جایی که جان خود را نثار می کند و حاضر است سر خود را برای تحقق اهداف بدهد تا پرچم و الم کشورش برقرار باشد. سرباز کسی است که به نتیجه فکر نمی کند و خود را مکلف به تکلیف می داند و از خصوصیت های بارز این شهید بزرگوار آن گونه که در بیانات رهبر انقلاب عنوان شد، موضوع جهاد کبیره است و اینکه از تهدیدات دشمن نترسد.

 

مهمترین ویژگی سردار سلیمانی در مبارزه و جهاد توضیح بفرمایید؟

در قرآن بحث تهدید عنوان شده است که به عنوان یک عامل بالقوه است برای آنکه قلوب مومنین را خالی کند و جهاد کبیر یعنی نترسیدن از کسی جز خدای تبارک و تعالی. شهید سلیمانی خصوصیتی داشتند با عنوان جهاد امیدواری و اینکه ناامید شدن را هرگز باور نکردند و مشکلات برای سپهبد سلیمانی فقط قله ای بود که باید از آن بالا می رفت و از آن می گذشت و این همان رفتاری بود که همواره در زندگی خود عمل کرده است.

 

شهید سلیمانی جهاد خدمت داشتند و همواره در خدمتگزاری به مردم کشور و مکتب اش پیشگام بوده و از هیچ کس دریغ نمی کرد. حاج قاسم راهبردی فکر می کرد و دقیقا راهبردی هم عمل می کرد و اقدامات تاکتیکی وی نیز خروجی های راهبردی داشت. راهبردی یعنی هنر بکارگیری نیروهای مادی و معنوی در حوزه های نظامی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی یک جامعه برای رسیدن به هدف. هنر شهید سلیمانی هنر بسیج منابع است.

 

سردار سلیمانی در میان تفکرات و سلایق گوناگون چگونه دیده شده است ؟

سردار از توان پل زدن چهارچوبی میان تمام تفکرات و سلایق برخودار بود. در تشییع جنازه شهید سپهبد سلیمانی شاهدیم که جمعیت کثیری حضور داشتند و شاید بعد از رحلت امام (ره) دومین و یا سومین موضوعی که بعد از 9 دی 1388 شاهد آن بودیم که تشییع جنازه سردار سلیمانی بود، قریب به 22 میلیون جمعیت از سراسر کشور به طور تقریبی در این مراسم شرکت کردند.

 

اینکه می گوییم هنر بسیج منابع داشت یعنی از تمام تفکرات و سلایق استفاده می کرد و محبوب همه بود. شهید سلیمانی توان این را داشت که هسته های مقاومت را در منطقه غرب آسیا با حد فاصل 16 کشور در دریای سرخ تبدیل به زنجیر مقاومت کند و توان بکارگیری مردمانی از ملل متفاوت دنیا را داشت که امروز از آن به عنوان مکتب شهید سلیمانی یاد می کنیم.

 

شهید سلیمانی در یک مقام نظامی همچون سپهبد خلاصه نمی شود چون ملت مقاومت را ایجاد کرد و توان فرماندهی نیروهایی را داشت که در جغرافیای متفاوتی بجنگند و نترسند و بایستند و ناشدنی ها را تحقق دهند. به طور قاطع می توانیم بگوییم که حاج قاسم سلیمانی از مصادیق بارز رجال سابقی است که لحظه شهادت با عهد و پیمان با خدا باقی ماند.

 

سیره رفتار عملی و اخلاقی سردار سلیمانی را چگونه می توان توصیف کرد؟

در سیره عملی شهید و رفتار اجتماعی و خانوادگی وی دقیقا می توانیم بگوییم که چون مالک اشتر به تعبیر امام صادق (ع) اسدا فی النهار، کسانی که زاهدان شب و شیران روز هستند و خاضع در برابر مقتدا و فداکار برای مردم هستند و به تعبیر رهبر انقلاب متخصص در شناخت موقعیت ها، هوشیاری بالا در دشمن شناسی و بصیرت بود.

 

در گذر از فتنه ها بصیرت معنا می شود. به تعبیر علی (ع) به فرزند بزرگوار خود امام حسن مجتبی (ع) می فرماید حصور الرعیه یعنی حصار محکم مردم بود، حصار محکم عقیدتی که کوه ها بلرزند اما اراده او نلرزد. شهید سلیمانی را می توان اسوه در جنگ اراده ها معرفی کرد. جنگ اراده ها در روایت های مختلف بسیار معنی می شود که اراده های یک نفر چگونه می لرزد. وی از سلامت کامل در ساده زیستی، اقتصاد و مهار هوای نفس برخوردار بوده و در حوزه اجتماعی، ولایت پذیر، با اخلاق، مهربان و ولایت مدار بود و در اخلاق خانوادگی همسر و پدری نمونه و فداکار به شمار می رفت.

 

مکتب حاج قاسم سلیمانی را چگونه باید توصیف کنیم ؟

از شخصیت بزرگوار این شهید می توانیم بگوییم که الگویی برای تمام مردم است و خصوصا جوانان که وقتی برای آنها از الگو و مدل سخن می گوییم یک نمونه فراگیر می تواند الگو باشد و شهید سلیمانی از الگو بودن نیز عبور کرد و به تعبیر رهبر انقلاب به مکتب شهید سلیمانی تبدیل شد که این مکتب می تواند نفراتی مانند او را تربیت کند.

 

با بررسی شخصیت مبارک این شهید بزرگوار می بینیم که اعتقاد به اخوت، معاد، عدالت خداوند و ولایت ائمه معصومین و در حوزه عمل به شریعت اعتقاد به حلال و حرام، انجام واجبات و ترک محرمات سرلوحه وی قرار دارد و خصوصا آنچه که موجب تعالی این شهید شده است، اعتقاد عملی به اخلاق بود یعنی ویژگی هایی مانند فداکاری، سخت کوشی و مهربانی در برخورد با دشمنان و دوستداران اهل بیت (ع) اشدا الافکار رحما بینهم در مقابل دشمنان بسیار سخت گیر و در مقابل دوستان بسیار رئوف و مهربان بود.

 

مکتب شهید سلیمانی در واقع الگوی تربیت جهانی تمدن ساز است که به جرات می توانیم بگوییم شهید سلیمانی معمار امنیت و ثبات منطقه نام برد. در زمانی که جنگ های تمدنی شکل گرفت و در سال 2009 میلادی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی جمله ای را عنوان می کند و می گوید حزب الله امسال چون پنجه گلوی ما را می فشارد و ما در سال 2006 به جنوب رودخانه بریتانی حمله کردیم تا شهرهایی مانند هیفا و تل آویو از تیررس موشک های حزب الله دور بماند اما اتفاق بد این بود بدن یعنی ایران از طریق بازو یعنی سوریه به مچ یعنی حزب الله خون رسانی کرد و ما قطعا این بار بازو را نشانه خواهیم گرفت. نتانیاهو در جمع سفرای خود در تل آویو در 2011 می گوید خوشحال باشید از زمانی که بن گورین در 1948 اسراییل را بنا نهاد هیچ روزی مانند امروز در آرامش نبودیم چون جهان اسلام دچار جنگ درون تمدنی شده است و بسیار خوشحال بودند که در غرب آسیا محور عبری – عربی – غربی و حتی محور اخوان المسلمین بتوانند حکومت سوریه و حزب الله لبنان و حتی عراق را دچار تجزیه کنند، کاری که داعش کرد با تخریب مرز عراق و سوریه به جهت اعتراض به قرارداد تاکتیکی 1916 که این مرزها ساختگی است، 300 هزار کیلومتر از این مرزهای کشورها را در اختیار گرفت و هشت میلیون نفر جمعیت را به تصرف خود درآورد و وعده اشغال تهران را داد.

 

امروز نگاه کنیم چه کسی در کجا قرار دارد. آنهایی که می خواستند حکومت سوریه را ساقط کنند کجا هستند و عراق را به تجزیه وادار کنند، کجا قرار دارند و شهید سلیمانی کجا قرار دارد. مطمئنیم که شهید سلیمانی معمار امنیت و ثبات منطقه بوده است و شهادت این شهید بزرگوار به اعتقاد ما این است که قربانی بزرگ همیشه دستاورد بزرگی در پی دارد مانند سید شهدا (ع).

 

نقش و تاثیرگذاری سردار سلیمانی در محور مقاومت توضیح بفرمایید؟

امروز محور مقاومت تبدیل به زنجیره مقاومت شده است در زمانی که فکر می کردند ایران از تشتت آرا رنج می برد و بحران های هویتی را در خود دارد در تشییع جنازه شهید سلیمانی 22 میلیون نفر حضور یافتند که سبب همگرایی داخلی و انسجام ملی شد و انسجام محور مقاومت را در پی داشت.امروز محور مقاومت دست برتر را در عراق، لبنان، یمن و در منطقه غرب آسیا دارد. هنر شهید سلیمانی در اقدامات نظامی در بعد زمان و مکان بود که در کوتاه ترین زمان ممکن و طولانی ترین مکان غرب آسیا توان مدیریتی بالا در به دست گرفتن امور و نیروهای مختلف داشت.

 

سردار سلیمانی تا چه میزان در موفقیت نظامی جمهوری اسلامی ایران موثر بود؟

وی طراح بزرگ جنگ بود و جمهوری اسلامی ایران را از راهبرد تدافعی خارج کرد و به راهبرد تهاجمی فعال هدایت کرد و به یاد بیاوریم که زمان انقلاب در داخل خود نیز با چالش موجودیت همراه بود اما امروز انقلاب تا کجا رسیده است که استراتژیست سازمان CIA آنتونی کردسمن می گوید که دو بار ایرانی ها به مدیترانه رسیدند، یک بار در زمان هخامنشیان و یک بار در زمان آیت الله خامنه ای و این گونه است که ایران نفوذ یافته است و قابل مهار در مرزهای جغرافیایی خود نیست و این هنر افرادی چون شهید سلیمانی بوده است و معتقدیم که شهید سلیمانی تفاوتی میان میدان و دیپلماسی قایل نبود زیرا اساس قدرت جمهوری اسلامی ایران را قدرت نرم می داند و قدرت سخت را پشتیبان قدرت نرم معرفی می کند. دیپلماسی بدون پشتوانه نظامی هیچ تاثیری ندارد. در محیطی که آمریکایی ها طرفدار تفکر مکتب قدرت هستند و ترامپ تصور می کرد که انرژی هسته ای ایران را نابود کرده است در حالی که غنی سازی هسته ای به 60 درصد رسیده بود. امروز توان موشک های بالستیک ایران به جایی رسیده است که ماهواره ما در 460 کیلومتری زمین قرار می گیرد و تمام اینها دستاوردهای مکتب جهاد امیدواری شهید سلیمانی برای عبور از بحران ها بود و وظیفه داریم تا این راه را ادامه دهیم و اعتقاد داریم این مکتب با از بین بردن نفرات متوقف نمی شود زیرا این مکتب توان زایش سلیمانی های دیگر را دارد.

 

 

کد خبر 1133954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha