مکتب حاج قاسم، فرهنگ شهادت است

رئیس حوزه هنری استان کردستان از مکتب حاج قاسم بعنوان فرهنگی ایثار و شهادت نام برد و خواستار توجه جدی هنرمندان به ترویج آن شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، امین مرادی رئیس حوزه هنر ی استان کردستان در  محفل ادبی  شعر سردار فاطمی که به مناسبت دومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط حوزه هنری بیجار با همکاری بسیج سپاه و بسیج هنرمندان در محل سالن شماره یک پردیس سینما آزادی بیجار برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی گفت: همگان باید بدانند حاج قاسم سلیمانی یک شخص نیست بلکه یک مکتب و یک فرهنگ است و این مکتب مصداق عینی انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن است.

 

 

وی افزود: در مکتب حاج قاسم شهادت به معنای جان باختن  و از دست رفتن نیست، بلکه شهادت به معنای یافتن و بدست آوردن است.

 

 

مرادی به اهمیت زبان هنر در تبیین ویژگی‌های این مکتب پرداخت و بیان کرد: زبان هنریک زبان تأثیرگذار است که هنرمندان با بهره‌مندی از آن می‌توانند به خوبی و زیبایی در قالب‌های مختلف شعر، داستان، تئاتر، سینما، تجسمی و گونه‌های مختلف دیگر هنری آن را به تصویر بکشند.

 

 

وی به تلاش دشمنان در راستای شکست جبهه مقاومت اشاره کرد و گفت: همه علی‌الخصوص هنرمندان باید آگاه باشند در صورت غفلت از بیان درست و هنرمندانه شاخص‌های انقلابی‌گری و مکتب حاج قاسم و انقلاب اسلامی دشمنان جای جلاد و مظلوم را عوض می‌کنند.

 

 

رئیس حوزه هنری به دیدار سالیانه شاعران با رهبر انقلاب اسلامی در ایام ماه رمضان و شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: در این جلسات که توسط حوزه هنری برنامه‌ریزی می‌شود هرساله شاعرانی از نقاط مختلف کشور در محضر حضرت آقا به قرائت شعر می‌پردازند.

 

 

مرادی تصریح کرد: از استان هم شاعران توانمندی همچون زنده یاد شاهرخ اورامی، امجد یسی، طاهره تختی، اکرم بهرامچی، فتح ا... فاتحی، مهدی صفی یاری، و ... هم حضور داشته‌اند و سید مهدی شفیعی در سال 1395 شعری را می‌خواند که بسیار مورد توجه حاج قاسم قرار می‌گیرد و در مجلسی آن را می‌خواند  با این عنوان که:
کوه باشی، سیل یا باران چه فرقی می‌کند؟
سرو باشی، باد یا طوفان چه فرقی می‌کند؟
مرزها سهم زمین‌اند و تو سهم آسمان
آسمان شام با ایران چه فرقی می‌کند؟
قفل باید بشکند باید قفس را بشکنیم
حصر الزهرا و آبادان چه فرقی می کند؟
مرز ما عشق است هر جا اوست آنجا خاک ماست
سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی می‌کند؟
هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست
بی‌شهادت مرگ با خسران چه فرقی می‌کند؟

 


وی در پایان گفت: توجه حاج قاسم به این شعر نشانه تأثیرگذاری زبان هنر و نقش هنرمندان در ترویج مفاهیم متعالی انقلاب اسلامی است بنابراین  خیلی مهم است که با زبان هنر عمق شخصیت حاج قاسم را به نسل آیندگان منتقل کنیم.،چرا که با تو جه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند هر اندیشه ای در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست.

 

 

حاج قاسم نماد ماندگار تاریخ  مقاومت و شجاعت این سرزمین است

 

عبدالرضا خضری رئیس حوزه هنری شهرستان بیجار نیز در سخنان کوتاهی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سرافراز سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و ایام فاطمیه گفت: این برنامه با همکاری حوزه هنری بیجار، بسیج سپاه ناحیه شهرستان بیجار و سازمان بسیج هنرمندان برگزار شده است.

 

 

وی به جایگاه حاج قاسم در بین هنرمندان اشاره کرد و تأکید کرد: حاج قاسم به عنوان اُسوه ایثار و شهادت و اسطوره مقاومت و دلیری مردمان ایران زمین با ویژگی های منحصر به فردی که مورد توجه تمامی جهان قرار گرفته است به عنوان یک نماد ماندگار در تاریخ این سرزمین به ثبت رسیده است.

 

 

خضری بر حمایت حوزه هنری شهرستان بیجار از تولیدات هنری با موضوع حاج قاسم تأکید کرد و گفت: از تمامی طرح‌ها و ایده‌های هنری در قالب‌های مختلف با موضوع حاج قاسم و فرهنگ ایثار و شهادت به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد.

 

 

در پایان این مراسم از شاعران، ابوالقاسم معمار، علی احسان فریدونی، علیرضا جعفری، محمد رحیمی رضوان، امیررضا فرجوند که به قرائت شعر پرداخته بودند، قدردانی بعمل آمد.

کد خبر 1134121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha