خشکسالی و کاهش بارندگی، کشاورزی آبی را تهدید می کند

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی، کشاورزی آبی شیروان را تهدید می کند.

«حسن ایزانلو» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها، موجب شده کشاورزی آبی در خطر باشد و کشاورزان بابت این موضوع نگران هستند، کشاورزی در بحث دیم تعطیل است و کشت آبی هم بیش از ۹۰ درصد وابسته به چاه ها است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان عنوان کرد: کاهش بارندگی و به دنبال آن خشکسالی های پی در پی، ۳۲.۶ درصد تولیدات زراعی سال ۱۴۰۰-۹۹ را کاهش داد.

 

ایزانلو عنوان کرد: در سال ۹۹-۹۸، ۱۹۸ هزار و ۹۳۲ تُن انواع محصولات زراعی گندم، جو، ذرت، کُلزا، گوجه فرنگی، چغندر، خیار و غیره در این شهرستان تولید شد که این میزان امسال به ۱۳۴ هزار و ۷۰ تُن رسیده است.

 

وی تصریح کرد: از این میزان کشت، ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار محصول آبی و ۲۱ هزار هکتار دیم است که به دلیل کاهش بارندگی، خشکسالی و گرانی نهاده ها در مقایسه با سال گذشته ۳۰۰ هکتار کاهش داشته است.

 

وی در خصوص کاهش آب سد بارزو این شهرستان و نگرانی های کشاورزان خاطرنشان کرد: سطح اراضی کشاورزی تحت پوشش این سد، ۵ هزار و ۳۱۷ هکتار است که شامل مناطق منصوران، زیارت، قلندرآباد و خانلق است که بیشتر شامل باغ انگور و زراعت عمده گندم و جو است که نیاز آبی آن پایین است و کشاورزان جهت جبران کمبود آب باید آبیاری نوین را اجرا کنند.

 

ایزانلو اضافه کرد: استفاده از ارقام مناسب، الگوی کشت و کشت گونه گیاهی کم آب طلب جهت بهره وری بالای آب از دیگر راهکارها جهت مقابله با کاهش عملکرد محصول است، همچنین طی سال های اخیر کشت دانه روغنی کاملینا را شروع کردیم که نیاز آبی کم دارد و با یک نوبت آبدهی عملکرد خوبی خواهد داشت.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: در اراضی منصوران از توابع بخش مرکزی این شهرستان کشت محصول ذرت و کُلزا کم است و مجهز به آبیاری نوین است ولی سایر مناطق که کشاورزان در کشت خود آبیاری نوین را اجرا نکردند با کاهش عملکرد محصول مواجه بودند.

 

کد خبر 1134240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha