رشد ۱۵ درصدی اعتبارات عمرانی کردستان در سال آینده/ کنترل تورم از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اعلام کرد: کردستان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجموع حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی دارد که نسبت به سال جاری ۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، بهرام نصراللهی‌زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در جمع اصحاب رسانه کردستان با تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه سال 1401 اظهار کرد: لایحه بودجه 1401 توسط دولت به مجلس تقدیم شده و اکنون در حال رسیدگی است که سرنوشت نظام مالی آینده کشور در این سند لایحه بودجه رقم می‌خورد.

 

 

وی افزود: لایحه بودجه 1401 از چند جهت مهم است و  ویژگی‌های خاص خود را دارد در سال‌های قبل بودجه پروژه محور بود اما بودجه سال آینده ماهیت اقتصادی دارد که به معنای نادیده گرفتن زیرساخت‌ها نیست بلکه در کنار تکمیل پروژه‌های راه، مدرسه، مسکن، آبرسانی و غیره رویکرد اقتصادی را نیز مورد توجه دارد.

 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با بیان اینکه دولت بر رشد هشت درصدی اقتصاد در چهار بخش صنعت،معدن، کشاورزی و خدمات در کل کشور تمرکز دارد، اعلام کرد: برای تحقق این مهم دولت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع پشتیبان در نظر گرفته است.

 

 

نصراللهی‌زاده افزود: تمرکز زدایی و تفویض، اختیار به استان‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است تا استان‌ها متولی رشد اقتصادی استان خود باشند تا خلق و تولید منابع صورت گیرد.

 

 

وی تلاش در راستای عدالت محوری و اصلاح نابرابری جغرافیایی را نیز از دیگر ویژگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ خواند و گفت: سطح توسعه و تولید ثروت در استان‌ها فاصله دارد بنابراین دولت به دنبال کاهش و جبران نابرابری‌ها است.

 

 

ثبات اقتصادی و کنترل تورم از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان تلاش برای ثبات اقتصادی و کنترل تورم با ابزارهای مختلف و همچنین برنامه محوری برای اینکه بودجه قابلیت نظارت کمی و کیفی داشته باشد را از دیگر ویژگی‌های بعد سیاستگذاری لایحه بودجه ۱۴۰۱ دانست.

 

 

نصراللهی‌زاده به ویژگی‌های کلان لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخت و اضافه کرد: حداقل حقوق کارکنان دولت با ۲۹ درصد رشد افزایش روبرو خواهد بود و حقوق‌های بالا رشد کمتر و حقوق‌های پایین رشد بیشتری خواهند داشت به طوریکه میانگین افزایش حقوق کارکنان دولت ۱۰ درصد خواهد بود و علاوه بر ان حقوق‌های زیر پنج میلیون تومان مشمول معافیت مالیات خواهند شد.

 

 

ایجاد ۳۱ صندوق توسعه استانی به نام صندوق توسعه پیشرفت و عدالت در کل استان‌های کشور

 

 

وی اضافه کرد: ایجاد ۳۱ صندوق توسعه استانی به نام صندوق توسعه پیشرفت و عدالت در کل استان‌های کشور نیز از ویژگی‌های کلان لایحه بودجه ۱۴۰۱ است که تصمیم‌گیری و سیاستگذاری آن بر عهده استان‌ها خواهد بود.

 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به بودجه استانی نیز اشاره و تصریح کرد: اعتبارات استان کردستان در  سال ۱۴۰۱ دو هزار و ۳۳۸ میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان پیش‌بینی شده که این رقم در سال ۱۴۰۰ حدود یک‌هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان بوده و بودجه ۱۴۰۱ کردستان نسبت به سال جاری ۲۱.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

 

اختصاص بیش از ۳۷ میلیارد تومان از اعتبارات کردستان به اجرای طرح‌های هادی در سال ۱۴۰۱

 

 

نصراللهی‌زاده اعلام کرد: امسال ۳۷ میلیارد و ۵۱۸ میلیون تومان از اعتبارات استان به اجرای طرح‌های هادی اختصاص یافته است.

 

 

وی عنوان کرد: در بخش پیوست شماره یک قانون بودجه ۳۳ پروژه در استان اجرا می‌شود که برای اجرای آنها یک‌هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

 

 

وی افزود: از این تعداد پروژه‌ها ۲۰ مورد آن ملی است که در قانون بودجه یک‌هزار و ۱۷۱ میلیارد تومان اختصاص یافته و ۱۳ پروژه استانی است که برای اجرای انها نیز حدود ۲۳۵ میلیون تومان اعتبار دارد.

 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان تصریح کرد: کردستان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجموع حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی دارد که نسبت به سال جاری ۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

 

 

نصراللهی‌زاده یادآور شد: ۷۳۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای دستگاه‌های استان کردستان در سال ۱۴۰۱ خواهد بود که نسبت به سال‌جاری ۲۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

 

 

۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار جاری و عمرانی کردستان در سال ۱۴۰۱

 

وی اضافه کرد: در مجموع اعتبارات جاری و عمرانی استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان بیان کرد: اگر مدیران و فعالان اقتصادی کردستان دست در دست هم دهند کردستان به رشد و توسعه اقتصادی خواهد رسید چرا که در سنوات اخیر زیرساخت‌های خوبی در کردستان ایجاد شد و اکنون زمان آن است که به فعلیت برسد.

 

کد خبر 1134440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha