ثبت ملی یک خانه تاریخی در شهر ابوزیدآباد آران و بیدگل

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران‌ و بیدگل از ثبت ملی خانه تاریخی نخودی در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، سید حسین چاکری بادی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: خانه تاریخی نخودی در شهر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل به ثبت ملی رسید.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل افزود: این بنا از جمله خانه هاي مسکوني به صورت حياط مرکزي همراه با حوض به صورت چهار سو است که  دارای چهار اتاق و یك شاه نشين، یك مطبخ،اصطبل در طبقه همکف و یك اتاق در پشت بام و سازه داراي دو ایوان رو به روي هم است.

 

چاکری ادامه داد: پیشینه این خانه تاریخی با ۳۳۹ مترمربع زیربنا به دوره قاجاریه باز می‌گردد. ویژگی بارزی که خانه تاریخی نخودی را از دیگر بناهای بناهای شهرستان آران و بیدگل متمایز می‌سازد، محوریت بنا در جبهه شمال امامزاده عبداله و ميدان اعتمادي و در جبهه جنوب حسينيه توده ، وجود هشتي زیبا و همچنين تقسيم راه هاي ارتباطي بنا، وجود رواق ها و اتاق ها همراه با تزئينات، دارا بودن قوس ها و پوشش هاي طاق و تویزه ، وجود چاه برداشت آب ،وجود حياط مرکزي همراه با حوض و چاه برداشت آب است.

 

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران‌ و بیدگل  افزود: خانه تاریخی نخودی به شماره ۳۳۴۹۴ به تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسده است.

 

شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان با جاذبه های متعدد تاریخی و گردشگری مقصد بسیاری از مسافران داخلی و گردشگران خارجی در طول سال است. ۵۰۰ اثر تاریخی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد که تنها ۱۴۱ اثر به ثبت ملی رسیده است . با این وجود، آران و بیدگل پس از شهرهای اصفهان و کاشان رتبه سوم ثبت آثار تاریخی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است./

کد خبر 1134755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha