کوثر بودن حضرت زهراسلام الله علیها به معنای ادامه یافتن شخصیت و نبوت پیامبر است

حجت الاسلام عالی گفت: «کوثر» فقط فقط ادامه نسل و شخص پیامبر نیست، بلکه ادامه شخصیت پیامبر و نبوت ایشان است یعنی اینکه نبوت ایشان تا آخر باید برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام مسعود عالی، چهارشنبه شب(۱۵ دی) در مراسم عزاداری و سوگواری شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در بیت الزهرا با طرح مبحث «اسم» از جمله اسامی افراد، مطالبی بیان کرد و گفت: اسم؛ نشانه نظام فکری و ارزشی و امیال انسانی شکل گرفته در انسان است.

 

 

استاد حوزه، نامگذاری را یکی از اجزاء سبک زندگی نام برد و با تأکید بر اینکه مراقب باشیم سبک زندگی بیگانه آرام آرام وارد زندگی ما نشود؛ اظهار کرد: بعضی از اسم ها نه فقط در فرهنگ دینی که به ایرانی بودن هم نمی خورد در حالیکه اصحاب ائمه با حفظ نام، مبارزه فرهنگی می کردند.

 

 

وی نامگذاری به اسامی اهل بیت را حاکی از بالا بودن پرچم فرهنگ خودی دانست و  با تأکید بر اینکه اسم یک نماد است؛ خاطرنشان کرد: معاویه در سراسر بلاد اسلامی آن روز بخشنامه صادر کرد که بچه ای به دنیا بیاید و نام علی بر او بگذارند، حاکم آن شهر خانه را بر سر آنان خراب کند و با این اسم می جنگدیدند تا آنجه که حجاج بن یوسف حتی همین که تهمت می زدند فلانی اسم فرزندش را علی گذاشته، آن فرد را از بین می برد.

 

 

حجت الاسلام عالی اظهار کرد: اما اسم هایی که خدا برای معصومین گذاشته، باب معرفت است و اشاره به کمالات، شئون و یا مأموریت های آن معصوم در این عالم دارد؛ به طور مثال کنیه«ابوالقاسم» برای پیامبر یرای این است که ایشان تقسیم کننده رحمت میان بندگان هستند.

 

 

وی ادامه داد: بر این اساس، «فاطمه» فقط یک لفظ برا صدا زدن نیست و اشاره به مأموریت های ایشان در دنیا دارد؛ یا اینکه محدث نوری در نجم الثاقب 180 اسم و لقب برای امام زمان ذکر کرده که هر کدام اشاره به یک بُعد از ابعاد وجودس حضرت دارد.

 

 

استاد حوزه با اشاره به اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها 9 اسم نزد خدا دارد که یکی از این اسماء 9 گانه «مبارکه» است؛ تصریح کرد: بعضی تمام وجودشان بابرکت است؛ مثل حضرت زهرا که به اندازه کل تاریخ، ایمان مدیون حضرت ایشان است.

 

 

وی با بیان اینکه با تعبیرات قرآن، مبارکه همان کوثر و خیرکثیر و نفّاع و پرمنفعت است؛ خاطرنشان کرد: تسبیحات حضرت گنج است؛ امام باقرعلیه السلام فرمود اگر هدیه ای بهتر از این تسبیحات برای حضرت بود، پیامبر به ایشان می دادند.

 

 

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه آمیرزا رحیم ارباب سوره کوثر و تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را خیلی می خواند؛ در خصوص برکت وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها بیان کرد: سوره کوثر، کوچکترین سوره است اما نکات بسیار ارزشمندی در آن است به ویژه آنکه بخشی از مأموریت حضرت را متوجه می شویم.

 

 

وی با اشاره به اینکه برخی گفته اند منظور از کوثر، قرآن و برخی هم گفته اند منظور احکام دین است اما علامه طباطبایی در المیزان، این هر دو را رد می کند و می گوید اگر اینطور باشد صدر و ذیل سوره همخوانی ندارد؛ افزود: کوثر فقط فقط ادامه نسل و شخص پیامبر نیست، بلکه ادامه شخصیت پیامبر و نبوت ایشان است یعنی اینکه نبوت ایشان تا آخر باید برود.

 

 

استاد حوزه با بیان اینکه نبوت پیامبر به دو جلوه قرآن و عترت ادامه می یابد؛ اظهار کرد: جریان نفاق از زمان پیامبر شکل گرفته بود و اسامی 34 نفر که پیمان بستند بعد از رحلت حضرت نگذارند پیامبر و اهل بیت ادامه یابد، در روایات آمده و اینها حتی تا کنار پیامبر هم نفوذ و وصلت هایی هم کردند و قضیه نفوذ در سوره تحریم هست.

 

 

وی ادامه داد: غرض این است کاری کنند قرآن و عترت ادامه نیابد و این دو را از هم جدا کنند و برای همین شعار «حسبنا کتاب الله» دادند؛ در حالیکه وقتی امام علیه السلام حذف شود، قرآن هم حذف می شود زیرا قرآن بدون امام، نور و هدایت و رحمت و شفا ندارد؛ کسی گمان نکند بدون ولایت و بدون آنکه در محیط ولایت باشد، سراغ قرآن برود از هدایت قرآن بهره می برد، به هیچوجه اینطور نیست.

 

 

حجت الاسلام عالی با افزودن اینکه حضرت زهرا نگذاشت امام در جامعه حذف شود و قطعاً حضرت زهرا پیروز شد؛ گفت: نشانه پیروزی حضرت، شما{شیعیان} هستید که به قرآن و عترت تمسک می کنید؛ 70 میلیون سید در دنیا هستند لذا حضرت زهرا هم حافظ امامت و هم نبوت شد.

 

 

وی در پایان با اشاره به حدیث قدسی لولاک گفت: «بندگی» به عنوان هدف خلقت با نبوت و امامت و حافظ نبوت و امامت تحقق می یابد که هر سه{ پیامبر، امام علی و حضرت زهرا} باید باشد والّا آن هدف تحقق نمی یابد.

 

کد خبر 1134846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha