فعالان مسجدی سبک زندگی فاطمی را برای نسل نوجوان و جوان تبیین کنند

حجت الاسلام محمود افشارمنش گفت: فعالان مسجدی می توانند در قالب شعر، داستان، نمایش نامه، کلیپ و از طریق فضای مجازی و انجام کارهای هنری، نسبت به این مهم به آنها آگاهی بخشی کنند.

حجت الاسلام «محمود افشارمنش» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: یکی از شاخصه های سبک زندگی فاطمی، جهان بینی حضرت زهرا (س) است.

این کارشناس دین با بیان این مطلب که دنیا مزرعه آخرت است، افزود: در عرصه های مختلف زندگی آن حضرت، این نوع نگاه وجود دارد که دنیا محل گذر و دار مکافات است.

وی یکی از خصوصیات حضرت زهرا (س) را عبادت خاضعانه و خالص برای خدا برشمرد و بیان کرد: آن حضرت اهل ذکر و دعا همراه با خشوع و گریه در نماز بودند و در دعاها همواره همسایگان و دیگران را مقدم دانسته و برای آنها دعا می کردند.

 

حجت الاسلام افشارمنش تاکید کرد: عفت، حیاء، پاکدامنی و رعایت حریم محرم و نامحرم، نوع نگاه و شیوه برخورد با همسر از دیگر ویژگی های حضرت زهرا (س) است.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که حضرت زهرا (س) توجه ویژه ای همراه با احترام و اکرام به فرزندان خود داشته است، ابراز کرد: آن حضرت همواره به فکر غذای روح و جسم فرزندان خود بودند و به تربیت دینی آنها اهمیت می دادند.

 

وی اظهار کرد: حضرت زهرا (س) در کنار تربیت فرزند و همسرداری در عرصه های جدی سیاسی و اجتماعی نیز فعالیت داشتند و براساس سیره آن حضرت حضور بانوان محجبه همراه با رعایت عفاف و حیاء و رعایت حریم محرم و نامحرم منعی ندارد.

 

حجت الاسلام افشارمنش یکی دیگر از شاخصه های سبک زندگی فاطمی را احترام به والدین دانست و اضافه کرد: آن حضرت همواره به استقبال پدر می رفتند و بر دستان مبارک رسول اکرم  (ص) بوسه می زنند و در روایت است که حضرت زهرا (س) فرمودند؛ در این دنیا تلاوت قرآن کریم، انفاق به دیگران و دیدن روی پیامبر (ص) را دوست دارم.

 

این کارشناس دین ساده زیستی را یکی دیگر از شاخصه های سبک زندگی فاطمی قلمداد کرد و یادآور شد: آن حضرت با وجود این که دختر رسول اکرم (ص) بود اما اهل خودنمایی و تجملات نبودند و چادری که می پوشیدند، وصله داشت.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از شاخصه های سبک زندگی فاطمی فرزند آوری و ازدیاد نسل شیعیان است و حضرت زهرا (س) در مدت زمان زندگی با حضرت علی (ع) چندین فرزند به دنیا آوردند.

 

حجت الاسلام افشارمنش عنوان کرد: حضرت زهرا (س) در زندگی به همسر وفادار بوده و با صداقت رفتار می کردند و متاسفانه امروز این ویژگی ها حلقه مفقوده برخی از زندگی ها است که بنیان خانواده ها را متزلزل کرده است.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش مساجد در ترویج سبک زندگی فاطمی، تاکید کرد: مساجد به واسطه جایگاه معنوی که دارند می توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند و بر همین اساس می توانند از مناسبت های مختلف برای تحقق این مهم بهره ببرند.

 

وی بیان کرد: چه بهتر است که در سخنرانی ها به ابعاد زندگی آن حضرت پرداخته شود تا از این طریق برای نسل نوجوان و جوان الگوسازی کرد.

 

حجت الاسلام افشارمنش افزود: فعالان مسجدی می توانند نشست های سبک زندگی فاطمی را برای گروه های سنی مختلف متناسب با رشد عقلی و دینی آنها برگزار کرده و به تبیین این نوع از سبک زندگی بپردازند.

 

این کارشناس دین ابراز کرد: نشست های سبک زندگی فاطمی باید گفتگو محور همراه با مشارکت نوجوانان و جوانان در مباحث مطرح، باشد تا آنها فهم و آگاهی بیشتر و بهتری نسبت به این سبک زندگی داشته باشند.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه های ترویج سبک زندگی فاطمی در مساجد، برپایی نمایشگاهی نمادین است که با استفاده از ابزار هنر بتوان بخشی از وقایع زندگی آن حضرت را به تصویر کشید.

 

حجت الاسلام افشارمنش سرود را یکی دیگر از راه های ترویج سبک زندگی فاطمی دانست و اظهار کرد: فضای مجازی، طرح شنبه های کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی از سایر راه های ترویج این نوع از سبک زندگی در جامعه است.

 

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: متاسفانه امروز تبلیغات و هجمه های دشمن بر افکار نوجوانان و جوانان تاثیر گذاشته و موجب شده تا آنها از سبک زندگی فاطمی فاصله بگیرند و مدل زندگی غربی را انتخاب کنند.

 

وی با بیان این مطلب که یکی از هجمه های دشمنان این است که سبک  زندگی فاطمی مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل است و در زندگی امروز کاربردی ندارد، افزود: اما باید گفت که فطرت انسان جدید و قدیم ندارد و باید فعالان مسجدی با اجرای برنامه های مختلف زمینه شناخت کافی نسل نوجوان و جوان نسبت به سبک زندگی فاطمی را فراهم کنند.

 

حجت الاسلام افشارمنش ابراز کرد: اگر جوان و نوجوان به فطرت خود توجه نکند غبار غفلت روی آن می نشیند و با فطرت خود فاصله می گیرند.

 

این کارشناس دین ادامه داد: از آنجایی که نوجوانان و جوانان آگاهی و شناخت کافی از سبک زندگی فاطمی ندارند بنابراین جذابیت های کاذب مدل الگوی زندگی غربی آنها را جذب می کند.

 

وی با تاکید بر ضرورت تبیین سبک زندگی فاطمی برای نسل نوجوان و جوان، اظهار کرد: فعالان مسجدی می توانند در قالب شعر، داستان، نمایش نامه، کلیپ و از طریق فضای مجازی و انجام کارهای هنری، نسبت به این مهم به آنها آگاهی بخشی کنند.

 

حجت الاسلام افشارمنش در خاتمه عنوان کرد: علاوه بر مسئولین، خانواده های متدین نیز باید به فکر اصلاح جامعه باشند تا جامعه به سمتی برود که زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) باشد.

کد خبر 1134983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha