لزوم همگرایی دولت و مجلس برای رفع مشکلات/دیدار روسای جدید هیأت‌های انگلیس و آلمان با مذاکره‌کننده ارشد ایران

اعتبار ۲۵۲ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح های عمرانی، لزوم همگرایی دولت و مجلس برای رفع مشکلات، دیدار روسای جدید هیأت‌های انگلیس و آلمان با مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، اعتبار ۲۵۲ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح های عمرانی، لزوم همگرایی دولت و مجلس برای رفع مشکلات،  دیدار روسای جدید هیأت‌های انگلیس و آلمان با مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۱۹ دی است.

برگزاری نخستین همایش ملی "هویت و سیاست‌گذاری در ایران "

نخستین همایش ملی "هویت و سیاست‌گذاری در ایران " با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح ایران و انجمن علوم سیاسی ایران برگزار می‌شود. مباحث نظری و مسائل بنیادی هویت و سیاست‌گذاری، ابعاد و حوزه‌های سیاست‌گذاری هویتی در ایران و آسیب‌شناسی و آینده‌پژوهی سیاست‌های هویتی در ایران محورهای همایش هستند. مجتبی مقصودی دبیر علمی همایش "هویت و سیاست‌گذاری در ایران" است.

 

مهلت ارسال چکیده‌ تفصیلی (۵۰۰ الی ۷۵۰کلمه) برای این همایش ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ و مهلت ارسال مقاله کامل ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ تعیین شده است. این همایش قرار است تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شود.

 

اعتبار ۲۵۲ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح های عمرانی

محمدمهدی مفتح در جلسه علنی امروز (یکشنبه 19 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص کلیات لایحه بودجه 1401 با بیان اینکه این لایحه با اکثریت آرا به تصویب نمایندگان این کمیسیون رسیده است، گفت: لایحه 1401 با رقمی به مبلغ 3631 همت تقدیم مجلس شده و بودجه عمومی 1372 همت است. درآمد اختصاصی 133 همت و بودجه شرکت های دولتی 2125 همت است. همچنین درآمدها 644 همت و تملک دارایی سرمایه 408 همت و تملک مالی 299 همت پیش بینی شده است.

 

وی ادامه داد: هزینه های جاری در سال آینده در لایحه بودجه 965 همت، طرح های عمرانی رقمی حدود 252 همت و تملک مالی رقمی بالغ بر 155 همت دیده شده است، همچنین اعدادی که در سرجمع بودجه محاسبه نشده است، عبارتند از مبلغ 26 همت، انتشار اسناد و اوراق مشارکت جهت شرکت های دولتی، شهرداری ها و سایر موسسات، بندهای (الف)، (د) و (هـ) تبصره 5. همچنین رقم 113 همت موضوع بند (ی) تبصره 1 بابت تهاتر نفت خام جهت بدهی پیمانکاران و بنیه دفاعی اختصاص یافته است (این اعدادی است که در سرجمع بودجه محاسبه نشده است).

 

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: مبلغ 15 همت بابت سهمیه قیر به 6 دستگاه اجرایی و 265 میلیون یورو جهت افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان معادل 8 همت و مبلغ 151 همت معادل 300 هزار بشکه نفت خام در روز جهت تامین مالی خارجی (فاینانس) بابت ساخت یک پالایشگاه در نظر گرفته شده است.

 

لزوم همگرایی دولت و مجلس برای رفع مشکلات/دولت کنترل تورم را دنبال می کند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور امروز (یکشنبه ۱۹ دی) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای دفاع از کلیات لایحه بودجه 1401 بر لزوم همگرایی دولت و مجلس تاکید کرد و گفت: امروز همگرایی بین مجلس و دولت برای رفع مشکلات مردم ضروری است و انتظار مردم و دلسوزان نظام این است این همگرایی و این همپوشانی صورت بگیرد.

 

 وی یادآور شد: در جاهایی که این همکاری صورت می گیرد، آهنگ مجلس و دولت یکی است. مثل آنچه که در قانون هسته ای که در مجلس تصویب شد و امروز دولت به دنبال آن است.

 

رییس جمهور با بیان اینکه دولت کنترل تورم را دنبال می کند و سیر نزولی تورم آغاز شده است، گفت: کشور ۴۰ درصد افزایش صادرات غیر نفتی داشته و باید برای بیشتر شدن آن تلاش کند.

 

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه سهم اقتصاد ایران در منطقه خاورمیانه بالاست و باید در جای خودش قرار بگیرد و برخلاف تهدیدها صادرات نفت و میعانات افزایش داشته است، ادامه داد هم افزایش و هم بازگشت وجوه حاصل از صادرات رخ داده است.

 

وی یکی از جلوه‌های مفید همکاری میان دو قوه را موضوع بودجه دانست و افزود: تدوین بودجه به عنوان سند مالی کشور نیاز به همکاری دو قوه دارد و امروز انتظار مردم و امید آنها به دولت برای گره‌گشایی از زندگی است و به ویژه انتظار دارند معیشت آنها تأمین شود. شما با مردم در ارتباط هستید و این امید وجود دارد که معیشت آنها حل شود که در این زمینه اقداماتی نیز انجام شده و تلاش دولت این است که به وعده‌های خود، تحقق عینی و عملی بخشد و به آنها در عمل پایبند باشد.

 

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موفقیت کشور در مقابله با ویروس کرونا یادآور شد: این موضوع باعث شد موفقیت‌های برخی کشورها و کشورهای غربی به رخ ما کشیده نشود چرا که امروز پایین‌ترین سطح ابتلا و فوتی را در کشور داریم و علیرغم شرایط کشورهای همسایه و برخی کشورهای غربی، همت مردم و پیگیری مسئولان باعث شده است امروز شاهد وضعیت کاملاً متفاوتی در ایران اسلامی در صیانت از جان مردم باشیم.

 

وی با بیان اینکه حل مسئله تورم یکی از خواسته های اصلی مردم است و کنترل آن امروز دنبال می شود، گفت: آمارها نشان می دهد سیر نزولی تورم آغاز شده است از این جهت باید خداوند را شاکر باشیم که اقدامات منجر به آغاز سیر نزولی تورم شده؛ در تاریخ 50 الی 60 ساله اخیر سیر صعودی تورم در کشور بی سابقه بود ولی امروز سیر نزولی تورم آغاز شده است که امیدواریم به کاهش قیمت ها در حوزه های مختلف بی انجامد. روند افزایشی صادرات در کشور که به 40 درصد رسیده است باید تلاش کرد تا افزایش پیدا کند، این سهم باید در جای خود قرار گیرد چرا که ما در منطقه نقش مهمی داریم.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: با وجود همه تحریم ها امروز افزایش صادرات نفتی و میعانات را داریم و این در حالی است که برخی دائما عنوان می کردند مگر می شود به صادرات این چنین دست یابیم به همین جهت منابع ارزی در کشور رو به افزایش است. افزایش صادرات در حالی محقق شده است که وجوه حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.

 

آیت الله رئیسی توازن در سیاست خارجی را یکی دیگر از وعده های انتخاباتی خود برشمرد که در حال حاضر در حال محقق شدن است و اضافه کرد: برای منطقه و جهان ثابت شده که جمهوری اسلامی به دنبال توازن در سیاست خارجی به ویژه با کشورهای همسایه است.

 

وی با بیان اینکه طی 3 الی 4 ماه گذشته روابط تجاری ایران با برخی کشورهای همسایه تا 3 برابر افزایش داشته است، گفت: مهم ترین مسئله امروز موضوع افزایش اعتماد مردم به دولت است که این مهم با هیچ چیز قابل تعویض نیست.

 

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر طی چند ماه گذشته شاهد حوادث غیرمترقبه ای همچون سیل، زلزله یا حملات سایبری بوده ایم این مسائل با اعتماد مردم پشت سر گذاشته شد و امروز حتی غربی ها هم می دانند که مهم ترین دستاورد دولت خنثی سازی تحریم ها بوده است.

 

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز برای خنثی سازی تحریم ها در دو جبهه حرکت کرده ایم، افزود: نخست در زمینه خنثی سازی تحریم ها و دوم در حوزه رفع تحریم ها؛ قرارگاه رفع تحریم ها در کشور فعال است و ما به هیچ عنوان امروز تحریم ها را برای خود مانع نمی دانیم.  اعتماد مردم، در کنار هم قرار داشتن مردم و مسئولین و دستگاه های مختلف ما را به نتیجه خواهد رساند، این مسئله ناشی از اعتقاد و باور ما و مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.

 

ارج نهادن بر مجاهدت قهرمانانی چون شهید سلیمانی نشان از روحیه عزت ملی است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه، 19 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز قیام تاریخی مردم شریف شهر قم در روز 19 دی ماه سال 56، گفت: این قیام حرکتی هوشمندانه و به هنگام که در مقطعی سرنوشت ساز از انقلاب اسلامی با هوشمندی و درایت مردم قم شکل گرفت و نقش مؤثری در وقوع انقلاب اسلامی ایفا کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی چند روز گذشته حضور پرشور و حماسی مردم عزیز و قدرشناس ایران در مراسم بزرگداشت دومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی در شهرها و روستاهای سراسر کشور، برگ زرین دیگری بر افتخارات این ملت افزود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: ارج نهادن مردم ایران بر مجاهدت های قهرمانانی همچون شهید سلیمانی و شهید کاظمی و بزرگداشت ایثار و فداکاری همه شهیدانی که امنیت و افتخار را به کشور عزیزمان هدیه کردند، نشان از روحیه عزت ملی و یکی از برجسته ترین صفات ملت ایران است که تا امروز نقش بی بدیلی در زنده نگاه داشتن آرمان های انقلاب اسلامی ایفا کرده است. وجود چنین مردمی عزیز و نجیبی، وظیفه ما مسئولان را در پاسخگویی به دغدغه ها و مشکلات آنها بیشتر می کند.

 

قالیباف افزود: همچنین فرا رسیدن سالروز شهادت جمعی از عزیزترین فرزندان برومند ایران زمین در حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی را به تمامی ملت شریف ایران به خصوص به خانواده های داغدار آن عزیزان تسلیت و تعزیت می گویم و مراتب همدردی عمیق خود و سایر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را با خانواده های محترم این عزیزان اعلام می دارم.

 

رئیس مجلس شورای سلامی در پایان با بیان اینکه تمام ایران یکپارچه سوگوار این مصیبت دلخراش و جانکاه است، خاطرنشان کرد: پیگیری مطالبات به حق این خانواده ها و شفاف سازی جزئیات رسیدگی به پرونده برای اولیای دم و حصول اطمینان از بسته شدن راه تکرار حوادثی چنین تلخ و جانکاه ضروری و نیازمند اتخاذ تدابیر لازم است.

 

دیدار روسای جدید هیأت‌های انگلیس و آلمان با مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین

در ادامه رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات وین، مذاکره‌کنندگان جدید انگلیس و آلمان روز شنبه با علی باقری رییس هیأت ایرانی دیدار و گفت‌وگو کردند. تغییر نماینده آلمان به دلیل روی کار آمدن دولت جدید این کشور و تغییر نماینده انگلیس به دلیل بازنشستگی مذاکره‌کننده قبلی صورت گرفته است.


پس از این دیدارها، جلسه‌ای نیز با حضور آقای باقری، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و روسای سه هیات اروپایی (از جمله هر دو مذاکره‌کننده جدید و دو مذاکره‌کننده پیشین انگلیس و آلمان) در هتل کوبورگ برگزار شد.


پیش از ظهر شنبه نیز کارگروه کارشناسی رفع تحریم در سطح کارشناسی تشکیل جلسه داد. همزمان جلسات کارشناسی دو و چندجانبه نیز در موضوعات مختلف ادامه دارد.

 

 

کد خبر 1135186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha