موقوفه «عبدالله رضوی» ۱۴ هزار نفر روز اشتغال ایجاد کرده است

یوسفی گفت: عبدالله رضوی وقفیات زیادی را از خود در شهر های مشهد، طرقبه شاندیر، بندر انزلی و تهران به جای گذاشته است و تنها در طرقبه شاندیز موقوفه عبدالله رضوی ۱۸ هزار رقبه دارد و در سه شهر مشهد، بندر انزلی و تهران ۲۴ رقبه وقف کرده است.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ مرحوم 'عبدالله رضوي' معروف به 'ميرزاي ناظر' در سال 1275 در مشهد متولد شده است وی تحصیلات اولیه را در مشهد گذرانده و در سال 1315 برای تحصیل در یکی از رشته های کشاورزی به آلمان می رود و پس از دریافت مدرک فوق لیسانس به ایران باز می گردد. وی جزو چهره های شاخص، ثروتمند و متدینین مشهد بوده که دارای املاک و مستغلات زیادی بوده است پدر وی سالها ناظر آستان قدس رضوی بوده است و بعد از فوت پدر ایشان ناظر آستان قدس رضوی می شود، وی در سال 1366 فوت کرده است. این خبرگزاری در خصوص این واقف بزرگ با «هاشم یوسفی» مدیر مجتمع موقوفه عبدالله رضوی گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید:


در خصوص وقفیات عبدالله رضوی توضیح بفرمایید؛ در چه شهرهایی موقوفه دارد؟

عبدالله رضوی وقفیات زیادی را از خود در شهر های مشهد، طرقبه شاندیر، بندر انزلی و تهران به جای گذاشته است و تنها در طرقبه شاندیز موقوفه عبدالله رضوی 18 هزار رقبه دارد و در سه شهر مشهد، بندر انزلی و تهران 24 رقبه وقف کرده است.


در خصوص موقوفه عبدالله رضوی در طرقبه شاندیز توضیح بفرمایید؛ این موقوفه چند هکتار است؟

مرحوم ميرزاي ناظر در سال 1343 طبق وقف‌ نامه حدود 6 هزار هكتار زمين وقف عام در حوزه‌ هاي مزبور و اشتغالزايي مستقيم و غير مستقيم داشته است. وی مزرعه سوران که وسعت فعلی آن سه هزار و 500 هکتار است قبلا تا 6 هزار هکتار نیز قید شده است، در سال 1343 وقف می کند او فردی زیرک علاقه مند به آبادانی و کشاورزی بوده است از اینرو وسعت زیادی در مزرعه سوران باغ با انواع درختان و زراعت است، این موقوفه 4 رشته قنات داشته است و در حال حاضر دو رشته آن با روستاییان شریک است و دو رشته آن متعلق به خود موقوفه است.

 

قنات ها همه لایروبی شده است حلقه های چاه دوجداره است و در طول سال هر قنات حداقل دوبار بازدید می شود تا اگر خرابی داشته باشد تعمیر شود. مزرعه سوران دارای سه حلقه چاه است، از آب این قنات ها برای کشاورزی خود مزرعه آن هم به صورت لوله کشی که در بیش از 60 سال پیش صورت گرفته است، استفاده می شود.

 

میرزای ناظر مزرعه سوران را وقف شرعی و قانونی کرده است و دارای سند است، 150 نقطه اطراف این موقوفه میله گذاری و حدود مشخص شده است، یک سوم فاضلاب رودخانه شاندیز نیز به نام این موقوفه است و در مواقعی که آب در این رودخانه جاری می شود یک سوم آن را برای کشاورزی منطقه سوران برداشت می کنیم.

 

طول مزرعه سوران 4 کیلومتر عنوان می کند، این موقوفه 18 هزار رقبه دارد یعنی 18 هزار نفر در اینجا زمین، یا ویلایی و یا کارخانه ای دارند که باید سالانه اجاره بدهند. در وقف نامه میرزای ناظر آمده است: همه درآمدهای موقوفه را استحصال کنید، درآمد آن ابتدا برای حفظ خود موقوفه صرف شود و در ادامه درآمد باقیمانده 10 قسمت می شود، چهار قسمت آن صرف درمان، سه قسمت برای نهگداری ایتام ، یک قسمت صرف ایام عاشورا و دو قسمت سهم متولی است.

 

در خصوص وقف درمان میرازی ناظر چه اقداماتی انجام داده است ؟

عبدالله رضوی هنگامی که در قید حیات بوده است درمانگاه و تیپ خانه بهداشت را در سال 1364 افتتاح کرده است، این درمانگاه فراز و نشیب های زیادی داشته و گاهی یک پزشک عمومی داشته است، اما از 8 سال گذشته درمانگاه دارای دندان پزشکی، مامایی، پزشک عمومی و خدمات پرستاری است، داروخانه تاسیس شده است و روزانه تا 160 نفر مراجعه کننده دارد.

 

تا دو سال قبل خدمات دهی در این درمانگاه رایگان بود اما اکنون با تقسیم بندی صورت گرفته حدود 7 هزار پرونده از روستاهای این منطقه در درمانگاه وجود دارد. تعدادی از این افراد که بیماری خاص دارند به رایگان خدمات دهی می شوند.

 

بخشی که از نظر اقتصادی قشر مستضعفی هستند، مبلغ اندکی برای خدمات درمانی پرداخت می کنند و داروی این افراد تا 70 هزار تومان رایگان است و تعدادی نیز به صورت آزاد از درمانگاه خدمات دریافت می کنند. همچنین تمام درآمدهای این درمانگاه صرف خود درمانگاه می شود و انتفاعی در کار نیست.

 

شما اشاره به اختصاص سه قسمت از درآمد موقوفه برای ایتام اشاره کردید، در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟

این دارالایتام اکنون به یک فضای آموزشی تبدیل شده است، شرط پذیرش در این آموزشگاه یتیم بودن است ، سال 1374 این مدرسه شروع به کار کرده است و موفقیت های بسیار خوبی داشته است، دانش آموزان این مدرسه بیشتر از حاشیه شهر مشهد هستند.

 

در این مدرسه یک کارشناس مذهبی به عنوان مشاور حضور شبانه روزی دارد و دانش آموران را با مفاهیم دینی آشنا می کند، آموزش خانواده یکی از آیتم های بسیار بزرگ این مدرسه است. همچنین در دوران کرونا حداقل در 5 مرحله بسته معیشتی بین خانواده های این دانش آموزان توزیع شده است، این مدرسه دارای خوابگاه می باشد.

 

در وقف نامه به اختصاص یک دهم درآمد موقوفه برای ایام عاشورا اشاره شده است در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟

 

ما حدود 14 هزار نفر را در ایام عاشورا اطعام می دهیم به این صورت که روستاهای اطراف مواد اولیه پخت غذا و امکانات را دریافت می کنند و خود اقدام به پخت و توزیع غذا می کنند اما روز عاشورا تمام هیئت ها با جمعیتی حدود 5000 نفر در این مکان عزاداری می کنند.

 

در خصوص فعالیت هایی که در بخش های مختلف در موقوفه صورت می گیرد توضیح دهید؟

 

این موقوفه علاوه برای اجرای نیت واقف فعالیت های دیگری چون کشاورزی شامل باغداری و زراعت، شیلات، نیروگاه خورشیدی، دامداری و کارهای متفرقه دیگری چون گلابگیری دارد؛ اما عمده فعالیت موقوفه یک باغ 60 هکتاری است که مکانیزه است.

 

از سال 91 به بحث شیلات ورود کردیم و الان سالانه بین 40 تا 50 تن ماهی قزل آلا برداشت می کنیم و از فضولات ماهی برای فرآوری باغ و زراعت استفاده می کنیم، همچنین حدود 70 هکتار گندم، جو و ذرت در زمین های موقوفه کاشته می شود که شاهد برداشت خوبی هستیم به گونه ای که در مورد میزان برداشت ذرت در هر هکتار تا 49.3 تن برداشت داریم.

 

9 نیروگاه خورشیدی با 800 کیلوات در موقوفه عبدالله رضوی وجود دارد که با فروش برق برای موقوفه درآمد کسب می شود. همچنین در سال 98، 400 راس دام خریداری کردیم و الان حدود 900 گوسفند داشتی و مولد داریم. همچنین دستگاه ضد تگرگ توسط این موقوفه از عراق خریداری شده، این دستگاه موجب ریز کردن تگرگ ها می شود و از آسیب جدی به درختان جلوگیری می کند.

 

موقوفه عبدالله رضوی برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده است؟

موقوفه عبدالله رضوی 14 هزار نفر روز اشتغال غیر دائم و حدود 100 نفر اشتغال دائم ایجاد کرده است.

کد خبر 1135506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha