سردار سلیمانی راه رسیدن به رضوان الله را در جلب رضای بندگان خدا می دانستند

استاد دانشگاه گفت: سردار سلیمانی راه رسیدن به رضوان الله و جلب رضای خداوند را وابسته به جلب رضای بنده خدا می دانستند. ایشان به این موضوع باور داشتند که عبودیت و معرفت از مسیر مردم عبور می کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی به همت سه حوزه علمیه صالحیه، زینب شاهد و زهرای اطهر برای طلاب این سه حوزه برگزار شد.

در این مراسم سعدالله زارعی استاد دانشگاه علامه طباطبایی به سخنرانی پرداخته و در خصوص درس های سردار شهید سلیمانی برای حل مسائل اجتماعی، گفت: حضرت امیرمومنان امام علی(ع) در عهد نامه مالک اشتر می فرمایند «به سرزمینی سفر می کنی که پیش از تو حکم ران هایی داشتند و ای مالک از تفکر فرعونی بر حذر باش». «مردمی که با آن ها در مصر مواجه می شوی یا آن ها برادران دینی تو هستند و یا با تو هم دین و هم کیش نیستند اما از لحاظ انسانیت با تو هم تراز هستند».

وی با بیان اینکه انواع نگرش نسبت به انسان ها و انسانیت متفاوت است، عنوان کرد:‌ از جمله این نگاه‌ها این است که انسان ها هرکدام یک وضعیت، سرگذشت و سرنوشتی دارند و آنها به صورت فردی برای خود انسان رقم می خورد؛ فرد در بستر جامعه زندگی می کند جامعه بیش از خود فرد، نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت وی دارد؛ انسان ها و اجتماعات تحت تاثیر حکم ران ها هستند و اینکه در فلسفه الهی این چنین بیان شده است که راه اصلاح جامعه ، فرد و افراد، حکومت است.

زارعی با بیان اینکه انسان ها به دو دسته مومن و کافر تقسیم می شوند، اظهار کرد:‌ نگاه سردار سلیمانی به این مسئله و به مردم  همچون سفره‌ای گشاده برای استفاده همه انسان‌ها از هر نوع طیفی بود. ایشان انسان و انسانها، اجتماع؛ همه را مخلوق کریم، اشرف مخلوقات، انسان‌های مورد عنایت خدای متعال می‌دیدند. سردار سلیمانی همه را به یک چشم می دیدند و خود را خدمتگزار انسان ها می دانستند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه اصل انسانیت انسان برای سردار سلیمانی مطرح و مهم بود، ابراز کرد: ایشان خود را به طبقه محتاج مردم نزدیک کرده بودند. دلیل عجین شدن ایشان با مشکلات این بود که مسائل و مشکلات را آسان می دیدند و توکل بر خدا داشتند.

وی با بیان اینکه دین از منظر ایشان یک بعد عمیق اجتماعی داشت، گفت: سردار سلیمانی راه رسیدن به رضوان الله و جلب رضای خداوند را وابسته به جلب رضای بنده خدا می دانستند. ایشان به این موضوع باور داشتند که عبودیت و معرفت از مسیر مردم عبور می کند.

زارعی با بیان اینکه خداوند در قرآن می فرماید وَبِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً ؛ تا می‌توانید به پدر و مادر خود احسان کنید، اظهار کرد: سردار در عین حال که شوق شهادت داشت، در صحنه دین و حوزه حکومت در دایره دین داری فعالیت گسترده ای داشت. ایشان پیوستگی به جامعه ، حرکت با توده را سرچشمه برکت می دانستند.

 

کد خبر 1135509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha