مردم قم فردا با رهبر انقلاب  تجدید بیعت می کنند

مردم ولایت مدار قم فردا ۱۹ دی در ارتباط زنده تصویری با رهبر معظم انقلاب تجدید بیعت می کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، لطفی مسئول ستاد دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: امسال با توجه به شرایط و محدودیت‌های کرونایی امکان ملاقات و دیدار حضوری مردم قم با رهبر معظم انقلاب وجود ندارد و مقام معظم رهبری روز یکشنبه نوزدهم دی از طریق ارتباط زنده تصویری با هزاران نفر از قشر‌های مختلف مردم قم دیدار خواهند کرد.

 

لطفی ادامه داد: اجتماع باشکوه مردمی برای بهره مندی از بیانات رهبر معظم انقلاب قرار است در شبستان‌های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شود.

 

وی با اشاره به اینکه شرکت در این اجتماع باشکوه تاریخی تنها با هماهنگی و صدور کارت مخصوص و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی میسر است.

 

این سخنرانی ساعت ۱۰ روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ به صورت زنده از سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی و همچنین از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی پخش خواهد شد.

 

دیدار رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم این شهر در حسینیه امام خمینی برگزار می‌شد که امسال به علت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از طریق ارتباط تصویری با جمعیت حاضر در حرم برگزار خواهد شد.

 

ماجرای ۱۹دی:

بسیاری از مردم، حادثه ۱۹ دی که به دنبال انتشار آن مقاله توهین‌آمیز احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات آن روز نگاشته شد را به‌عنوان نقطه شروع انقلاب اسلامی یاد می‌کنند.

 

 شاه که برای زیر سؤال بردن و بی‌اعتبار کردن مردی که از جنس خواستن بود و در آن زمان جلوتر از همه در مسیر مبارزه با رژیم شاهنشاهی خط‌شکنی می‌کرد، دست به انتشار آن مقاله زد اما در نهایت خود او بود که در میان چنان قیام مردمی گرفتار آمد که پایه‌های حکومتش را دچار لرزه‌ای بی‌سابقه کرد. فردای روز ۱۷ دی‌ماه ۵۶ اولین پس‌لرزه‌های انتشار این مقاله، ‌در شهر قم به وقوع پیوست. در این روز طلاب مدارس و حوزه علمیه، کلاس‌های درس خود را تعطیل کرده و در مسجد اعظم دست به تجمع زدند. اگرچه در این روز درگیری‌های پراکنده‌ای در برخی نقاط شهر قم روی داد اما حرکت اصلی مردم قم همزمان با روز ۱۹ دی‌ماه ۵۶ بود که در این روز بازار نیز علاوه بر دروس طلاب در حمایت از امام خمینی (ره) تعطیل شد.

 

صبح روز ۱۹ دی‌ماه جمعیت زیادی در مسجد اعظم تجمع کردند و سپس راهی منازل مراجع و آیات عظام شدند. جمعیت هرلحظه با شور و جوشش بیشتری راهی بیوت آیات عظام میرزا هاشم آملی، علامه طباطبایی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و آیت‌الله مشکینی شدند و به سخنان آنان مبنی بر حمایت از امام خمینی (ره) گوش جان می‌سپردند.

 

تجمع و سخنرانی در دفتر آیات عظام تا بعدازظهر ادامه داشت، ‌اما درگیری بین مردم و عمال رژیم شاه از حدود عصر ۱۹ دی‌ماه و در زمانی که مأموران در یکی از میدان‌های شهر قم راه را بر مردم سد کردند، شروع و این درگیری و زدوخورد منجر به شهادت تعدادی از اهل قم شد. به دنبال شهادت جمعی از مردم قم و همزمان با چهلم این شهدا مردم تبریز نیز دست به تظاهرات زدند و در ادامه اربعین شهدای تبریز،‌ مردم یزد به پا خاستند و بعد از آن، اعتراض‌ها به جهرم، تهران، مشهد و سراسر کشور کشیده شد.

کد خبر 1135528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha