مسجدی به قدمت دوران صفوی در دستگرد قداده + تصاویر

مسجد جامع دستگرد قداده از بناهای باستانی استان اصفهان است که قدمت دیرینه دارد، به طوری که مردم بومی و محلی آن اعتقاد دارند این مسجد نیایشگاه زردشتی بوده که بعد از اسلام به مسجد تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خمینی شهر؛ مسجد جامع دستگرد قداده از بناهای باستانی استان اصفهان است که قدمت دیرینه دارد. به طوری که مردم بومی و محلی آن اعتقاد دارند، مسجد فعلی نیایشگاه زردشتی بوده که بعد از اسلام به مسجد تبدیل شده است.

آثار این نیایشگاه در زیر زمین مسجد به صورت سنگ های نامنظم و ملات گچ و ساروج نیز موجود است.

دستگردقداده از محلات قدیمی خمینی شهر است که راه ورودی آن از خیابان پروفسور میردامادی بوده و به بلوار آزادگان و به خیابان امام خمینی شهر اصفهان نیز جاده ارتباطی دارد. در نوشته های پهلوی سده سوم و پنجم میلادی واژه دستگرد به مفهوم استوار به کار رفته است.

آریاییها حتی قبل از ورود به ایران مثلا در آسیای مرکزی آبادی هایی احداث می کردند و نام آن را دستگرد می گذاشتند.

مسجد جامع دستگرد قداده

مسجد جامع دستگرد قداده

مسجد جامع دستگرد قداده

مسجد جامع دستگرد قداده

بنابر گفته کارشناسان میراث فرهنگی، مسجد جامع دستگرد قداده خمینی شهر رو به قبله بنا نشده و معماری زیرزمین آن که از گچ، ساروج و سنگ ساخته شده نشان از تاریخ کهن این مسجد دارد.

این بنا که شاید بر روی بقایای نیایشگاهی ساخته شده، بعد از اسلام آوردن مردم محله دستگرد برای عبادت مورد استفاده قرار گرفته است.

قابل ذکر است که این مسجد نقبی دارد که تا کوه آتشگاه کشیده شده است. مسجد مذکور دارای کتیبه ای سنگی قدیمی و قوس‌هایش قاجاری است. اما به نظر کارشناسان در دوره صفوی بازسازی شده است.

سردر آن از امامزاده اسحاق بازارچه حسن آباد و مسجد امام (الهام گرفته شده است. این مسجد با همت هیئت مدیره جدید مسجد و خیریه باقیات الصالحات دستگرد تغییرات اساسی را پشت سر گذاشته است. مرمت مسجد از سال ۱۳۸۹ مطرح شد و از سال ۱۳۹۱ با تعیین هیئت امنای جدید مسجد ادامه یافت.

کد خبر 1135621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha