پرداخت بیش از ۷۷۶ هزار فقره وام ازدواج به متقاضیان/دولت برای مقابله فرار مالیاتی برنامه مفصلی دارد

بهای ۲۶ واحد پولی افزایش یافت، توسعه خدمات بانکداری الکترونیک در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دولت برای مقابله فرار مالیاتی برنامه مفصلی دارد، پرداخت بیش از ۷۷۶ هزار فقره وام ازدواج به متقاضیان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۲ دی شبستان به شرح زیر است:

استفاده از توان فنی مهندسی سایپا برای تولید ماشین‌آلات کشاورزی در سوریه

با امضای تفاهم نامه همکاری بین گروه خودروسازی سایپا و شرکت تراکتورسازی تبریز، بخشی از توان فنی و مهندسی سایپا در کشور سوریه به تولید و مونتاژ ماشین‌آلات کشاورزی اختصاص خواهد یافت. این اقدام در راستای توسعه حجم صادرات غیرنفتی کشور به بازارهای منطقه صورت می گیرد و با اجرای آن شرکت تراکتورسازی تبریز این امکان را به دست می آورد تا محصولات خود را با استفاده از توان فنی مهندسی شرکت سیویکو در سوریه تولید و عرضه کند.

 

انتقال تکنولوژی، تولید و فروش محصولات تراکتورسازی ایران به صورت انحصاری در کشور سوریه با استفاده از امکانات و زیرساخت های شرکت سیویکو از جمله مفاد این تفاهم نامه است. همچنین انتقال بخشی از سهام سایپا در شرکت سیویکو به تراکتورسازی تبریز در حال بررسی و مذاکره است.

 

گفتنی است شرکت سایپاسوریه با نام "سیویکو" در زمینی به مساحت ۵۵ هزار متر مربع در نزدیکی شهر حمص و شهرک صنعتی حسیا ایجاد و تولید و مونتاژ برخی محصولات گروه خودروسازی سایپا از سال ۱۳۸۶ تاکنون در آن انجام شده است.

 

بهای ۲۶ واحد پولی افزایش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۲۶ واحد پولی افزایش و قیمت ۷ ارز کاهش یافت، نرخ ۱۳ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز (چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه) هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۲۱۶ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۷۲۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۴۶۸ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۶۴۱ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۷۸ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۱۴ ریال، روپیه هند ۵۷۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۸۱۴ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۷۸۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۴۰۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۸۸ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۳۳۵ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۴۴۹ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۰۶ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۳۵ ریال، روبل روسیه ۵۶۴ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۸۰ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۲۲۵ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۸۵ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۹۶۸ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۱ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۵۴۹ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۳۵ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۱۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۹۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۹۹۶ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۲۰ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۲۵۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۵۱ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۶۱۵ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۳۷ ریال، افغانی افغانستان ۳۹۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۳۱۰ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۲۳۸ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۲۳ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۹ ریال قیمت خورد.

 

توسعه خدمات بانکداری الکترونیک در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

هر چند بانکداری الکترونیک در طول سال‌های اخیر در کشور ما رشد روزافزونی داشته و باعث شده بسیاری از عملیات‌های بانکی بدون مراجعه به شعب بانکی قابل انجام باشد، اما خدمات و محصولاتی که بانک‌های مختلف کشور ارائه می‌کنند تا حد زیادی شبیه به یکدیگر بوده و تفاوت‌های اندکی در آن‌ها به چشم می‌خورد.

این در حالی است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه ارائه خدمات الکترونیک پیشرو محسوب می‌شود و چند محصول و خدمت از جمله افتتاح حساب آنلاین را برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور به مشتریان خود ارائه کرده است. هدفی که بانک از این رویکرد دنبال کرده، افزایش سرعت ارائه خدمات و همچنین آسان‌تر شدن دریافت خدمات برای مشتریان بوده است.

افتتاح حساب یکی از عملیات‌های بانکی است که در تعدادی از بانک‌ها هنوز به‌صورت الکترونیکی قابلیت انجام ندارد و برای داشتن حساب در آن بانک‌ها، متقاضیان باید به شعب آن‌ها مراجعه کنند. این در حالی است که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران امکان افتتاح حساب به‌صورت آنلاین را فراهم کرده است. این خدمات از شهریور سال ۱۳۹۶ روی وب‌سایت و از فروردین سال ۱۳۹۹ بر بستر اپلیکیشن همراه‌بانک «مهریران» قابل انجام است.

بر این اساس اشخاص می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به آدرس qmb.ir و انتخاب «سامانه افتتاح حساب آنلاین» از بخش «بانکداری الکترونیک» نسبت به افتتاح حساب برای خود اقدام کنند.

همچنین کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش بانکداری الکترونیک وب‌سایت بانک و دانلود اپلیکیشن همراه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نسبت به افتتاح حساب از طریق همراه‌بانک اقدام کنند. افتتاح حساب از این طریق تنها ظرف چند دقیقه انجام می‌شود و از رفت‌وآمد مشتریان به شعبه بانک جلوگیری می‌کند. این کار به‌نوبه خود می‌تواند احتمال شیوع بیماری کرونا را نیز کاهش دهد.

گفتنی است کارت بانکی اشخاص نیز بنا به تعیین خودشان به آدرس منزل یا محل کارشان فرستاده می‌شود.

 

دولت برای مقابله فرار مالیاتی برنامه مفصلی دارد

در توضیحات سازمان برنامه و بودجه درباره وضعیت اقتصادی کشور در پایان دولت قبل آمده است:‌ حجم نقدینگی برای اولین‌بار از مرز چهار هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده است، ضریب جینی که نشان‌دهنده افزایش فاصله طبقاتی است از مرز ۴۰ واحد رد شده، رشد اقتصادی تقریبا صفر است، ‌ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌جای سفره مردم، جیب برخی جریان‌ها را پرکرده است، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حدود ۴۰ درصد است، این مشکلات اصلی مردم است؛ اگر مردم درآمد خوبی داشته باشند با دادن مالیات عادلانه هم مشکلی ندارند، نباید با رویکردهای سیاسی خواص، کشور تجربه تلخ گذشته را تکرار کند.

سازمان برنامه درباره علت افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده هم نوشته است:‌در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم کاهش‌های خوبی برای کمک به مردم دیده‌شده هم در دولت برای مقابله فرار مالیاتی برنامه مفصلی در حال اجرا است. عملکرد مالیات در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید پس اگر مالیات بودجه ۱۴۰۱ را به نسبت عملکرد بگیریم رشد حدود ۴۰ درصد دارد. این رقم با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از مالیات مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده است که متناسب با تورم رشد می‌کند، به‌هیچ‌وجه بالا و غیرمنطقی نیست.

از سوی دیگر دولت با حل مشکلی که در دولت قبل، سال‌ها روی زمین‌مانده بود، یعنی اتصال سامانه‌های دستگاه‌ها به یکدیگر گام مهمی در راستای مقابله با فرار مالیاتی برداشته است. همچنین تعریف پایه‌های جدید مالیاتی هم از دیگر برنامه‌های دولت است که به عادلانه شدن مالیات، کمک شایانی خواهد کرد. در بودجه ۱۴۰۱ دولت پنج واحد از مالیات واحدهای تولیدی را کاهش داده است، از سوی دیگر مالیات واحدهای صنفی‌ای که از کرونا آسیب‌دیده‌اند هم پنج واحد کاهش پیدا کرده است.

به‌عبارت‌ دیگر قرار نیست بار رشد ۴۰ درصدی مالیات روی شانه تولید یا کارگر و کارمند باشد؛ دولت هم به فرار مالیاتی، هم به افزایش پایه‌های مالیاتی و هم مالیات از اقشار مرفه، توجه ویژه‌ای کرده است. بودجه ۱۴۰۱ برمبنای رشد اقتصادی تدوین‌شده، حتما با رشد اقتصادی و کنترل تورم سال آینده فشارهای اقتصادی به مردم کاهش پیدا خواهد کرد.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تلاش کرده نظام مالیات‌ستانی را با رویکرد عدالت‌محوری به نحوی تنظیم کند که از ظرفیت‌های پنهان مالیات‌ستانی در اقتصاد کشور استفاده کرده و پایه‌های مالیات جدید از طبقات پردرآمد ازجمله ماشین‌های لوکس و خانه‌های گران‌قیمت استفاده کند و در مقابل از طبقات با درآمد ثابت (حقوق‌بگیران)، به نحوی حمایت کند که تا سقف درآمد پنج میلیون تومان در ماه معاف از مالیات باشد و مالیات درآمدهای بیش از پنج میلیون تومان در ماه هم به‌صورت پلکانی به نفع درآمدهای پایین اقدام شود.

 

بیش از ۷۷۶ هزار فقره وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شد

بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعداد ۲۵۷.۶۳۳ نفر نیز در صف دریافت تسهیلات قرار دارند که پس از تکمیل مدارک و متناسب با جذب منابع از سوی بانک های عامل، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به این دسته از متقاضیان نیز پرداخت خواهد شد.

تاکید می شود، با توجه به شکایات و تقاضاهای دریافتی در خصوص اخذ هزینه از سوی برخی سایت ها برای ثبت نام متقاضیان در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، به هموطنان یادآور می شود، ثبت نام برای دریافت تسهیلات ازدواج صرفاً از طریق سامانه تسهیلات ازدواج به نشانی https://ve.cbi.ir/ با انتخاب یکی از بانک های فعال در این سامانه  انجام می گیرد و لزومی به پرداخت هزینه نیست.  

 

 

کد خبر 1136400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha