افزایش نرخ رسمی ۱۴ واحد پولی/امروز؛ آغاز مرحله نخست جشنواره خرید شفاف

مبالغ تراکنش‌های کارتخوان، اینترنتی و موبایلی چقدر است؟، افزایش نرخ رسمی ۱۴ واحد پولی، امروز؛ آغاز مرحله نخست جشنواره خرید شفاف، شرایط سفر به انگلیس و لبنان مشخص شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۵ دی شبستان به شرح زیر است:

لزوم شتاب‌بخشی در جذب منابع جدید بانک ملی ایران

مدیرعامل بانک ملی ایران در بازدید از شعبه مستقل فردوسی ضمن گفت‌وگوی صمیمانه با کارکنان، خواستار شتاب بخشی و تقویت جذب منابع جدید در راستای تکمیل زنجیره ارزش در بانک شد. محمدرضا فرزین در این بازدید ضمن تقدیر از تلاش بی وقفه کارکنان این شعبه به دلیل کسب موفقیت و رتبه برتر در طرح تلاش ملی، در فضایی صمیمانه با آنها دیدار و گفت و گو کرد و از نزدیک در جریان فعالیت و روند خدمت رسانی به مشتریان این شعبه قرار گرفت و همچنین تدابیر لازم برای رفع مسائل مطرح شده و ارتقای وضعیت این شعبه را ارائه کرد.

وی ضمن اشاره به لزوم رویکردی نوین در بانک ملی ایران و اجرای بانکداری جامع گفت: با رویکرد رشد و توسعه در جهان، صنعت بانکداری نیز در کشور دچار تغییراتی شده و همین امر موجب شده بانک ملی ایران با توجه به اهمیت این موضوع اجرای بانکداری جامع را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار دهد.

دکتر  فرزین ضمن اشاره به ارایه خدمات بهینه در حوزه ارزی به مشتریان بر گشایش اعتبار اسنادی داخلی-ریالی تاکید کرد و افزود: کارت ریالی ارزی بانک ملی ایران (کارا) با قابلیت ارایه همزمان خدمات ریالی و ارزی برای نخستین بار در شبکه بانکی، زمینه تامین مالی آحاد جامعه و کسب رضایتمندی مشتریان  و مدیران بنگاه های اقتصادی و کسب و کارهای بزرگ را فراهم خواهد کرد.

وی در این بازدید ضمن اشاره به نقش شعب بزرگ در ارتقای بازدهی بانک، جایگاه کارکنان در پیشبرد اهداف بانک را با اهمیت دانست و گفت: همه توان شعب برای تکمیل زنجیره ارزش در بانک و شتاب بخشی در جهت جذب منابع جدید و ارتقای سطح خدمات باید به کار گرفته شود.

گفتنی است، در این بازدید، کارکنان شعبه ضمن ارایه دیدگاه های خود، پیشنهادهای خود را با مدیرعامل بانک مطرح کردند.

 

مبالغ تراکنش‌های کارتخوان، اینترنتی و موبایلی چقدر است؟

 بسیاری از مردم در طول شبانه روز از طریق کارتخوان فروشگاهی اقدام به خرید و فروش کالا و خدمات می‌کنند. یکی از آمارهای قابل تأمل که در گزارش اخیر شاپرک قابل مشاهده است، میزان پراکندگی مبلغی تراکنش‌ها از طریق ابزارهای کارتخوان فروشگاهی، موبایلی و اینترنتی به عنوان سه ابزار پذیرش شبکه است.

بر این اساس در گزارش آذرماه شاپرک، ابتدا به تقسیم بندی دامنه مبلغی تراکنش‌های زیر پرداخته شده است؛

۱- زیر ۵۰,۰۰۰ ریال

۲- بین ۵۰,۰۰۱ تا ۲۵۰,۰۰۰ ریال

۳- بالای ۲۵۰,۰۰۰ ریال

درصد تعداد تراکنش ها با استفاده از ابزار کارتخوان

در ادامه آمار منتشر شده، با اشاره به سهم  ۴.۶۱ درصدی تراکنش‌های مانده گیری از کل تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی تاکید شده است: در آخرین ماه پاییز امسال، بیشترین تعداد تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی دارای مبلغی بین ۵۰,۰۰۱ تا ۱۵۰,۰۰۰ ریال بوده است.

همچنین ۱۲.۲۲ درصد تعداد تراکنش‌های ابزار کارت خوان فروشگاهی، مبلغ زیر ۵۰,۰۰۰ ریال را داشته‌اند. ۳۴.۲۳ درصد تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز در بازه مبلغی ۵۰,۰۰۱  تا ۲۵۰,۰۰۰ ریال بوده‌اند و در نهایت ۴۸.۹۴ درصد تراکنش‌ها با مبلغ بالای ۲۵۰,۰۰۰ ریال انجام گرفته‌اند.

بیشترین تعداد تراکنش کارتخوان برای کدام بازه مبلغی است؟

اما در بخش دیگر این گزارش به تعداد تراکنش‌های کارتخوان در بازه های بالا، پرداخته است. به گونه ای که در آذرماه ۱۴۰۰ تعداد تراکنش‌های با مبلغ زیر ۵۰,۰۰۰ ریال در ابزار کارتخوان فروشگاهی برابر با ۳۶۲,۰۷۲,۱۳۵ عدد تراکنش بوده است.

همچنین تعداد تراکنش‌های با مبلغ بین ۵۰,۰۰۱ ریال و ۲۵۰,۰۰۰ ریال برابر با ۱,۰۱۴,۰۶۶,۸۰۴ عدد تراکنش بوده و کل تعداد تراکنش‌های با مبلغ بالای ۲۵۰,۰۰۱ ریال برابر با ۱,۴۴۹,۸۴۸,۸۹۱ عدد تراکنش می‌باشد.

با توجه به نمودار دامنه مبلغی ابزار کارتخوان فروشگاهی می‌توان بیان نمود که نزدیک به ۹۱۱۷ درصد تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی دارای مبلغ کمتر از ۵ میلیون ریال می‌باشد.

وضعیت دامنه مبلغی تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی

بر اساس این گزارش، بررسی اطلاعات منتشر شده توسط شاپرک نشان می دهد در آذرماه امسال بیشترین تعداد تراکنش ها انجام شده توسط ابزار پذیرش اینترنتی، در بازه ۲۵۰,۰۰۱ تا ۵۰۰,۰۰۰ ریال قرار گرفته اند و این بازه ۱۷.۴۸ درصد از کل تراکنش ها را در بر می گیرد. در این ابزار پذیرش حدود ۵۷.۰۵ درصد کل تراکنشها دارای مبلغ کمتر از ۲۵۰,۰۰۰ هزار ریال هستند.

 

افزایش نرخ رسمی ۱۴ واحد پولی/ نرخ رسمی ۲۲ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (شنبه، ۲۵ دی‌ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۱۴ واحد پولی افزایش و قیمت ۲۲ ارز کاهش یافت، نرخ ۱۰ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز (شنبه، ۲۵ دی‌ماه) هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۴۱۱ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۹۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۹۷۷ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۶۶۱ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۸۰۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۴۲ ریال، روپیه هند ۵۶۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۱۱۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۸۴۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۸۶۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۵ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۴۷۰ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۵۹۹ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۳۰ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۱۲۰ ریال، روبل روسیه ۵۵۱ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۸۰ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

شرایط سفر به انگلیس و لبنان مشخص شد

 

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۳۳۷ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۶۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۹۹۳ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۱ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۴۱۳ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۶۰ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۸۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۱۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۶ هزار و ۵۴۳ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۵۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۲۷۳ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۵۰ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۶۳۷ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۳۷ ریال، افغانی افغانستان ۴۰۱ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۲۹۳ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۸۲۲ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۲۳ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۲ ریال قیمت خورد.

 

امروز؛ آغاز مرحله نخست جشنواره خرید شفاف

مرحله نخست جشنواره خرید شفاف از امروز آغاز می‌شود و این جشنواره با هدف تامین کالاهای مورد نیاز شب عید با قیمت مصوب برگزار خواهد شد. عرضه آنلاین کالاهای اساسی از اهداف اصلی این جشنواره است و به منظور شفاف سازی سیستم توزیع و کنترل کامل قیمت‌ها، کالاها با قیمت تولید کننده به فروش می‌رسند.

 

شکاف قیمتی بین تولیدکنندگان و خرده فروشان برای کالا‌های مصرفی با استفاده از این جشنواره تا ۲۰ درصد و برای کالا‌های سرمایه‌ای تا ۳۰ درصد خواهد بود. این جشنواره تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد و پیش بینی می‌شود که استقبال مردم از این طرح در ایام بهمن ماه بیشتر شود.

 

با همت وزارت صمت، مجموعه‌ای از کالا‌ها و خدمات با قیمت مناسب در جشنواره خرید شفاف عرضه می‌شود. جشنواره خرید شفاف از امروز در اصناف منتخب، فروشگاه‌های مجازی، زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار آغاز می‌شود.

 

شرایط سفر به انگلیس و لبنان مشخص شد

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، همه مسافران بالای ۱۲ سال در پروازهای ورودی به انگلستان باید در محدوده ۴۸ ساعت مانده به پرواز آزمایش PCR در یکی از مراکز تایید شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران انجام داده و گواهی جواب منفی تست کرونا را به زبان انگلیسی به همراه داشته باشند.

مسافران پس از ورود به این کشور به مدت ۱۰ روز قرنطینه خانگی خواهند شد.

همچنین همه مسافران قبل از سفر به کشور انگلیس باید فرم خوداظهاری اعلام شده را تکمیل کنند و پس از دریافت QR کد، کپی آن را به همراه داشته باشند.

مسافران دارای کارت واکسن صادره در ایران باید تست روز دوم و هشتم را در لینک‌های معرفی شده خریداری کنند.

بر اساس این خبر، مسافران دارای کارت واکسیناسیون صادره در کشورهای اعلام شده که از آخرین نوبت واکسن فایزر، مدرنا، آسترازنکا، جانسون یا سینوفارم آنان ۱۵ روز گذشته باشد و مسافران ۱۲ تا ۱۸ سال مقیم کشورهای اعلام شده، از انجام تست PCR قبل از پرواز، رزرو تست روز هشتم و قرنطینه خانگی در کشور انگلیس معاف خواهند بود.

هواپیمایی هما همچنین درباره شرایط کرونایی سفر به لبنان، اعلام کرد: همه مسافران بالای ۱۲ سال در پروازهای ورودی به لبنان باید قبل از پرواز آزمایش PCR در محدوده ۴۸ ساعت مانده به پرواز در یکی از مراکز تأیید شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران را انجام داده و گواهی جواب منفی تست کرونا را به زبان انگلیسی با QR کد به همراه داشته باشند.

همچنین از پذیرش مسافران دارای گواهی جواب منفی تست کرونا بدون QR کد، جلوگیری خواهد شد.

بر اساس این گزارش، مسافران دارای کارت واکسیناسیون کووید-۱۹ که از آخرین نوبت تزریق واکسن آن‌ها ۱۴ روز گذشته باشد و مسافرانی که کمتر از هفت روز خارج از لبنان اقامت داشته‌اند، از انجام تست PCR در محدوده ۴۸ ساعت به پرواز معاف خواهند بود.

ارائه کارت واکسیناسیون به زبان انگلیسی با QR کد به هنگام پرواز الزامی است و مسافران باید قبل از پرواز اطلاعات خود را در سایت معرفی شده ثبت کنند.

بر اساس این خبر از همه مسافران بالای ۱۲ سال عازم به کشور لبنان در بدو ورود، تست PCR در فرودگاه انجام خواهد شد و مسافران تا جواب‌دهی تست، در قرنطینه خانگی خواهند بود که هزینه تست در سیستم نرخ‌گیری به‌روزرسانی شده است.

 

 

کد خبر 1136786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha