بزرگداشت عملیات «کربلای پنج» در کانون «الزهرا (س)» برگزار می شود

حضوری از برگزاری آیین بزرگداشت عملیات «کربلای پنج» در کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» شهرستان جهرم خبر داد.

«محمد حضوری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: گرامی داشت یاد و خاطره شهدا از اموری است که همواره باید نسبت به آن اهتمام ویژه شود.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» جهرم افزود: تلاش ها و رشادت های رزمندگان اسلام در عملیات های مختلف قابل انکار نیست و این مهم باید دست به دست منتقل و در میان نسل های جوان ترویج شود.

 

وی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای عملیات «کربلای پنج»، عنوان کرد: بدین منظور کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» اقدام به برگزاری آیین بزرگداشت این عملیات غرورآفرین کرده است.

 

حضوری عنوان کرد: این برنامه روز پنج شنبه 23 دی ماه همراه با نماز جماعت مغرب و عشا در این کانون فرهنگی و هنری برگزار می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: بزرگداشت عملیات «کربلای پنج» در کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» با سخنرانی «لطف الله یداللهی» جانشین فرماندهی «لشکر۳۳المهدی (عج)» در دوران دفاع مقدس و همرزم «سردار شهید سلیمانی» انجام می شود.

 

به گزارش شبستان، ۱۹ دی ماه سالروز عملیات «کربلای پنج» در سال ۱۳۶۵ یکی از نقاط برجسته دوران دفاع مقدس است. این عملیات به فاصله کمی پس از «کربلای چهار» در حالی اجرا شد که این عملیات به دلیل لو رفتن اطلاعات، توفیق لازم را به دست نیاورد ولی رزمندگان ما توانستند به فاصله خیلی کم یعنی حدود 2 هفته نیروهای خود را به محور شلمچه منتقل کنند و عملیات «کربلای پنج» را در آن محور بر دشمن تحمیل کنند.‌

 

عملیات «کربلای پنج» عملیاتی نظامی و تهاجمی از سوی نیروهای مسلح ایران، علیه نیروهای ارتش عراق، در جریان جنگ ایران و عراق است. این عملیات ششمین عملیات نیروهای نظامی ایران برای فتح «بصره» و شدیدترین نبرد تاریخ جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود.

 

 نیروهای ایرانی عملیات را در محور «شلمچه» به منطقه‌ای موسوم به کانال «ماهی»، به صورت گسترده در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۶۵ با فرماندهی سپاه پاسداران آغاز کردند؛ عملیات «کربلای پنج» با فاصله ۱۵ روز پس از عملیات «کربلای چهار» انجام شد.

 

این عملیات، پرهزینه‌ترین و پرتلفات‌ترین عملیات این جنگ بود و از آن به عنوان آغازی بر پایان جنگ ایران و عراق یاد می‌شود. 

 

در نتیجه این عملیات، نیروهای نظامی ایران اگرچه از دستیابی به هدف اصلی عملیات، یعنی تسخیر شهر بصره، بازماندند اما با این حال توانستند حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع از منطقه اشغال شده شلمچه را آزاد، و قسمت‌هایی از جنوب عراق را نیز به تصرف خود درآورند.

 

در انتهای عملیات «کربلای پنج» خطوط پدافندی ایران در نزدیکی پتروشیمی عراق ایجاد شد؛ از این عملیات به عنوان عملیات محاصره «بصره» نیز نام می‌برند.

 

کد خبر 1136798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha