مدیریت جهادی وجه مهم برندساز در مکتب سردار سلیمانی است/ حاج قاسم ویژگی‌های روایی منتظر تراز را داشت

ریزانه با تشریح مدل برندسازی شخصی در مکتب شهید سلیمانی، گفت: ایشان نه تنها مخالفت مخالفان را خنثی می‌کرد بلکه افراد بی‌طرف را با خود همراه و به آرمان‌های خویش وفادار می‌کرد! مدیریت جهادی وجه مهم برندساز در مکتب سردار است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بیست و هفتمین  نشست علمی از مجموعه برنامه های همایش فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی با عنوان «مدل برند سازی شخصی در مکتب شهید سلیمانی» امروز (چهارشنبه، 22 دی ماه) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، در این نشست دکتر جلال ریزانه، استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان ارائه دهنده، حجج اسلام غلامرضا بهروزی لک، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رحیم کارگر، استادیار پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی به عنوان ناقد و حجت الاسلام و المسلمین قنبر فتح شهبازی، رئیس گروه آینده پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان دبیرعلمی حضور داشتند.

 

ریزانه در مفهوم شناسی عنوان این نشست و مقاله مرتبط با آن، اظهار کرد: مدل معانی مختلفی را در خود دارد، اعم از اداراکات ذهنی که مخاطبان از یک فرد دارند، دوم مسیر تعالی که فرد انتخاب کرده و در آن راه تلاش می کند، سوم افکار ناملموسی که در فرد وجود دارد و چهارم ویژگی ها و شایستگی هایی است که آن فرد بر اساس اصول در خود ایجاد کرده است.

 

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: صحبت از برند شخصی مفهومی به نام بهبود مستمر را در خود دارد، برند شخصی کمک می کند افراد از حوزه یکسانی و یکنواختی خارج شده و در مسیر تعالی پیش بروند.

 

وی تصریح کرد: مفهوم دوم، مکتب شهید سیلمانی است، وقتی از مکتب سخن می گوییم منظور مجموعه ای از اعتقادات منسجم و رفتارهای برخاسته از آن است به گونه ای که از فرد شخصیتی الگو و جامع ارائه می کند. شیوه بررسی در این تحقیق توصیفی و تحلیلی با استفاده از روش فراترکیب است که در دو مرحله انجام شد نخست کمی و سپس کیفی؛ همه مقالات و مفاهیم و مولفه های مرتبط با شخصیت شهید سلیمانی و برندسازی استخراج و با مرور سیستماتیک ادبیات مدلی پیشنهادی استخراج شد.

 

ریزانه اضافه کرد: در روش کیفی تحقیق با استفاده از روش پیمایش، ویژگی های شخصیتی سردار را مورد نظرسنجی نخبگانی قرار دادیم. 246 مقاله درباره شخصیت و ویژگی های سپبهد شهید حاج قاسم سلیمانی مورد استفاده قرار گرفت و با شرایط احراز، نهایتا 35 مقاله را مورد مطالعه داده ای قرار دادیم.

 

 

 

 

وی با اشاره به رویکردهای اصلی در برند شخصیتی سپهبد شهید سلیمانی، ابراز کرد: رویکرد شهید سلیمانی کار گروهی بود و با استفاده از انگیزه سازی، دیگران را حتی از مخالفان با خود همراه می کرد! مخاطبان سردار چهار گروه بودند؛ نخست افراد مخالف، دوم افراد بی تفاوت، سوم افراد موافق و نهایتا افراد وفادار. ایشان برای هر یک از اینها استراتژی خاص داشت، در گام نخست مخالفان را به افراد بی تفاوت و خنثی تبدیل می کرد، چنان که به کرات در سخنرانی هایشان دیده ایم برند ایشان به گونه ای بود که برای مثال دختران بدحجاب را دختران جامعه می خواند و اینچنین آنها را در لایه بی تفاوت قرار می داد.

 

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: استراتژی دوم سردار آن بود که افراد بی تفاوت به در جرگه موافقان می کشاند، در گام سوم افراد موافق را وفادار به آرمان ها و ایده ها می کرد و نهایتا در گام چهارم افراد وفادار را حفظ می کرد، رویکرد ایشان نسبت به خانواده شهدا و همراهان موید این مهم است.

 

ریزانه با بیان اینکه سردار سلیمانی از معنویت بسیار بهره می گرفت، گفت: توکل در خدا در همه فعالیت های ایشان دیده می شد، اخلاص و کار برای خدا، توسل به حضرات معصومین(ع)، بی اعتنایی به زیبایی ها و مظاهر جذاب دنیا در عین زندگی در کنار مردم عادی چنان که کشش ها و کنش های جذاب مادی را نادیده می گرفت، حتی معاندین و مخالفان هم نسبت به این خصیصه اذعان دارند و در این باره علیه سردار سخنی نگفته اند!

 

وی با بیان اینکه مدیریت جهادی دیگر وجه برندساز سردار سلیمانی است، تاکید کرد: این مدیریت موردتاکید مقام معظم رهبری است؛ شهید سلیمانی از مشاوران خوب بهره می گرفت و فنون مدیریت بالایی داشت و از نگرش سیستمی برخوردار بود و در رفتارهای سازمانی این نگرش را پیاده می کرد، در تحلیل ها جزئیات را در کنار کلیات می دید.

 

 

 

ریزانه در ادامه بیان کرد: بصیرت دینی بُعد دیگر شخصیتی شهید سلیمانی بود که در ولایت پذیری و بصیرت ایشان معنا یافته است، تعهد نسبت به مسئولیت ها، تعهد نسبت به مردم و نظام اسلامی، تعهد نسبت به جامعه، تعهد نسبت به وظایف محوله، ولایتمدار انقلابی به معنای واقعی کلمه جلوه های این بصیرت است.

 

وی با اشاره به وجود سطح بالای آگاهی محیطی و اندیشه راهبردی در مکتب سپهبد شهید سلیمانی، تصریح کرد: ایشان توانمندی خاصی در شناخت جریان های سیاسی و جهت گیری آنها داشت و آنها را آسیب شناسی و موقعیت های مهم را درک می کرد و در جای مناسب بهره می گرفت. تفکر استراتژیک و نگاه خاص به آینده باعث شد ایشان در شناخت سناریوهای دشمنان بسیار باهوش و ذکاوت عمل کند؛ حاج قاسم فرصت های موجود در دل تهدیدات را کشف و هر تهدیدی را به فرصت تبدیل می کرد.

 

ریزانه با اشاره به خروجی داده های پیمایشی به دست آمده از نظرسنجی نخبگان ابراز کرد: در صورتی که این برند الگوی مدیران ما قرار بگیرد می توان پیامدها را در پنج بعد سلامت نظام اداری، خودبهسازی، آرمانگرایی، بهره وری منابع انسانی و بهینه سازی تصمیم سازی دریافت کرد. چراکه بصیرت و نگاه معنوی و رویکرد شخصی ایشان به بهینه سازی در تصمیم گیری می انجامد.

 

این گزارش می افزاید: حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک، ناقد اول این نشست در ادامه اظهار کرد: مراجعه به منابع انجام شده از امتیازات این پژوهش است با اصل ایده موافق هستم اما در ادبیات کار، به نظر می رسد برند با ادبیات ما نمی خواند و سیره مقام معظم رهبری درباره واژگان رهزن، تغییر است.

 

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تاکید کرد: درباره روایی کار هم باید به اعضای پنل و اتاق فکر نخبگانی اشاره و در این باره تصریح شود تا بر اعتبار و روایی کار بیفزاید.

 

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، ناقد دوم نشست با بیان اینکه با اصل برندسازی موافق هستم، گفت: اما ارتباطی بین مطالب با منتظر تراز نمی بینیم؛ در حالی که شهید سلیمانی منتظر آماده باش و زمینه ساز ظهور و مقتدر و توانمند بود، شهید سلیمانی منتظر صالح و مومن بود. شهید سلمانی در پی تشکیل امت واحده بود یعنی منتظر تحقق تمدن نوین اسلامی و پیشرو بود، منتظر مستضعف گرا و ظالم ستیز و مظلوم یار بود این ویژگی ها در روایات به عنوان ویژگی های منتظر راستین معرفی شده است و خلاء این تبیین در این نوشتار دیده می شود!

 

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز کرد: شخصاً سردار سلیمانی را حکیم نظامی می دانم چون در حیطه وظایف خود موفق عمل می کرد؛ مکتب شهید سلمانی فراتر از برندسازی باید به عنوان ملجا و مرجع معرفی شود.

 

همچنین، در ادامه حجت الاسلام حسین الهی‌نژاد، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهشی با بیان اینکه خوب است روشن شود شخصیت سازی این عزیز با کدام مولفه ها سامان یافته است، گفت: ما با سه بعد از حیات شهید مواجه هستیم، حیات شهید، شهادت ایشان و مکتب حاج قاسم؛ بهتر است این برندسازی در راستای مکتب سردار باشد چون مکتب ماندگار است و بالندگی و پویایی دارد.

 

وی تاکید کرد: عنوان بحث یعنی برندسازی برای موضوع تجاری و اقتصادی عَلَم شده و با مکتب سردار نمی خواند، شاخصه های حیات شیهد سلیمانی حتی با نگاه دنیایی همگی تبلور و عینیت دینی دارد باید بدانیم آیا این شاخصه ها می تواند در قالب برند عرضه شود یا خیر؟

 

در پایان دکتر ریزانه به برخی از نقدها و پرسش ها پاسخ گفت و بر تبیین رابطه شاخصه های شخصیتی و مکتبی سردار سلیمانی با انتظار زمینه ساز در این مقاله تاکید کرد.

 

کد خبر 1136825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha