​رشد ۸ درصدی مطالبات دستگاه‌های اجرایی گیلان از دولت‌ها

نبی‌زاده حقیقی گفت: مطالبات مالی دستگاه‌های اجرایی گیلان تا پایان هشت ماهه امسال با یک رشد هشت درصدی به ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمدرضا نبی‌زاده حقیقی» شامگاه چهار‌شنبه( 22 دی) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گزارش تفریق بودجه سه ماه قبل در مجلس قرائت شد اظهار داشت: در رویکرد جدید دیوان محاسبات کاهش زمان ارائه تفریق بودجه در دستور کار قرار گرفت و برای نخستین بار این گزارش چهار ماه زودتر به مجلس ارائه شد. 

 

سرپرست دیوان محاسبات گیلان اعداد و ارقام، منابع و مصارف بودجه استان را در گزارش تفریق دیوان محاسبات برشمرد و عنوان کرد: پیش بینی منابع بودجه عمومی گیلان در سال 1399 معادل 2 هزار و 700 میلیارد تومان بود که به میزان هفت درصد بیشتر از مقدار پیش بینی یعنی 2 هزار و 890 میلیارد تومان آن محقق شد.

 

نبی‌زاده حقیقی مصارف بودجه عمومی گیلان را 9 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار مصوب ذکر کرد و بیان داشت: از این مقدار هفت هزار و 300 میلیارد تومانش تخصیص پیدا کرده و توسط دستگاه‌های اجرایی استان گیلان مصرف شد، این منابع بودجه عمومی بیشتر در خصوص وصول درآمدهای عمومی، درآمدهای اختصاصی، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بوده است. 

 

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر اعداد و ارقام ذکر شده هفت شرکت دولتی هم در گیلان مستقر بودند پیش بینی جمع منابع و مصارف آن‌ها را 2 هزار و 700 میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: در خصوص اعتبارات مصوب استان گیلان هم این اعتبارات بیشتر در بخش اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی سرمایه‌ای و اعتبارات اختصاصی را شامل می‌شد.

 

* عدم عملکرد 36  درصدی دستگاه‌های اجرایی گیلان در 75 بند و جزء بودجه 

سرپرست دیوان محاسبات گیلان از تخصیص و مصرف 2 هزار و 60 میلیارد تومان توسط شرکت‌های دولتی مستقر در استان سخن گفت و ابراز داشت: در قانون بودجه سال 1399 ما 21 تبصره و 272 بند و جزء داشتیم که از این تعداد  63 بند و جزء به شکل متمرکز توسط دستگاه‌های مرکزی استان گیلان قابل ارائه عملکرد بوده که 209 بند و جزء باید توسط دستگاه‌های استان اجرا می‌شد.

 

نبی‌زاده حقیقی با تاکید بر اینکه از مجموع 209 بند و جزء 103 بند و جزء یعنی حدود 49 درصد از احکام بودجه توسط دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شده است افزود: دستگاه‌های اجرایی گیلان در تعداد 75 بند و جزء به میزان 36 درصد فاقد عملکرد بودند همچنین 16 بند و جزء هم به میزان هشت درصد فاقد موضوعیت در سطح استان و 15 بند و جزء به شکل متمرکز توسط دستگاه‌های اجرایی مرکزی انجام گرفت.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از مطالبات مالی دستگاه‌های اجرایی گیلان تا به حال وصول شده و مطالبات باقیمانده مربوط به کدام سال‌ها و بخش‌هاست اضافه کرد: مطابق آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه‌ میزان مطالبات دستگاه‌های اجرایی گیلان از 12 سال پیش تا ابتدای سال 1400 معادل 12 هزار و 600 میلیارد تومان بوده و تا 22 دی ماه 1400 هم این مبلغ با یک رشد هشت درصدی به 13 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.

 

سرپرست دیوان محاسبات گیلان یادآور شد: منابع و مصارف بودجه سال 1400 دارای 20 تبصره، 219 بند و 233 جزء است و با معادل 62 و نیم درصد افزایش احکام و اجزای قانون بودجه مواجهیم؛ از این 452 بند و جزء 267 بند و جزء توسط دیوان محاسبات گیلان در هشت ماهه امسال مورد بررسی قرار گرفت که تعداد 90 مورد یعنی 34 درصد دارای عملکرد، 118 مورد فاقد عملکرد، 18 مورد فاقد موضوعیت و 41 مورد متمرکز باید توسط دستگاه‌های ستادی اجرا می‌شد.

 

نبی‌زاده حقیقی با بیان اینکه اعطای تسهیلات توسط دستگاه‌های بانکی دستورالعمل خاص خودش را دارد و سازمان محاسبات در این مورد بازرسی انجام می‌دهد خاطرنشان کرد: ستاد و کارگروه رفع موانع تولید در استان گیلان تمام این موارد را بررسی و حل و فصل می‌کند دیوان محاسبات هم در این مورد بازرسی‌ها و نظارت لازم را انجام می‌دهد.


 

کد خبر 1137169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha