هنر ائمه جمعه مطالبه گری متناسب و بر اساس عدالت/امروز بیش از هر زمان دیگری به راه عزت نیاز داریم

ائمه جمعه گله مندی مردم از مسئولان را به آنها منتقل می کنند، هنر ائمه جمعه مطالبه گری متناسب و بر اساس عدالت، امروز بیش از هر زمان دیگری به راه عزت نیاز داریم، «بر دوش ملت، بر بال ملائک» برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ائمه جمعه گله مندی مردم از مسئولان را به آنها منتقل می کنند، هنر ائمه جمعه مطالبه گری متناسب و بر اساس عدالت، امروز بیش از هر زمان دیگری به راه عزت نیاز داریم،  «بر دوش ملت، بر بال ملائک» از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۲۶ دی است.

یاد و ذکر شهدا از امروز در وزارت کشور پراکنده است

احمد وحیدی صبح امروز یکشنبه (۲۶دی)در مراسم تشییع و  ‌‌تدفین شهدای گمنام در محل وزارت کشور گفت: یاد و ذکر شهدا از امروز در این محیط پراکنده است .و وجود نازنین آنان به این مکان جلب خواهد شد.

 
وزیر کشور اظهار کرد: شهید یعنی مظهر همه پاکی است و خدا رو شکر که توفیق داد در محضر این شهدا باشیم و راه آنان را ادامه دهیم.
 
بنا بر‌ این گزارش ، شهید گمنام ۲۴ساله، منطقه عملیاتی  کربلای ۵ در تاریخ دیماه ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده اند. شهید گمنام  ۱۹ساله اسفند ۱۳۶۳ در شرق دجله به شهادت رسیده اند.
 
پیکر پاک این شهدا پس از اقامه نماز در حیاط وزارت کشور دفن شد.
 
 
 
حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد صبح امروز یکشنبه (۲۶دی)در مراسم تشییع و تدفین دو تن از  شهدای گمنام دفاع مقدس در محل وزارت کشور گفت: ایام شهادت بانوی فرزانه جهان اسلام و همسر برترین شهید عالم امیر المومنین علی ابن ابیطالب است. ایام شهادت مادر بزرگ پرچم‌دار کربلا حضرت ام‌البنین است.وزارت کشور مفتخر است در ایام شهادت ام البنین به استقبال دو شهید بزرگ و گرانقدر برود، دو شهید بزرگوار را به عنوان هادی و حامد در کنار خویش داشته باشد.
 
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه شهدا ایستادند تا به مقام رفیع شهادت نائل شدند اظهار کرد: تکیه در این کریمه مبارکه بر استقامت است.  شناخت مسیر مهم است اما آنچه رمز عزت است ایستادگی در راه است و امروز بیش از هر زمان دیگری به این راه یعنی راه عزت نیاز داریم. 
 
 
وی تاکید کرد: شهدا با ایستادگی راه  را باز کردند و این وظیفه ما است که ایستادگی را ادامه دهیم، به هر میزان که ایستادگی افزایش یابد فشار استکبار بیشتر می شود ،ملت ما با ایستادگی قله ها را  فتح کردند و راه بدون ایستادگی در راه شهدا امکان پذیر نیست.
 
 
 ابوترابی فرد بیان کرد: اگر مشاهده می‌‌ کنید بیش از ۴دهه از کار شهدا امروز در وزارت کشور یک فرزند مکتب شهدا هست این راهی است که شهدا گشوده اند.مگر ملتی بدون امید، نشاط و اراده و بدون رویارویی با تنگنایی و مشکلات به پیروزی دست یافته است؟ در کدام نقطه تاریخ این را داریم.
 
 
 
با همکاری شورای راهبردی روابط خارجی نشست «سیاست‌گذاری کلان در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» برگزار می‌شود. این رویداد در قالب نهمین پیش‌نشست «اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» و در دو جلسه صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود.

 

محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) و نماینده اسبق ایران نزد سازمان ملل متحد، مهدی صادقی شاهدانی، رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع)، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، حمید زادبوم، رئیس‌کل سابق سازمان توسعه تجارت ایران، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، هادی سلیمان‌پور، دبیرکل سابق سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO)، سید رسول مهاجر، مشاور وزیر امور خارجه و معاون سابق دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، محسن کوشش‌تبار، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، سخنرانان این نشست هستند.

 

این نشست سه‌شنبه 28 دی‌ماه از تالار مجازی به نشانی vc.isu.ac.ir/ch/eco-dip-studies به‌صورت زنده پخش خواهد شد. جلسه اول از ساعت 9 تا 12 و جلسه دوم از 14 تا 17 خواهد بود.

 

هنر ائمه جمعه مطالبه گری متناسب و بر اساس عدالت/ سفارش سیستماتیک به ائمه جمعه بر اساس عدالت نیست

حسن بنیانیان، عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی در دومین جلسه نماز جمعه و مطالبه گری با عنوان نقد نخبگانی گفت: امام جمعه در شرایط موجود نماد پیوند دین و سیاست است. موفقیت ائمه جمعه در انجام رسالت ها خود عامل تقویت نظریه ولایت فقیه است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در شرایطی که دشمن تمام ساختارهای خود را برای هجمه به نظام جمهوری اسلامی سازماندهی کرده است، این عملکرد بسیار مهم است. دشمن تمام تجهیزات خود را بسیج کرده است تا بگوید حضور دین در سیاست کاربردی ندارد.

 

بنیانیان تصریح کرد: واقعیت این است که هر جا حضور دین نیست ما دچار مسئله و شکست هستیم نه جایی که دین وجود دارد. این سخن را هر فرد منصفی می تواند در پهنای جامعه ببیند و بداند موفقیت و شکست در کجا وجود دارد. باید ببینیم شکست ها کجاست و افرادی که پشت این شکست ها هستند چه ویژگی هایی داشتند و افرادی که موفق شدند چه موفقیت هایی را رقم زده اند. می توان گفت در صف قالب بالغ بر 90 درصد در جایی که دانشمندی قیامت باور و عاشق مردم وجود دارد در آنجا موفقیت وجود دارد و در جایی که قیامت باوری کم می شود و مردم دوستی ضعیف است، منافع شخصی مطرح است و شکست ها آغاز می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مصداق های این شکست و پیروزی ها را رسانه ملی باید برای مردم تبیین می کرد تا بخش مهمی از تلاش دشمن در القای حضور دین در سیاست به معنای بروز مشکل جامعه ایرانی است، برطرف می شد.

 

وی خاطرنشان کرد: معتقدم برای موفقیت امام جمعه این سوال مهم مطرح است که چه چیزی را از چه کسی و با چه هدفی مطالبه کنیم. مطالبه گری امری است که می توان نام دیگری نیز در ادبیات دینی برای آن عنوان کرد و آن انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر که فقط وظیفه امام جمعه نیست و هر فرد متدین و متعهدی در حوزه تاثیرگذاری خود می تواند امر به معروف و نهی از منکر را انجام بدهد.

 

ائمه جمعه گله مندی مردم از مسئولان را به آنها منتقل می کنند

حجت الاسلام سید محمد حسینی امینی، امام جمعه آبیک در دومین جلسه نماز جمعه و مطالبه گری با عنوان نقد نخبگانی گفت: وقتی می خواهیم در باب یک نهاد با این وسعت صحبت کنیم باید با نگاه کلان و قالب پیش برویم و در آن کلیات و جزییات را شاخه به شاخه تعریف کنیم.

 

امام جمعه آبیک در مورد مطالبه گری در فضای ائمه جمعه کشور اظهار کرد: این مطالبه گری به این معنا نیست که اصلی ترین کار یک امام جمعه مطالبه گری است و ما باید در مورد آن بحث و آسیب شناسی کنیم در حالی که شأن امامت جمعه بالاتر از این امر است که یکی از شئون آن مطالبه گری است و ما بر اصل امامت جمعه و نقش و سلوک، دانش، مشی و بالاتر از اثرگذاری برنامه هایش سخن داریم.

 

وی اظهار کرد: کار فرهنگی ارایه یک فضای بیرونی و القای جبر بیرونی برای هدایت گری نیست. هنر فرهنگ این است که گرایشات مثبت و منفی را در درون خود افراد بیابد و این موضوع برای ما در مباحث بسیار ارزشمند است.

 

وی تصریح کرد: تعریف ما از تقوا نیز بر این اساس است اما متاسفانه نگاهی ناقص نسبت به تقوا وجود دارد. نگاه ما به تقوا به خاطر نوع برخورد ما در جلسات و مباحث این گونه است که تقوا توصیه ای برای بر حذر داشتن از ارتکاب به گناه و نرفتن به جهنم است در حالی که در قرآن تقوا و ایمان به خدا بیش از 70 بار مطرح شده است و نشان می دهد تقوا بیش از آنکه یک مفهوم حداقلی باشد یک مفهوم حداکثری است. قرآن می فرماید اگر می خواهید جهنم نروید، تقوا را رعایت کنید و اگر به مدارج بالا هم می خواهید برسید، تقوا را رعایت کنید.

 

وی گفت: مشخص است از نگاه و منظر قرآنی تقوا وزنی بالاتر از آن دارد که ما متوجه شده ایم که با دو داستان گناه نکردن به سرانجام برساند. به نظر می رسد تقوا در قرآن یک شیوه است.

 

وی تصریح کرد: وجود امام جمعه باید مظهر و تبلور تقوا باشد یعنی یکی از بحث های جدی گفتمانی باید موضوع تقوا باشد و شأنیت جایگاه امام جمعه ورای جایگاه مطالبه گری که یکی از شئون ائمه جمعه است، باید تقوا باشد. لازم است بگوییم که شئون امامت ورای مطالبه گری است و یکی از شئون تنها مطالبه گری عنوان می شود که می توان در مورد آن بحث کرد.

 

«بر دوش ملت، بر بال ملائک» / مروری بر بیانات رهبر انقلاب در وصف تشییع شهید سلیمانی

حدود دو سال از روزی که ده‌ها میلیون ایرانی، و صدها هزار عراقی به پاس خونِ فرمانده نیروی قدس سپاه به خیابانها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه‌ جهان را شکل دادند، می‌گذرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تاریخی پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، تشییع این شهید عزیز را بدرقه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جهان نامیده و این روز را یوم‌الله دانستند.

رهبر انقلاب در طول دو سال گذشته بارها و به مناسبت‌های مختلف به تبیین زوایای حضور میلیونی مردم در تشییع شهید سلیمانی پرداخته و در دیدار اخیر مردم قم نیز آن واقعه را نشان دهنده حقیقت و باطن ملت ایران خواندند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه دومین سالگرد نماز جمعه تاریخی رهبر انقلاب بعد از شهادت سپهبد سلیمانی، (۲۷ دی‌ماه ۹۸) در نماهنگ «بر دوش ملت، بر بال ملائک» مروری بر بیانات رهبر انقلاب در وصف تشییع شهید سلیمانی داشته است.

بیانات رهبر انقلاب که در این فیلم مشاهده می کنید در ادامه آمده است:

ملّت ایران، زیر تابوت شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه هویّت خودش را نشان داد، وحدت خودش را نشان داد. ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

واقعاً شهادت شهید سلیمانی یک حادثه‌ تاریخی و عجیب شد؛ هیچ‌ کس فکر نمیکرد، دوستان هم فکر نمیکردند که این حادثه این‌ جور عظمت پیدا بکند و خدای متعال به این حادثه برکت بدهد تا بتواند هویّت دینی و انقلابی مردم را جلوی چشم همه قرار بدهد و همه ببینند. ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

شما دیدید ملّت ایران چه کردند؛ چه کردند در تهران، چه کردند در شهرستان‌های مختلف، مردم چگونه با این قضیّه‌ی مهم -شهادت یک سردار برجسته- مواجه شدند. ۱۳۹۹/۰۴/۲۲

ده‌ها میلیون در ایران، و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابانها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه‌ جهان را شکل دادند. ۱۳۹۸/۱۰/۲۷

این بدرقه‌های ایرانی و آن بدرقه‌های عراقی؛ در کاظمین، در بغداد، در نجف، در کربلا چه کردند با این پیکر اِرباًاِربا! ۱۳۹۸/۱۰/۱۸

واقعاً شهادت شهید سلیمانی یک حادثه‌ تاریخی و عجیب شد؛ هیچ‌ کس فکر نمیکرد، دوستان هم فکر نمیکردند که این حادثه این‌ جور عظمت پیدا بکند و خدای متعال به این حادثه برکت بدهد تا بتواند هویّت دینی و انقلابی مردم را جلوی چشم همه قرار بدهد و همه ببینند. ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

کدام اجتماع را ما در این سالهای متمادی در دوران انقلاب -که دوران اجتماعات عظیم است- داریم مثل تشییع ده‌هامیلیونیِ شهید سلیمانی؟ اینها چه کسی بودند؟ ملّت، این است دیگر. ملّت را در توهّمات که نمیشود تصویر کرد؛ ملّت این واقعیّت موجود است. ۱۴۰۰/۱۰/۱۱

مردم نشان دادند که به جهاد در میدان مقاومت معتقدند، به مبارزه معتقدند، به مقاومت در مقابل استکبار معتقدند. مردم نشان دادند که به کسی که مظهر اقتدار ملّی و اقتدار جهادی ایران است احترام می گذارند. شهید سلیمانی مظهر این اقتدار بود، در کلّ منطقه اقتدار ملّی ایران را به رخ دشمنان کشور و دشمنان انقلاب می کشید، مظهر این روحیه‌ی اقتدار ملّی بود، مردم به این احترام گذاشتند. ۱۳۹۹/۰۴/۲۲

 

کد خبر 1137587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha