افزایش کیفت نان، نیازمند ارائه آموزش به خبازان کردستان است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: افزایش کیفیت نان نیازمند آموزش خبازی‌هاست و این مهم باید در دستور کار شورای آرد و نان استان قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، محمدفرید سپری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان، آرد را یک کالای حاکمیتی خواند و اظهار کرد: گندم یک کالای استراتژیک بوده و با توجه به اینکه استان کردستان محصول گندم مازاد بر نیاز را به 14 استان کشور صادر می‌کند و یکی از ۱۰ استان تامین کننده گندم کشور است لذا توجه و دقت در کیفیت و فرآوری این محصول خصوصا در عرصه تولید آرد و نان را بیش از پیش می‌طلبد.

 

 

سپری گفت: کالاهای اساسی من جمله گندم و برنج جزء کالاهای استراتژیک بوده که براساس قوانین کشوری برنامه‌ریزی، سازماندهی، توزیع و مدیریت می‌شود.

 

 

وی افزود: گندم تولیدی استان هر ساله پس از برداشت در صورتی که مازاد بر نیاز استان باشد به استانهای دیگر ارسال می‌شود.

 

 

رئیس سازمان جهاکشاورزی استان کردستان ضمن اشاره به این مطلب که دبیری شورای آرد و نان به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده است، اظهار کرد: پیگیریم که این شورا  قوانین بازدارنده‌ای را مصوب نماید که بر اساس آن هر گونه نقل مکان نانوایی‌ها به محلاتی خارج از محل قید شده در پروانه بهره‌برداری، جلوگیری شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه خبازیها در بحث پخت نان ضیعف عمل می‌کنند و نیاز به آموزش دارند، تاکید کرد: یکی از دلایل افت کیفیت نان ناشی از عدم آموزش خبازی‌ها بوده و  این مهم باید در دستور کار شورای آرد و نان استان قرار گیرد.

 

 

سپری ضمن اشاره به این مطلب که بیشترین یارانه دولت به بحث گندم و متعاقب آن آرد و نان اختصاص داده شده است، تصریح کرد: هرگونه تخلف که باعث افت کیفیت نان شود هدر دادن سرمایه عظیم کشور در این زمینه است.

 

 

800 واحد خبازی برای پخت انواع نان در سنندج متمرکز هستند

 

 

جمال صالحی مدیرکل غله و خدمات بازگانی کردستان نیز در این جلسه به وضعیت کمیت و کیفیت نان استان اشاره کرد و گفت: در شهرستان سنندج  بالغ بر 800 واحد خبازی برای پخت انواع نان متمرکز هستند.

 

 

وی افزود: علیرغم هماهنگی این اداره‌کل غله در اعطای مجوز احداث واحد خبازی، بر اساس تراکم جمعیتی محلات  مختلف سطح شهر، متاسفانه عده‌ای از واحدها بدون اطلاع و بدون هماهنگی، به برخی از محلات حاشیه شهر نقل مکان کرده که این مهم می‌طلبد قوانین سخت گیرانه‌ای توسط شورای آرد و نان مصوب شود که هر گونه جابجایی مکان خبازی ممنوع شود.

 

 

 

صالحی تصریح کرد: من بعد مشاهده هر گونه جابجایی مکان خبازی بدون هماهنگی با شورای آرد و نان منجر به قطع سهمیه آرد آن نانوایی خواهد شد.

 

 

وی با اشاره به تخلفات در سطح خبازی‌ها اظهار داشت: سازمان صنعت معدن و تجارت، تعزیرات و حتی امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شماره تلفن‌های خود را در اختیار مردم بگذارند و مردم هرگونه تخلفی در سطح خبازیها  مشاهده کردند با اداره مرتبط به موضوع تماس گرفته تا همکاران نسبت به برخورد با آن معضل و حل مشکل اقدام نمایند.

 

 

صالحی نصب تابلوی واحدهای خبازی در معرض دید عموم را خواستار شد و ادامه داد: قیمت، نوع نان، نرخ نان و سهمیه روزانه از عمده اطلاعاتی هستند که باید حتما در تابلوی سردرب نانوایی درج شوند.

 

 

مدیرکل غله و خدمات بازگانی یادآور شد: هرگونه افزودنی به نان اعم از کنجد، سیاهدانه و بقیه موارد باید با تایید معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان باشد.

 

 

وزن هر چانه در هر واحد خبازی  و وزن نان تولیدی از دیگر مسایلی بود که مورد بحث کارشناسی قرار گرفت و اعلام شد در صورتیکه خبازی‌ها نسبت به کاهش وزن چانه اقدام نمایند علاوه بر تخلف کم فروشی  با ایشان برخورد خواهد شد.

کد خبر 1137909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha