لزوم ورود دولت به موضوع خروج سرمایه از کشور/ انجام بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد ساخت طرح‌های کشور با کمک شبکه بانکی

بهای ۱۶ واحد پولی افزایش یافت، لزوم ورود دولت به موضوع خروج سرمایه از کشور، انجام بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد ساخت طرح‌های کشور با کمک شبکه بانکی، بانک مرکزی جزو بهترین‌ها در سامانه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۲۸ دی شبستان به شرح زیر است:

لزوم ورود دولت به موضوع خروج سرمایه از کشور

مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در خرید خانه در ترکیه، ایرانی ها رتبه نخست را کسب کرده‌اند این در حالی است که لیر هر روز با کاهش ارزش مواجه می‌شود و برابر پیش‌بینی‌ها در آینده وضع لیر به مراتب بدتر خواهد بود و کاهش بیشتری خواهد یافت.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش ارزش لیر، مشخص نیست که چرا ایرانی‌ها اینقدر در ترکیه ملک می‌خرند؛ این در حالی است که باید دولت آسیب‌شناسی لازم را صورت دهد و یکبار دیگر اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه را بررسی کند.

خوانساری با بیان اینکه خروج سرمایه نگران‌کننده است، گفت: شاید لازم باشد دولت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه را به تاخیر بیندازد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مراجع رسمی، وضع تولید و تجارت رونق یافته و شرایط نسبت به گذشته بهتر شده و ما در سال جاری رشد 40 درصدی صادرات غیرنفتی و افزایش 3.3 درصدی تولید ناخالص داخلی را تجربه کرده‌ایم.

خواتساری اضافه کرد: وضع تورم هنوز نامناسب است و مشکلات برای خانوارها وجود دارد، البته افزایش تراز منفی سرمایه نیز نگران‌کننده است و خالص حساب سرمایه در نیمه نخست سال جاری به منفی 6.3 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 63 درصد تضعیف شده است که این وضع احتمال خروج سرمایه از کشور را تشدید می‌کند.

خوانساری گفت: رشد سرمایه گذاری در دو فصل اول و دوم سال 1400 منفی بوده و طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، وضع امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات اقتصادی در کشور مهم‌ترین عامل عدم سرمایه‌گذاری معرفی شده است که امید می‌رود دولت جدید با ثبات بخشی به اقتصاد کشور وضع را بهبود دهد.

وی افزود: ارتباط با چین یکی از موضوعات این روزهای رسانه‌های ایران است و لازم است که تحت تاثیر یکسری مسائل قرار نگیریم. همانطور که ارتباط با غرب برای ایران مهم است ارتباط با شرق نیز بسیار مهم است زیرا چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و در سال آینده نیز توسعه خواهد یافت.

 

بهای ۱۶ واحد پولی افزایش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (سه شنبه، ۲۸ دی‌ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۱۶ واحد پولی افزایش و قیمت ۲۲ ارز کاهش یافت، نرخ ۸ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز (سه شنبه، ۲۸ دی‌ماه) هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۳۳۷ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۹۱۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۹۶۶ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۶۶۲ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۸۱۶ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۳۸ ریال، روپیه هند ۵۶۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۹۷۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۸۶۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۶۶۳ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۱ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۵۶۵ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۵۵۱ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۲۸ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۱۲۱ ریال، روبل روسیه ۵۵۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۲۸۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۷ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۵۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۸۴۰ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۴ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۳۱۲ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۴۹ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۷۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۱۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۷ دینار و ۶۵ ریال، رینگ مالزی ۱۰ هزارو ۳۹ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۲۵۲ ریال، دینار اردن۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۴۶ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۶۳۸ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۳۱ ریال، افغانی افغانستان ۴۰۱ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۲۴۳ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۹۹۴ ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

بانک مرکزی جزو بهترین‌ها در سامانه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

حسین انتظامی، دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در جدیدترین توئیت خود در فضای مجازی نوشت: «نهاد ریاست جمهوری و همچنین وزارت فرهنگ بهترین عملکرد را در سامانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داشته‌اند.» در این لیست نام بانک مرکزی در رتبه‌های برتر قرار دارد.

754

 

دسترسی مردم به تسهیلات بانکی تسهیل می‌شود

پیمان قربانی گفت: برای  دسترسی افراد جامعه به تسهیلات بر روی مدل‌های مختلف بر اساس استاندارد‌های جهانی عمل خواهیم کرد. هم قوانین بانکی و هم اعتبارسنجی و تسهیل دسترسی آحاد مردم به تسهیلات خُرد باید بازتنظیم و بازنگری شود.

به گفته معاون بانک مرکزی در کشور ما تسهیلات خُرد وثیقه محور است، اما در کشور‌های مختلف این روند تغییر کرده و بر اساس اعتبار و رفتار فرد در مبادلات مالی در گذشته بنا شده، که ما هم درصددیم به همان سمت حرکت کنیم.

رئیس جمهور امروز با  ارائه ۵ فرمان در خصوص اصلاح نظام بانکی  بر تنظیم نظامات پولی و اعتباری مبتنی بر عدالت تاکید کرد.

 

بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد ساخت طرح‌های کشور با کمک شبکه بانکی انجام می‌شود

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته (دوشنبه 27 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با اشاره به جلسه مدیران بانک‌ها با رئیس جمهور گفت: اهالی صنعت بانکداری معتقد بودند حدود ۱۰ سال می‌گذشت از اینکه چنین جمعی از همه مدیران عامل بانکی کشور با رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت، جلسه داشته باشند و تبادل نظر کنند.

 

وی با بیان اینکه تقریباً بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد ساخت طرح‌های کشور با کمک شبکه بانکی انجام می‌شود، اضافه کرد: دولت اگر به دنبال پشتیبانی از تولید است که شعار امسال و سال‌های گذشته کشور بوده است حتماً تولید، سرمایه گذاری و اشتغال بدون اینکه بانک‌ها در این مسیر فعال شوند محقق نمی‌شود.

 

خاندوزی با اشاره به اینکه دولت در پی عدالت و توازن بین بخش‌های مختلف در دسترسی به تسهیلات است، گفت: اینکه چرا بخش کشاورزی و صنعت، بیشتر برخوردار نمی‌شوند به نسبت بخش‌های خدماتی و یا عدالت منطقه‌ای و این که چرا تمرکز در یک جای کشور است و بقیه کشور نیست؟ چرا دسترسی گروه‌هایی از مردم اساساً به تسهیلات بانکی بسیار ناچیز است و دسترسی گروه هایی، بسیار بی ضابطه است؟

 

وی با اشاره به تولید، عدالت و مقاوم شدن اقتصاد ایران در شرایط فشار‌های خارجی و تحریمی افزود: یکی از نویسندگان خارجی کتابی در سال‌های اخیر منتشر کرده بود و عنوان کتاب او «جنگ افزار‌های مالی» بود یعنی کشور‌ها بر اساس روش‌های جدیدی با هم تقابل می‌کنند و یا می‌توانند نسبت به هم مقاوم شوند. همچنین ضلع دیگر اهمیت نیز مسائل شرعی است که همیشه در کشور ما حائز اهمیت بوده است.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه به همه این علل، بانک‌ها برای دولت سیزدهم اهمیت دارند، افزود: باید خود بانک‌ها مقاوم باشند و بانک‌های شکننده، ناتراز و مشکل دار نباشند و چه بر اثر قاعده گذاری‌های غلط و چه فشار‌های دولت و مجلس و سیاستگذاری. همچنین اهمیت بانک به لحاظ جایگاه و ارزش است؛ اگر ایرادات و نقطه ضعف‌هایی را در شبکه بانکی کشور بیان می‌کنیم و تولیدکنندگان و مردم و مصرف کنندگان و خانوارها، نارضایتی جدی دارند به این معنا نیست که نهاد بانک را بخواهیم تضعیف کنیم بلکه نهاد بانک باید قوی، ارزشمند، پاسخگو و مقتدر باقی بماند و به سمت اصلاحات برود.

 

 

کد خبر 1137939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha