مادران شهید به تآسی از حضرت فاطمه(س) و ام البنین گام در مسیر ایثار و فداکاری نهادند

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ام البنین در فداکاری، شجاعت و ولایت مداری اسوه است گفت: مادران شهید به تآسی از حضرت فاطمه(س) و ام البنین گام در مسیر ایثار و فداکاری نهادند.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه اندیشه: فاطمه بنت حِزام مشهور به اُمّ‌الْبَنین (درگذشته ۶۴ق) از همسران امام علی(ع) و مادر عباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان بود که هر چهار تن در روز عاشورا به شهادت رسیدند. پس از واقعه کربلا، ام البنین به همراه نوه‌اش عبیدالله بن عباس بن علی و جمعی از مردم مدینه روزهای زیادی را در قبرستان بقیع برای امام حسین(ع) و فرزندانش سوگواری می‌کردند. مدفن ام البنین در قبرستان بقیع است.

عالمان شیعه شجاعت، فصاحت و علاقه‌ ام‌البنین به اهل بیت(ع) به‌ویژه امام حسین(ع) را ستوده و از او به نیکی و بزرگی یاد کرده‌اند. به گفته شهید ثانی و عبدالرزاق مُقَرَّم، ام‌البنین نسبت به خاندان پیامبر(ص)، محبت شدیدی داشت و خود را وقف خدمت به آنان کرده بود؛ به همین دلیل اهل بیت نیز برای او احترام ویژه قائل بودند و در روزهای عید، نزد او می‌رفتند.

از تاریخ وفات ام‌البنین اطلاع دقیقی در دست نیست. گفته شده او در ۱۳ جمادی‌الثانی ۶۴ق از دنیا رفته و در بقیع دفن شده است. برخی نیز وفات او را در ۱۸ جمادی‌الثانی ۶۴ق دانسته‌اند. برخی مدعی شده‌اند که برای زنده بودن ام‌البنین پس از واقعه کربلا دلیل مستندی وجود ندارد.

 

اعظم سهرابیان در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با گرامیداشت سالروز رحلت حضرت ام البنين(س) به عنوان روز تكريم مادران و همسران صبور شهداء اظهار داشت: فاطمه بنت حِزام مشهور به اُمّ‌الْبَنین و دختر حزام بن خالد و از نوادگان کلاب است.

 

این پژوهشگر افزود: مادر ایشان لیلا از خانواده «بنی کلاب» و پدرش از مردان نامدار و شجاع عرب و حجاز بود، جد بزرگ ام البینین عبدالمناف است که جد رسول خدا نیز می باشد. وی در این باره عنوان کرد: خاندان ایشان در شجاعت و شرافت و مردانگی و مهمان نوازی از رادمردان عصر خویش بودند، امام علی(ع)پس از وفات حضرت فاطمه(س) چون فرزندان کوچک بودند با ام البنین که انتخاب عقیل بود ازدواج کرد.

سهرابیان تصریح کرد: ایشان به دلیل احترام به ساحت حضرت فاطمه و محبت به فرزندان از امام علی(ع) خواست تا نامی برای او برگزیند و امیرالمومنین(ع)، کنیه ام البنین یعنی مادران پسران را برایش انتخاب کرد. وی خاطرنشان کرد: ام البنین در طول زندگی اش صاحب چهار پسر به نام‌های عباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان شد که هر چهار تن در روز عاشورا به شهادت رسیدند.

این استاد حوزه و پژوهشگر بیان کرد: ام البنین بسیار به فرزندان حضرت زهرا(س) احترام می گذاشت و نسبت به آنها محبت و علاقه نشان می دادند و با احترام ویژه ای برخورد می کردند تا جایی که پسران خود را به کربلا فرستاد تا پسر فاطمه(س) در کارزار مبارزه تنها نباشد.

 

وی گفت:فرزندان ایشان در زمان شهادت علی(ع) کم سن و سال بودند و عباس تنها 14 سال داشت، بعد از آن ام البنین، فرزندان کوچک خود را در کنار رهنمون های حسنین(ع) با گذشت و فداکاری بزرگ و تمام نیروی جوانی خود را صرف تربیت فرزندان کرد و فرزندان ام البنین نیز تربیت یافته رهنمون های حسنین هستند.سهرابیان افزود:ایشان مادری دلسوز و مهربان بودند، تا جایی که بعد از واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و فرزندان در کنار بقیع می آمدند و عزاداری می کردند، ایشان حتی وقتی از کربلا خبر آوردند ابتدا سراغ امام حسین(ع) را گرفت، چرا که ارادت خاصی به این خاندان داشت.

 

وی اظهار داشت: ام البنین در سال 69 ه دار فانی را وداع گفتند و در کنار عمه های پیامبر(ص) در بقیع به خاک سپرده شدند، روز وفات ایشان یادآور رشادت مادران شهداست، چنین مادرانی از ایثارگری و شجاعت ام البنین(س) درس گرفته اند.این پژوهشگر علوم سیاست اسلامی بیان کرد: مادران شهید به تآسی از حضرت فاطمه(س) و ام البنین گام در مسیر ایثار و فداکاری نهادند، ما مادرانی در این مرز و بوم داریم که چند فرزند را در راه خدا و اسلام و انقلاب تقدیم کردند.

 

وی تصریح کرد:چنین مادرانی قابل تقدیر هستند، این مادران با الهام از حضرت زهرا(س) و ام البنین در حریم ولایت، پا نهادند، ما امروز نیز مادران و همسران جانبازی را می شناسیم که با وفاداری و عشق و محبت به خدمت می پردازند و جایگاهی به عظمت مادران و همسران شهید دارند.

 

 

کد خبر 1137972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha