سفر رئیس جمهور به روسیه؛ رویدادی بزرگ و تاریخی/رویه تعادل سیاسی باعث ارتقای جایگاه ایران در جهان می‌شود

رویه تعادل سیاسی باعث ارتقای جایگاه ایران در جهان می‌شود، سفر رئیس جمهور به روسیه؛ رویدادی بزرگ و تاریخی، گسترش ارتباط ایران و روسیه؛ عامل تسهیل کننده روابط خارجی کشور برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رویه تعادل سیاسی باعث ارتقای جایگاه ایران در جهان می‌شود، سفر رئیس جمهور به روسیه؛ رویدادی بزرگ و تاریخی، گسترش ارتباط ایران و روسیه؛ عامل تسهیل کننده روابط خارجی کشور از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۲۹ دی است.

ایران برای تقویت روابط با همسایگان، حسن نیت و جدیت دارد

محمود عباس زاده مشکینی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان درباره بهبود روابط ایران وعربستان گفت: در راستای بهبود روابط ، دبیرخانه ما در سازمان همکاری های اسلامی  آغاز به کار کرد که دیپلمات های ما  به جده رفتند،جمهوری اسلامی ایران دنبال تقویت ارتباط با همسایگان از جمله عربستان است وهم حسن نیت و هم جدیت دارد.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اصولا باید مذاکرات کارشناسی در جوانب مختلف صورت گیرد و اسناد لازم تهیه شود سفارتخانه ها با هماهنگی هر دوکشوربازسازی و تعمیر شوند وسپس گفت وگوها در حد مدیران وزارت خارجه انجام  شود.

 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط  با همسایگان  هم حسن نیت وهم جدیت دارد امیدواریم سعودی ها هم حسن نیت و جدیت داشته باشند اعتقاد داریم اگر کشورهای مهم منطقه از جمله ترکیه و عربستان که ظرفیت های خوبی دارند در کنار جمهوری اسلامی ایران باشند در منطقه  هم افزایی ایجاد می شود و قدرت های فرامنطقه ای و بیگانگان به منطقه چشم طمع نمی دوزند و به عنوان حیاط خلوت به آن نگاه نمی کنند.

 

مشارکت مرکز بررسی های استراتژیک برای پیگیری دستورهای رییس جمهور درباره نظام بانکی

محمد صادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

اصلاح ساختاری در نظام بانکی، پیش‌نیاز اصلی هر اقدام اصلاحی بزرگ در حوزه اقتصاد کلان و حرکت به سوی عدالت‌محوری است. از این نظر، جلسه روز گذشته رئیس‌جمهور با مدیران عامل بانک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

حالا که رئیس‌جمهور به نمایندگی از مردم علم مطالبه‌گری و تغییر در این حوزه را به دوش گرفته، برای اینکه این گام مطلوب در حوزه سیاست‌گذاری، در مرحله اجرا از اهداف اصلی منحرف نشده و به درستی در نظام بانکی پیاده‌سازی شود، لازم است سازوکار کارآمدی برای پیگیری تحقق دستورات و توصیه‌های آیت‌الله رئیسی در افقی زمان‌مند در وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل گردد.

مرکز بررسی‌ها، در راستای صیانت از گفتمان و راهبردهای کلان دولت و تطبیق روند اجرایی شدن سیاست‌ها با هدف‌گذاری‌های کلان دولت برای مشارکت در این سازوکار آمادگی کامل دارد.

 

وجود منافع مشترک و تعاملی بین تهران و مسکو در منطقه امنیت‌ساز است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز چهاشنبه پیش از عزیمت به روسیه در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور روسیه و در راستای ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای انجام می‌شود.

 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به دنبال برقراری و تقویت ارتباط‌ با همه همسایگان بویژه کشور روسیه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم و این سفر می تواند نقطه عطفی برای ارتقاء و تحکیم سطح مناسبات با روسیه باشد.

 

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسیه هم کشوری مهم و با قدرت و دارای نفوذ در منطقه است، اظهار کرد: همکاری و گفتگوهای دو کشور مهم و دارای قدرت و نفوذ می‌تواند در ارتقای امنیت منطقه و روابط اقتصادی و تجاری مؤثر باشد.

 

رئیس جمهور با اشاره به تقویت همکاری تهران و مسکو در مجامع سیاسی و اقتصادی منطقه ای، ‌به عضویت ایران در اجلاس شانگهای اشاره کرد و اظهار کرد: در اجلاس شانگهای همکاری‌های خوبی با همه کشورهای بویژه با روسیه خواهیم داشت. در رابطه با مسأله اتحادیه اوراسیا هم روسیه نقش محوری دارد و همکاری دو کشور در این راستا می‌تواند به گام‌های موثری در جهت ارتقای مسایل تجاری و اقتصادی بینجامد.

 

رئیسی با بیان اینکه ایران و روسیه از منافع مشترک برخوردار هستند، گفت: وجود منافع مشترک و تعاملی بین تهران و مسکو در منطقه امنیت‌ساز است و جلوی یکجانبه‌گرایی در دنیا را خواهد گرفت. همچنین تعامل و همکاری متقابل دو کشور می تواند در وضعیت منطقه ای و بین‌المللی تأثیرگذار باشد.

 

رویه تعادل سیاسی باعث ارتقای جایگاه ایران در جهان می‌شود

سیدمحمودرضا سجادی، سفیر اسبق ایران در روسیه شب گذشته (سه شنبه 28 دی) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه دولت‌های گذشته ما با سیاست افراطی جهان را در چند کشور می‌دیدند، گفت: اما امروزه با نگاه تعادلی و منطقی به سمت شرق هم نگاه می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه از مسائل جهانی آنچه برای ما تهدید است برای روسیه هم نگرانی ایجاد کرده است، گفت: در مسائل خزر موضع ما به روسیه نزدیک است و در قفقاز مسائل یکسانی داریم. در عراق، سوریه و مدیترانه اوج همکاری ایران و روسیه بود.

 

سجادی با بیان اینکه روسیه کشوری ثروتمندی است و بازار خوبی برای تولیدات ایران است، گفت: ایران حتی می تواند داروهای ضد سرطان به روسیه صادر کند.

 

سفیر اسبق ایران در روسیه با اشاره به اینکه رویه تعادل سیاسی باعث ارتقای جایگاه ایران در جهان می‌شود، گفت: روسیه هم متمایل است مسیر ترانزیتی جنوب شمال از ایران داشته باشد و حتی مسیر ایران به سود کشورهای اروپایی هم هست.

 

وی با بیان اینکه همکاری در سایه داشتن ها و نداشتن هاست، گفت: همه جای روسیه برای ایران فرصت است. نفت و گاز خیلی فرصت خوبی است.

 

سفر رئیس جمهور به روسیه؛ رویدادی بزرگ و تاریخی/ایران سبب خروج آمریکایی ها از غرب آسیا شد

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه شب گذشته (سه شنبه 29 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سفر رئیس جمهور به روسیه و ملاقات با مقامات این کشور را رویدادی بزرگ و تاریخی عنوان کرد و افزود: ایران کشوری است که در طول 43 سال اخیر مقابل یکجانبه گرایی آمریکا ایستادگی کرد و سبب خروج آمریکایی ها از غرب آسیا شد.

 

وی با بیان اینکه آن چه در حال حاضر در فدراسیون روسیه شاهد هستیم افزایش فاصله میان روسیه و غربی ها به خصوص آمریکایی هاست، گفت: تا جایی که روسیه بر سر ماجرای اکراین و مستقر شدن ناتو در این منطقه با غربی ها دچار تنش شد و حتی در مذاکرات اخیر در ژنو هم صحبت های غربی ها با آقای پوتین ثمری نداشت زیرا روسیه توانسته از حیث نظامی ارتقاء یابدو از این امکان برای دور راندن ناتو و غرب استفاده خواهد کرد. در این چنین شرایطی ایران و روسیه دارای نقطه نظرها و دیدگاه های مشترکی هستند.

 

جلالی در خصوص جوانب اقتصادی روابط ایران و روسیه گفت: روسیه سالانه حدود 250 میلیارد دلار واردات دارد و ما می توانیم به عنوان کشوری همسایه که از ظرفیت اقتصادی خوبی برخورداریم سهم خوبی از این بازار داشته باشیم، از این رو ایران در سال گذشته رشد 105 درصدی صادرات به روسیه را رقم زده است. امسال هم این رشد به بالای 40 درصد خواهد رسید. از سوی دیگر روس ها هم در سال 2021 صادرات خوبی به ایران داشتند.

 

وی با بیان اینکه روسها صاحب بیش از 50 میلیون تن غلات مازاد بر نیاز مصرفی خود هستند، گفت: این محصول می تواند نیاز کشور ما را هم برطرف کند. در حال حاضر رتبه ایران در تجارت با روسیه بالای 50 است، البته این جایگاه رو به رشد بوده اما با تأسف باید گفت تنها نیم درصد از واردات روسیه به صادرات ایران اختصاص دارد. در حال حاضر رتبه نخست شرکای تجاری روسیه را چین و سپس کشورهای اروپایی تشکیل می دهند

 

گسترش ارتباط ایران و روسیه؛ عامل تسهیل کننده روابط خارجی کشور

ابراهیم رضایی، رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و روسیه شب گذشته (سه شنبه 29 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه همکاری های مشترک و موفق ایران و روسیه دستاوردهای بزرگی برای دو کشور داشته است، گفت: روسیه به عنوان پهناورترین کشور دنیا، نهمین کشور پرجمعیت و همین طور یازدهمین اقتصاد برتر دنیا از طریق مرزهای آبی همسایه شمالی کشور ما محسوب می شود که منافع مشترک ایران با این کشور سبب ارتقاء سطح روابط دو کشور در سال های اخیر شده است.

 

وی میزان تولید ناخالص داخلی روسیه را یک و نیم تریلیون دلار عنوان کرد و افزود: بازار این کشور 150 میلیون نفری برای ما ظرفیتی خوب در راستای تأمین منافع اقتصادی کشورمان محسوب می شود.

 

رضایی گسترش ارتباط ایران و روسیه در عرصه های گوناگون از قبیل اقتصادی، امنیتی و ژئوپلتیکی و سیاسی را عامل تسهیل کننده ای در روابط خارجی کشورمان عنوان کرد.

 

وی جایگاه ایران در دنیای امروز را جایگاهی متفاوت عنوان کرد و افزود: موفقیت ایران از نظر ژئوپلتیکی و سیاسی ایران را به کشوری مهم، اثرگذار و تعیین کننده در مناسبات بین المللی و منطقه ای تبدیل کرده، از سویی همکاری های موفق و مشترک ایران و روسیه به خصوص در امور سوریه و مبارزه با تروریسم سبب دستیابی به دستاوردهای بزرگی برای دو کشور ایران و روسیه شد.

 

رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و روسیه با اشاره به اینکه روسیه با هدف گیری روابط خارجی خود به سمت شرق آسیا و مشخصاً رسیدن به هندوستان برای تأمین منافع خود در سیاست خارجی همواره در منطقه به جمهوری اسلامی ایران نیاز داشته و دارد، گفت: در واقع روابط ایران و روسیه به نفع هر دو کشور است.

 

کد خبر 1138313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha