وضعیت بهتر اقتصادی در سال آینده / تورم دی یک درصد کاهش یافت

وضعیت اقتصادی سال آینده بهتر خواهد بود، بندر عباس به شرق روسیه متصل می شود، تورم دی یک درصد کاهش یافت، هبود وضعیت کارگزاری‌های تامین اجتماعی در دستور کار ویژه قرار دارد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲ بهمن شبستان به شرح زیر است:

وضعیت اقتصادی سال آینده بهتر خواهد بود/ذخایر ارزی کشور قابل قبول است

مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در هفته‌های گذشته، ‎فروش نفت نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و با توجه به بازگشت ارز حاصل از صادرات، وضعیت ذخایر ارزی کشور قابل قبول است.

 

وی افزود: در روزهای اخیر هم عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر از تقاضا بوده و ‎آرامش و ثبات خوبی در این زمینه داریم.

 

وی ادامه داد: عرضه ارز در ‎سامانه نیما هم از ابتدای سال تا الان به بیش از ۲۳ میلیارد دلار رسیده؛ یعنی ۶۷ درصد بیشتر از کل سال گذشته است.

 

قمری وفا در ادامه گفته است: رئیس‌کل ‎بانک مرکزی هم اعلام کرده حتی با فرض تداوم تحریم‌ها و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها باز هم وضعیت اقتصادی سال آینده بهتر خواهد بود.

بهبود وضعیت کارگزاری‌های تامین اجتماعی در دستور کار ویژه قرار دارد

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب شخصی توییتر خود نوشت: ‏حضور سرزده در مجموعه‌های مختلف وزارت کار را بهترین الگو برای ارزیابی واقعی از آنچه در کف میدان رقم می‌خورد می‌دانم؛ بهبود وضعیت کارگزاری‌های تامین اجتماعی که سهم قابل توجهی در ارتباط مستقیم با مردم دارند در دستور کار ویژه قرار دارد.

 

بندر عباس به شرق روسیه متصل می شود

وزیر اقتصاد می گوید: سهم ایران از تجارت روسیه تنها 5 درصد بوده است که طبق گفت و گو های انجام شده اتفاقات خوبی از جهت توسعه تجارت در پیش خواهد بود.  

به گفته سید احسان خاندوزی گفت و گوهای خوبی با بانک همکار ملی ایران در روسیه که یکی از سهامدارهای آن بانک ملی است صورت گرفت و براساس توافقات صورت گرفته قرار بر این شد که روند ارائه خدمات این بانک به تجار ایرانی، دانشجویان و ایرانیان مقیم روسیه تسهیل گری شود.

او گفت: توتفق خوبی در زمینه کریدور شمال به جنوب صورت گرفت تا بتوانیم با تکمیل خط  ریلی رشت-آستارا کلا بندرعباس را به شرق روسیه متصل کنیم.

سید ابراهیم رئیسی عصر روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به نقش تاثیرگذار دو قدرت ایران و روسیه در منطقه و جهان گفت: «هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با روسیه نداریم و روابط ممتاز تهران-مسکو در تراز مناسبات راهبردی است و ارتقا نیز خواهد یافت.»

 

تورم دی یک درصد کاهش یافت

نرخ تورم نقطه‌ای در دی ١٤٠٠ به عدد ٣٥,٩ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٣٥.٩ درصد بیشتر از دی ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند. 

نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.  نرخ تورم نقطه‌ای دی ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٠.٧ واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ­ها و دخانیات» با افزایش ١.١ واحد درصدی به ٤٢.٦ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٦ واحد درصدی به ٣٢.٤ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٣٥,٨ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٣٦.٥ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل ٠.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور

نرخ تورم ماهانه دی ١٤٠٠ به ٢.٤ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٧ درصد و ٢.٧ درصد بوده است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است..

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ٢.٥ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ١.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور

نرخ تورم سالانه دی ١٤٠٠ برای خانوار‌های کشور به ٤٢.٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به این ماه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ٤١.٨ درصد و ٤٥.٨ درصد است که برای خانوار‌های شهری ٠.٩ واحد درصد کاهش و برای خانوار‌های روستایی ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در دی ۱۴۰۰

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی) و گروه «ادویه و چاشنی» (زعفران، رب گوجه فرنگی) است. در گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات»، اجاره بهای واحد مسکونی، گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه) و گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین در دی ۱۴۰۰ گروه «انواع گوشت» (گوشت مرغ) و متوسط قیمت یک کیلو وات برق مصرفی خانوار نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در دی ۱۴۰۰

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤١.٦ درصد برای دهک نهم تا ٤٥.٢ درصد برای دهک اول است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان رسید

امروز (شنبه ۲ بهمن) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۲,۱۸۰,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۲۸.۷۷ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۳,۰۳۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۹,۴۷۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم سکه به قیمت ۶۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۷,۱۵۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۲ بهمن) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۵,۲۵۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۱۲,۲۴۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۸,۲۰۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که (چهارشنبه ۲۹ دی) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۹۱۷,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۱۵.۱۱ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲۰,۶۴۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۷,۵۱۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۶۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۶,۸۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۴۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، (چهارشنبه ۲۹ دی) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۷۳,۴۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۰۹,۹۵۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۴,۹۰۰ ریال رسید.

 

 

 

کد خبر 1138322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha