تقویت بُعد دینداری، نقش مهمی در پیشگیری از تنش های روحی و روانی دارد

تقویت آموزه های دینی و باورهای اعتقادی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از افسردگی و تنش های روحی و روانی دارد، به ویژه از منظر معنا و مفهوم زندگی که اگر انسان ها هدف از خلقت را بر اساس آموزه های اسلامی و نگاه قرآنی بشناسند ، با مشکلات رفتار بهتری دارند.

حجت الاسلام دکتر عباس آینه‌چی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که یکی از معضلات جدی زندگی مدرن امروزی، ناظر به مبحث افسردگی در بین برخی افراد جامعه است، اظهار داشت: قبل از هر چیز باید توجه داشت که افسردگی از جمله اختلالات روانی است که به خاطر بروز خلق و خوی ناخوش، باعث بروز و ظهور مشکلاتی در خواب و خوراک، کاهش تمرکز و نیز ضعف در قوای بدنی می‌شود به طوری که در خیلی از اوقات، فرد افسرده، اساساً رغبت و انگيزه لازم برای‌ انجام بسياري از كارهای روزمره را ندارد.

 

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زن و خانواده همچنین با تأکید بر لزوم اتخاذ رویکرد علمی، دقیق و کارشناسانه در شناسایی این معضل و کمک به رفع آن گفت: عوامل و زمینه های گوناگونی در ایجاد و تشدید وضعیت افسردگی دخیل هستند و لذا نخست باید آن ها را به درستی شناسایی کرد و این عوامل شامل مواردی از قبیل مباحث زیستی فرد، عوامل روحی و روانی، مسایل فرهنگی و اجتماعی، شرایط اقتصادی و ... می شود.

 

عضو انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین لازم است که متناسب با شرایط افراد مختلف، به وضع مناطق مختلف زندگی و فرهنگ توجه داشت و از این طریق با عوامل مختلفی که باعث ایجاد این اختلال می شود آشنا شد به این خاطر که شناخت و اشراف صحیح ، گام اول برای حل مشکل است.

 

وی گفت: در واقع ما برای این که بخواهیم یک برنامه ریزی درست برای مقابله با پدیده افسردگی داشته باشیم، می بایست پیش از هر چیز رصد و پایش درستی داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با اقشار مختلف و مناطق جغرافیایی، تشخیص درستی بدهیم که افسردگی در قبال هر کدام از اقشار و مناطق مختلف از چه ناحیه و چه عاملی بیشتر خود را نشان می دهد.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: به تجربه ثابت شده که تقویت آموزه های دینی و باورهای اعتقادی نقش بسیار مهمی در جهت پیشگیری از اختلالات و تنش های روحی و روانی و نیز معضل افسردگی دارد، به ویژه از منظر معنا و مفهوم زندگی که اگر انسان ها هدف از خلقت و زندگی در این دنیا را بر اساس آموزه های اسلامی و نگاه قرآنی به خوبی بشناسند ، با مشکلات زندگی و تنش ها و ناهنجاری ها، رفتار بهتری خواهند داشت.

 

 

کد خبر 1138638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha