فضیلت تسبیح حضرت  فاطمه (س)/ تسبيح حضرت بهترين تعقيب براي نمازهاي واجب است

حجت الاسلام ضرابی با بیان اینکه تسبيح حضرت فاطمه (س) بهترين تعقيب براي نمازهاي واجب است گفت: در روایات بسیاری تسبیحات حضرت فاطمه (س ) مصداق همان ذکر کثیری (اُذکُرُوا اللّهَ ذِکراً کَثیراً) است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، تسبیحات حضرت زهرا(س) یکی از اذکار مشهوری است که برای مسلمانان و شیعیان به یادگار مانده تا در روزمرگی های زندگی خود با تمسک به آن، درهای رحمت و برکت به سوی آنها گشوده شود. این ذکر در عین سادگی بسیار قدرتمند و موثر است به طوری که پیامبر اکرم(ص) برای رفع سختی ها به دختر گرانقدر خویش آموخت تا تمام سختی ها و مشکلات بر او آسان شود.روایات فراوانی درباره اهمیت تسبیحات حضرت زهرا(س) پس از نمازهای واجب روزانه آمده و جزو مشهورترین تعقیبات شمرده می شود و امام باقر(ع) آن را مصداق یاد خدا و ذکر کثیر دانسته است، لذا در این خصوص با حجت الاسلام دکتر «ایمان ضرابی» پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

جریان تسبیح حضرت زهرا(س) چیست؟
اجازه بدید کمی در خصوص تاریخچه ورد تسبیح به مناسبات دینی وآیینی صحبت داشته باشیم ؛شكي نيست كه تسبيح از مسيحيت به اسلاميت رسوخ كرده و چون اسلام اصولاً در شرق پيشرفته و نستورين هاي شرقي از تسبيح به منظورهاي ديني استفاده مي كردند، لذا اين فكر پيدا ميشود كه مسلمانان از كشيش هاي نستورين در استعمال تسبيح به منظورهاي ديني اقتباس و تقليد نموده اند، و پيدايش آن در اسلام داستاني دارد كه نزديك به افسانه است. معروف است كه حضرت پيغمبر (ص) به حضرت زهرا (س)فرمودند كه در اتمام هر نماز سي و چهار بار سبحان الله گفتن ثوابي بزرگ خواهد داشت، و حضرت زهرا (س)براي اين منظور نخي سبز رنگ (گويا به همين علت است كه انتخاب نخ سبز رنگ را براي تسبيح نماز مستحب مي دانند) را سي و چهار بار گره زد و از آن براي حساب و شمارش سبحان الله گفتن در اتمام هر نماز استفاده مي نمودند. بعدها نيز از خاك قبر حضرت حمزه سید الشهدا دانه هاي درست كردند تا تسبيح به صورت تبرك و به شكل امروزي در آمد. گرچه گفته فوق تقريباً بعيد به نظر مي رسد ولي امكان حقيقي بودن داستان فوق را مي توان به دليل زير بيان داشت.



تسبيح در اسلام از زمان پيغمبر (ص) پيدا شده و از بدو پيدايش اسلام تسبيح به منظور ديني به كار رفت تا اينكه كم كم به صورت تفنني فعلي در آمد. در مورد سابقه تاريخي پيدايش تسبيح، يك نوع دانه هاي تسبيح شيشه اي است كه در حفاريهاي باستانی پيدا شده و مربوط به 4000 سال پيش مي باشد. تاريخچه تسبيح فاطمه زهرا (س) را از زبان حضرت علي (ع) مي شنويم که فرمود: او با وجود اينکه از محبوبترين اشخاص در نزد رسول خدا (ص) بود ولي خدمتکاري نداشت و خود کارهاي منزل را انجام مي داد. او با مشک آب مي آورد تا آنجا که اثر بند آن در شانه و سينه او باقي مانده بود و آنقدر خانه را جارو کرد که غبار تمام لباس هايش را در بر گرفته بود و آنقدر در زير ديگ غذا آتش افروخته بود که لباس هايش رنگ عوض کرده و بوي دود مي داد.

 


هنگامي که سختي هاي او بيشتر شد به او گفتم چرا نزد پيامبر نمي روي و از او کنيزي نمي خواهي تا در کارهاي خانه به تو کمک کند؟ فاطمه (س) به نزد رسول خدا (ص) رفت تا دراين باره با وي سخن بگويد، ولي از آن جهت که اشخاصي نزد پيامبر بودند، چيزي نگفت و به خانه بازگشت.


پيامبر که دريافته بود فاطمه براي عرض حاجتي به نزد وي آمده ، صبح روز بعد به نزد ما آمد و از فاطمه درباره علت مراجعه روز گذشته اش سوال نمود و من آنچه را که بين خودم و فاطمه صحبت شده بود، به رسول خدا (ص) عرض کردم. پيامبر (ص) فرمود: فعلا کنيزي در اختيار ندارم ولي بهتر از خدمتکار آن است که هرگاه مي خواهيد در بستر خويش بخوابيد، 34 بار الله اکبر و 33 بار الحمدلله و33 بار سبحان الله بگوييد که آن براي شما بهتر است. در اين حال فاطمه سه بار گفت: از خدا و رسولش راضي شدم و چنين خواهم کرد.

 

حدیثی در مورد فضیلت تسبیح حضرت زهرا (س) ذکر کنید؟
تسبيح حضرت فاطمه (س) بهترين تعقيب براي نمازهاي واجب است و امام صادق (ع) در اين باره فرمودند: هر کسي پس از به جاي آوردن نماز واجب خود تسبيح حضرت فاطمه (س) را به جاي آورد و در انتهاي آن يک مرتبه لا اله الا الله بگويد، مشمول مغفرت خداوند واقع مي شود.


در روایات بسیاری تسبیحات حضرت فاطمه (س ) مصداق همان ذکر کثیری است که در قرآن کریم به آن اشاره شده که «اُذکُرُوا اللّهَ ذِکراً کَثیراً» یکی دیگر از برکت‌های تسبیحات حضرت صدیقه طاهره(س)هم ‌ردیف کردن گوینده آن با صدقه دهندگان در راه خداست.امام صادق(ع) در فضیلت تسبیحات حضرت زهرا(س) فرمود: «هر کس تسبیح فاطمه را قبل از آنکه از حالت نماز فارغ شود بگوید؛ خداوند او را مشمول آمرزش خود می کند.
 

 

کد خبر 1138830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha