چالش مباحث تئوری در حل آسیب های اجتماعی و نقش حوزه های علمیه در رفع آن

حجت الاسلام پارسانیا گفت: انجام کار تئوری نسبت به مواجهه با آسیب های اجتماعی کار حوزوی نیست اما بخش فقهی حکومت اجتماعی یا نظام اجتماعی از جنس کارهای فقیهانه است.

 به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حمید پارسانیا؛ رئیس  موسسه مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران در دومین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به مهمترین چالشهای این حوزه گفت:  مشکلات آسیب های اجتماعی به چند بخش مهم تقسیم می شود یکی از این آسیب ها که در سخنرانی های اساتید قبلی نیز وجود داشت تزریق بی برنامه پول و هزینه کرد در این حوزه است شاید دولت دوازدهم در اختصاص بودجه برای حل آسیب های اجتماعی کم کار نکرد اما نهایتاً باز این آسیب ها وجود دارد.

 وی افزود: یکی دیگر از مشکلات حوزه مواجه با آسیب‌های اجتماعی خلع تئوریک و نظری است چرا که باید از قبل چند لایه برنامه‌ریزی شود که انجام نشده است یا مسائل تئوری و نظری تبدیل به ساختار نشده بر همین اساس پول پاشی ها و تزریق هزینه‌کرد ها اثر بخش نخواهد بود.

حجت الاسلام پارسانیا عنوان کرد: حقیقتاً باید جامعه و نظام اجتماعی ما حل آسیب‌های اجتماعی را به عنوان یک امر تخصصی بداند و بر همین اساس حل مشکلات این حوزه را به کارشناسان خودش و اساتید خبره آن واگذار کند.

 وی تصریح کرد: مفهوم آسیب اجتماعی یا مسئله اجتماعی نظریست این در حالی است که در محیط‌های آکادمیک خوب در این حوزه  فعالیت نداریم  در حالی که واژه آسیب یک مفهوم نظری به حساب می آید  برنامه ریزی و حل مسائل اجتماعی نیازمند  یک تئوری خوب و مناسب است.


 حجت‌الاسلام پارسانیا عنوان کرد: حوزه آسیب‌های اجتماعی از چند جهت با دین و مسائل بر همین اساس مسئله یک مفهوم فرهنگی است گفتنی است در حوزه فساد اخلاقی در برخی از کشورها به عنوان فرهنگ مسئله‌دار نگاه می‌شود از طرفی وقتی یک موضوع مسئله می‌شود بین وضعیت موجود و مطلوب مقایسه انجام می گیرد  برخی اوقات مسائل اجتماعی  در حوزه های دیگر از لحاظ ماهوی تغییر می کند  و دیگر مسئله نیست.
 رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران افزود: بر همین اساس پرداختن به مسائل اجتماعی در حوزه فرهنگ با یک قرابت و نزدیکی همراه است  که نباید از آن غافل شد.


 وی خاطر نشان کرد: در جامعه ای که فرهنگ دینی و یک انقلاب  اسلامی و دینی شکل گرفته است  باید سایر مسائل را کنار گذاشت چرا که فرهنگ موجود و فرهنگ آرمانی اسلامی در تثبیت آسیب‌ها اثرگذار است  بر همین اساس در نگاه تخصصی به حل آسیب های اجتماعی  نمی توان مسائل دینی و مذهبی را نادیده گرفت.
 حجت الاسلام پارسانیا افزود: اسلام از دو زاویه یکی در موضع تکریم فرهنگ عمومی و دیگری در موضع کاربری و کارگذاری اجتماعی با مسائل اجتماعی عجین شده است. بر همین اساس قلمرو و اقدامات این چنینی از سنخ کار حوزوی است. گفتنی است حوزه علمیه رکن سلب فرهنگ است و برخی از مقاومت های فقیهانه حوزوی بازتاب علمی دارد و مشکل ایجاد می‌کند به عنوان مثال  ممکن است پدیده‌ای در ورزش مطرح و در سطح فرهنگ عمومی   ترویج شود اما حوزه با آن مقاومت کند.


 وی تصریح کرد: انجام کار تئوری نسبت به مواجهه با آسیب های اجتماعی کار حوزوی نیست اما بخش فقهی حکومت اجتماعی یا نظام اجتماعی از جنس کارهای فقیهانه است. قلمرو  مدیریت اجتماعی  قلمرو تخصصی است و اگر گفته می‌شود تخصصی است به معنای حذف حاکمیت اسلامی نخواهد بود چراکه حاکمیت اسلامی موظف است تخصص‌های دیگر را برای این مهم به کار گیرد.


 حجت الاسلام پارسانیا  افزود:  بحث تئوریزه کردن مسائل اجتماعی بحث فقهی نیست گفتنی است در نظرات  مقابله با آسیب های اجتماعی  در دانشگاه‌های آمریکا رویکردهای قاره ای و فلسفی دخیل می‌شود قاعدتاً بر این اساس نظرات اسلامی نیز در تکمیل و تدوین مساله اجتماعی اثر مستقیم دارد.


 وی خاطر نشان کرد: از لحاظ برنامه ریزی و مسائل نظری برای حل آسیب های اجتماعی با نقطه ضعف های جدی مواجه هستیم علوم اجتماعی ما آنطور که باید فعال نیستند بر همین اساس به میزانی که پول پاشی و تزریق هزینه به طور دستپاچه ای در حوزه حل آسیب‌های اجتماعی وجود دارد اگر در حوزه تقویت بحث های تئوری کارکنیم می تواند بیش از پیش اثرگذار باشد و تا این اتفاق نیافتد آن هزینه کردها نتیجه نخواهد داد امیدواریم  بیش از پیش شاهد تعامل هر چه بیشتر دانشگاه و حوزه های علمیه برای مقابله با آسیب های اجتماعی باشیم.

 

 

کد خبر 1139014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha