کاهش ۲۶ هزار و ۶۵۹ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۶ هزار و ۶۵۹ واحدی معادل ۲.۱۶ درصدی به یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۴۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۲۸۹ واحدی به ۱۶ هزار و ۹۵۴ واحد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، امروز (سه شنبه 5 بهمن) چهارمین روز کاری بورس در هفته جاری با ریزش 9191 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 226 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۶ هزار و ۶۵۹ واحدی معادل ۲.۱۶ درصدی به یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۴۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۲۸۹ واحدی به ۱۶ هزار و ۹۵۴ واحد رسید.

 

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۶۵۷۹ واحدی معادل ۲.۱۶ درصد به رقم ۲۹۸ هزار و ۱۱۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با  کاهش ۶۹۰۸ واحدی، عدد ۳۱۷ هزار و ۶۶  واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۴۳۳۶ واحدی به رقم ۱۹۹ هزار و ۱۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۳۱۱۶۷ واحد کاهش را رقم زد و به  سطح یک میلیون و ۵۴۹ هزار و ۴۱۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۲۴۶۸ واحد کاهش به رقم ۹۱۲ هزار و ۴۶۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۴۴۵۹۱ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۳۴۷ هزار و ۲۶۷ واحد را به نمایش گذاشت.

 

بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح امروز نمادهای فارس، شپدیس، نوری، پارسان، فولاد، فخور، تاپیکو به ترتیب با 1216، 930، 899، 706، 511، 418، 345 واحد افت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. صبح امروز نمادهای فملي - ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌، نوري - پتروشيمي نوري، شبندر - پالايش نفت بندرعباس، شتران - پالايش نفت تهران، خساپا – سايپا، شپنا - پالايش نفت اصفهان و انرژي3 - سايراشخاص بورس انرژي در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش، در معاملات امروز بورس تهران، نمادهای معاملاتی پارسان، فارس، نوری، شپدیس و پارس با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی بموتو، قرن  و رکیش تاثیر مثبتی در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار امروز، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد خلنت(لنت‌ ترمزایران‌) با ۴.۲۸  درصد رشد و پس از آن، نمادهای بموتو، کپارس، کسرام و لابسا بود. همچنین نماد معاملاتی ستران(سیمان‌ تهران‌) با ۵ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای شیراز، خراسان ، غاذر و پسهند قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۴۲۳ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۰۸ هزار و ۵۱۲ نوبت معامله و به ارزش ۳۷ هزار و ۲۸۱ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

 

یادآور می شود: روز گذشته (دوشنبه 4 بهمن) شاخص کل بازار بورس با ۲۱ هزار و ۸۲۴ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۲۳۴ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۲۷۳ واحد کاهش به ۳۲۳ هزار و ۹۷۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲ ‌هزار و ۶۸۳ واحد افت به ۲۰۳ هزار و ۴۴۲ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۸ هزار و ۶۷۰ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۵ هزار و ۶۴۴ واحد کاهش داشتند.

 

بنابراین گزارش، در بین همه نمادها ایران‌خودرو (خودرو) با ۲۳۳ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۱۹۹ واحد، سایپا (خساپا) با ۵۸ واحد، پدیده شیمی قرن (قرن) با ۵۵ واحد، صنعت غذایی کورش (غکورش) با ۳۳ واحد، گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۲۴ واحد و گسترش سرمایه گذاری ایران‌خودرو (خگستر) با ۲۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، صنایع مس ایران (فملی) با ۲ هزار و ۳۰۱ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با ۲ ‌هزار و ۸۲ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک‌هزار و ۵۸۲ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک‌هزار و ۱۴۱ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با یک‌هزار و ۴۳ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک‌هزار و ۲۶ واحد، پتروشیمی جم (جم) با یک‌هزار و هشت واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک‌هزار و هفت واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

 

برپایه این گزارش، روز گذشته نماد پالایش نفت تهران (شتران)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، پتروشیمی نوری (نوری)، ایران‌خودرو (خودرو)، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۶۹ میلیون و ۴۴۹ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۴۷۴ میلیارد ریال داد و ستد شد و در معاملات روز گذشته بیش از چهار میلیارد و ۵۰۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۷ هزار و ۶۸۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

کد خبر 1139684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha