قراردادی از نظر حقوقی با چین و روسیه بسته نشده است/رویکرد سند الگو به سمت تمدّن نوین اسلامی است

دیدار سفیر چین در ایران با بادامچیان، رویکرد سند الگو به سمت تمدّن نوین اسلامی است، قراردادی از نظر حقوقی با چین و روسیه بسته نشده است، اهمیت گفت و گوی تلفنی شب گذشته وزیران امور خارجه ایران و قطر برخی از اخیارسیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، دیدار سفیر چین در ایران با بادامچیان، رویکرد سند الگو به سمت تمدّن نوین اسلامی است، قراردادی از نظر حقوقی با چین و روسیه بسته نشده است، اهمیت گفت و گوی تلفنی شب گذشته وزیران امور خارجه ایران و قطر  از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۶ بهمن است.

رویکرد سند الگو به سمت تمدّن نوین اسلامی است

کشورمان در عصر پیشرفت‌های پرشتاب علمی، اطلاعاتی، ارتباطی و شناختی و نیز تحولات بینشی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی و در گام دوم انقلاب اسلامی، باید توانمندی‌ها و ظرفیت های تمدنی ملی و اسلامی خود را با استفاده از علم و فناوری روز و تجارب بومی و جهانی برای نیل به تمدن نوین اسلامی ایرانی شکوفا کند و آن را برای حل مسائل اساسی کشور و تعالی و سعادت خود به خدمت درآورد.

با این رویکرد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوم خرداد ۱۳۹۰ با تاکید بر تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تأسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، شورای عالی الگو  را مامور تدوین این سند کردند. به دنبال این فرمان، پیش نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مشارکت گسترده متفکران و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه، بر پایه جهان بینی، اصول، ارزش ها و آموزه‌های اسلام و آرمان‌های انقلاب اسلامی و با توجه به مقتضیات اجتماعی، اقلیمی و میراث فرهنگی کشورمان، با روش های علمی و با استفاده از دانش روز و دستاوردهای بشری طراحی شد.

این پیش‌نویس در معرض نقد و پیشنهاد متخصصان، سیاستگذاران، قانونگذاران، برنامه ریزان و مجریان کشور قرار گرفت و در پرتو نقدها و پیشنهادها، کمال و ارتقا یافت و نهایی شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد غفاری به نقد و ارزیابی عملکرد مرکز الگوی پیشرفت طی یک دهه گذشته پرداخت و گفت: در تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نظر واحدی در راس حاکمیت وجود داشته است. این سند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ  خواهدشد، در تدوین این سند بیش از ۱۰ سال زمان گذاشته شد و نظر صدها و هزاران نفر با دیدگاههای مختلف در حوزه و دانشگاه و دستگاههای مختلف نظام  گرفته شد.

مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

*با توجه به اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در شعار «جمهوری اسلامی» از نظر تقدم و تأخر، جمهوری را بر اسلامی مقدم می‌دانستند چرا در نامگذاری اسم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اسلامی بر ایرانی مقدم داشته شده است. آیا دوگانه ای در این زمینه وجود دارد یا اسلام و ایران به عنوان ظرف و مظروف ملاک بوده است؟

متخصصان مباحث پیشرفت مطلع هستند که پیشرفت دارای هویت چند بعدی است و تک بعدی نگاه کردن به ساحت پیشرفت، عقیم کردن آن است. پیشرفت لزوما در ساحت‌های چندبعدیِ اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست بروز پیدا می‌کند و اگر فقط یکی از ساحت ها مدنظر قرار گیرد، به ورم کردن تبدیل می‌شود نه پیشرفت.

 

قراردادی از نظر حقوقی با چین و روسیه بسته نشده است

محمدرضا صباغیان در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه (۶بهمن)در  تذکری شفاهی گفت: امروز گفته می شود که بین ایران با چین و ایران با روسیه قراردادهایی بسته شده اما مجلس اصلا در جریان جزئیات این قراردادها نیست. بر اساس قانون اساسی هر قراردادی که با سایر کشورها بسته می شود باید در مجلس به تصویب برسد.

نماینده بافق و مهریز اظهار کرد: امروز اگر مردم از نمایندگان خود در خصوص جزئیات این قراردادها سوالی کنند ما پاسخی برای گفتن نداریم. انتظار داریم رئیس مجلس در این زمینه روشن سازی کند. آقای قالیباف رئیس مجلس مقتدری است و در آغاز به کار مجلس یازدهم نیز اعلام کرد که جایگاه مجلس را ارتقا می دهد. اما بی اطلاعی مجلس از جزییات این قراردادها به تدریج منجر به نزول جایگاه مجلس در سطح جامعه می شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر صباغیان گفت:  از نظر حقوقی قراردادی بسته نشده است، وگرنه مجلس در جریان آن قرار می گرفت.

 

دیدار سفیر چین در ایران با بادامچیان

چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در ایران با حضور در دفتر مرکزی این حزب با اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که به مناسبت انتخاب بادامچیان به عنوان دبیرکل حزب در دوره جدید انجام شد، سفیر چین در ایران با تبریک این انتخاب، بر ضرورت تقویت ارتباطات حزب کمونیست چین و حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد.

هوآ، همچنین روز زن را به بانوان حزب موتلفه اسلامی تبریک گفت.

برگزاری المپیک زمستانی چین که با شعار "با هم برای آینده مشترک" برگزار می‌شود محور دیگر مطرح شده در این دیدار بود.

بادامچیان نیز در این دیدار به برگزاری رزمایش مشترک نیروی دریایی ایران، روسیه و چین اشاره کرد و گفت: همکاری مشترک ایران، روسیه و چین و سایر ملت‌های استقلال خواه، نیروی عظیم جهانی مقتدری را پدید می‌آورد که معادلات جهانی را دچار تحول اساسی خواهد کرد.

پیش از این دیدار، سفیر چین و محمدحسین نیکنام معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی درباره تشکیل کمیته مشترک بین دو حزب و نیز راهکارهای تعامل در حوزه پزشکی گفت‌وگو و تبادل نظر داشتند.

 

وظیفه ما تلاش در جهت حفظ شأنیت و تقدس شخصیت مادر است

محمد اسلامی، معاون رئیس ‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام، به برگزاری مراسم بزرگداشت روز زن و مقام مادر در سازمان انرژی اتمی اشاره کرد و در وصف جایگاه مادران گفت: همزمان با ایام فرخنده میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) دیداری صمیمانه و گفت‌وگویی آزاد با بانوان همکار در سازمان انرژی اتمی داشتم و در قالب تریبون آزاد به دغدغه‌های این عزیزان به دقت گوش دادم. در وصف جایگاه بی‌بدیل مادران این سرزمین صحبت‌های بسیاری شده است؛ به زعم این‌جانب اصلی نهفته در این مهم وجود دارد که آن توفیق درک بامعنا و محتوایی از شخصیت و جایگاه یگانه الگوی زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) نزد خداوند متعال می‌باشد. آنچه بر ما وظیفه است تلاش در جهت حفظ شأنیت و تقدس شخصیت مادر است که باید همواره زنده و استوار باشد.

 

اسلامی با اشاره به نقش مهم مادران در سازندگی جامعه ادامه داد: در سطوح کلان مدیریتی و تصمیم‌گیری نیز همیشه توجه‌ ویژه به نقش و جایگاه خاصه بانوان در محیط کار حائز اهمیت است و اعتقاد دارم که مادران گرامی این سرزمین با در نظر گرفتن وظیفه تشکیل و گرم نگه‌داشتن کانون خانواده، سازندگی جامعه را تعالی می‌بخشند؛ یک مادر فرهیخته با جامع‌نگری می‌تواند، در رشد، تربیت صحیح و توسعه قدرت خانواده بسیار مؤثر عمل نماید و این مهم زنده نگه‌داشتن روح خانواده و پویایی جامعه را به همراه خواهد داشت.

 

وی تصریح کرد:  موضوعی دیگر که در دیدارهای صمیمانه با همکارانم وجود دارد، فرهنگ‌سازی خوب شنیدن و خوب دیدن است. این اصل موجب شناخت ظرفیت‌ها خواهد شد و با شناسایی حداکثری وسعت قابلیت‌ها، می‌توان اذعان داشت که حرکت مدیریت به سمت تعالی هموار و در اجرای عدالت نقشی حیاتی ایفا می‌نماید.

 

اهمیت گفت و گوی تلفنی شب گذشته وزیران امور خارجه ایران و قطر

حمید رضا دهقانی، سفیر ایران در قطر با اشاره به گفت و گوی تلفنی شب گذشته وزیران امور خارجه ایران و قطر در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت :  «روابط که نزدیک باشد، 
تحولات که سریع باشد، 
موضوع که مهم باشد،
در یک شب دو تماس تلفنی برقرار می شود.»

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه قطر روز گذشته علاوه بر گفت و گوی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران ، با بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به صورت تلفنی رایزنی و گفت وگو کرده بود .

کد خبر 1139697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha