تکیه تاریخی «حاج عبدالله خان» آران و بیدگل مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل از اجرای مرحله نخست مرمت خانه و تکیه تاریخی حاج عبدالله خان اکرمیان این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، سید حسین چاکری بادی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: مرحله نخست مرمت، بازسازی و استحکام بخشی خانه و تکیه تاریخی حاج عبدالله خان اکرمیان آران و بیدگل انجام شد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل افزود: این عملیات با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال با مشارکت هیئت امنای هیئت فاطمیه سرکوچه دراز، خیّران میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل  انجام شد.
 

چاکری ادامه داد: این مرمت شامل نماسازی ابوان ها، بهسازی سرداب ضلع غربی، کف سازی و کف فرش حیاط و استحکام بخشی و مقاوم سازی جبهه غربی است.
 

خانه تاریخی «حاج عبد الله خان اکرمیان» با قدمت قاجاری یکی از پایگاه های اصلی تجمع دسته های عزاداری حسینی در ماه محرم است. این خانه که هزار و ۵۳۰ متر مربع مساحت دارد پس از فتح تهران در اواخر سلطنت محمد علی شاه و اوایل سلطنت احمد شاه ساخته شده است.


خانه تاریخی عبدالله خان اکرمیان دارای زیر زمین، دو ایوان در جبهه غربی و جنوبی ، حوض و تالارهای پذیرایی است و سردر ورودی آن نیز با مجسمه هایی از نقوش شیرگچی تزیین شده است.


تکیه تاریخی «حاج عبدالله خان» با فرم معماری منحصر به فرد به شماره ۱۹۰۴۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان با جاذبه های متعدد تاریخی و گردشگری مقصد بسیاری از مسافران داخلی و گردشگران خارجی در طول سال است. ۵۰۰ اثر تاریخی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد که تنها ۱۴۱ اثر به ثبت ملی رسیده است . با این وجود، آران و بیدگل پس از شهرهای اصفهان و کاشان رتبه سوم ثبت آثار تاریخی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است./



خبرنگار: روح اله باقری

 

کد خبر 1139791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha